خداداد عزيزي، حماسه ساز ملبورن لقب گرفته است وي نزد فوتبالي ها بسيار محبوب است و همچنان نام وي در يادها باقي است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، خداداد عزيزي در سال 1350 در يكي از روستاهاي شهرستان فريمان (چمارتا گاو) متولد شد و در كودكي به فوتبال بازي كردن پرداخت و دوران نوجواني خود را در محله طلاب مشهد گذراند اولين بازي رسمي وي در سال 1368 با تيم ابومسلم مشهد انجام شد، زماني كه اكبر ميثاقيان، سرمربي و بازيكن ابومسلم بود، وي با گلي كه آذرماه 1376 در ملبورن استراليا به ثمر رساند نام خود را در تاريخ فوتبال ايران جاوداني كرد، عزيزي در جام جهاني 1998 فرانسه و جام ملت هاي آسيا 1996 امارات براي تيم ملي ايران به ميدان رفت، وي در سال 1996 عنوان بهترين بازيكن جام ملت هاي آسيا و بهترين بازيكن آسيا شناخته و معرفي شد، گلي كه عزيزي در نوامبر 1997 و در چارچوب رقابت هاي مقدماتي جام جهاني 98 فرانسه به استراليا زد و صعود ايران را قطعي كرد يكي از حماسه سازترين در تاريخ فوتبال ايران است.

عزيزي رسماً فوتبال را در سال 1367 با تيم ابومسلم خراسان آغاز كرد و تا سال 1992 در اين تيم مشهدي بازي كرد و براي اين تيم به ميدان رفت، عزيزي در اين سال به تيم فتح تهران پيوست تا خدمت سربازي را در اين تيم پشت سر بگذارد.

پس از پايان دو سال حضور عزيزي در اين تيم، تيم بهمن وي را به خدمت گرفت، وي تا سال 1997 در اين تيم بازي كرد عزيزي در سال 1997 به صورت بازيكن قرضي چند بازي براي پيروزي تهران در جام باشگاه هاي آسيا به ميدان رفت و قرمزهاي پايتخت را همراهي كرد.

پس از درخشش در جام ملت هاي 1996 امارات خداداد عزيزي در سال 1997 به همراه علي دايي و كريم باقري به بوندس ليگا پيوست و تا سال 2000 در كلن بازي كرد و براي اين تيم آلماني به ميدان رفت.

عزيزي در سال 2000 يك فصل براي تيم سن خوزه آمريكا بازي كرد و پس از آن در سال 2001 به النصر امارات پيوست  .

عزيزي در اين تيم نيز يك فصل بيشتر حضور نداشت و از سال 2001 تا 2005 در تيم پاس تهران به ميدان رفت و در ليگ ايران حضور داشت.

اين بازيكن ريزنقش و حرفه اي پس از تيم پاس به آدميرا واكر اتريش رفت اما به دليل مشكلاتي كه با سرمربي و كادر فني اين تيم داشت هرگز در اين تيم بازي رسمي انجام نداد و براي اين تيم اتريش به ميدان نرفت.

عزيزي اين بار به تيم دسته دومي عقاب تهران پيوست و آخرين قرارداد دوران بازيگري خود را به مدت يك فصل در سال 2006 با راه آهن امضا كرد، راه آهن آخرين تيمي بود كه خداداد عزيزي در آن و با پيراهن اين تيم به ميدان رفت.

عزيزي اولين بازي ملي خود را در سال 1991 در برابر تيم كامرون انجام داد، اين بازيكن در اين سال از سوي حسن حبيبي و علي پروين به تيم ملي دعوت شده بود وي در مجموع 47 مرتبه به عنوان بازيكن تيم ملي ايران به ميدان رفت و 47 بار براي تيم ملي ايران گلزني كرد.

عزيزي در سال 2005 از تيم ملي ايران براي هميشه خداحافظي كرد و كفشهايش را آويخت.

عزيزي پس از خداحافظي از فوتبال به عنوان مشاوره مدير عامل ابومسلم مشهد به اين تيم شهر و ديار خود پيوست و سال 2006 به عنوان سرمربي اين تيم انتخاب و معرفي شد، خداداد در ششمين دوره ليگ برتر، ابومسلم را به عنوان بهترين تيم غير تهراني (شهرستاني) معرفي كرد، اما حيف كه وي قدر خود را ندانست و حاشيه ها باعث شد تا غزال تيز پاي آسيا از خانه خود بيرون رود، عزيزي در اواسط ليگ هفتم از ابومسلم جدا شد و جاي خود را به پرويز مظلومي داد.

خداداد در هشتمين دوره ليگ برتر، با ديگر تيم خراساني يعني پيام مشهد به مستطيل سبز بازگشت، اما باز هم حاشيه از خداداد دور نشد تا باز هم ترك ديار كند.

خداداد عزيزي در ليگ نهم، سكان تيم استقلال اهواز را به عهده گرفت، خداداد پس از آن در ليگ دسته اولي به خانه خود ابومسلم بازگشت، اما اين اتفاق نيز دوام نداشت، در حال حاضر وي در مشهد حضور دارد، اما حضوري مثمرثمر در ليگ برتر ندارد.

وي متأهل است و دو فرزند دارد، يك دختر به نام فاطمه و يك پسر به نام ميلاد، كه شباهت بسيار زيادي به پدرش دارد به طوري كه وي را خداداد كوچك مي نامند./آق
برچسب ها: عزیزی ، ملبورن ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار