مقبره آقا بناي چهار ضلعي آجري است كه در محله پسند آباد مراغه واقع شده و مدفن سيد ميرفتاح الموسوي المراغي از علماي معروف مراغه متوفي به سال ۱۱۷۵ هجري مي باشد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، بناي اوليه بقعه در سال ۱۱۷۵ هجري قمري به دستور ظل السطان احداث گشته و به موجب كتبه سنگ مرمر سردر ورودي در سال ۱۲۴۷ به وسيله حاج عباسعلي بنايي مرمت شده است. فرم بنا مربع شكل آجري است كه تا ارتفاع ۵/۱ متر از كف زمين با سنگ محكم شده و از چهار ضلع بنا ، چهار ورودي به داخل آن راه دارد.

مقبره اصلي در قسمت وسط بنا قرار گرفته و بر فراز آن گنبدي آجري به چشم مي خورد كه بر روي چهار ستون استوار شده و با استفاده از گوشواره ها و تزئينات آجري داخلي منحصرآً در ستون ، و سر ستونهاي چوبي آن خلاصه مي شود.

نمازخانه در سمت شمالي مسجد قرار دارد و شامل چهارستون مدور آجري بوده كه يكي از آنها از بين رفته است . نور اين نمازخانه از پنجره هاي درهاي ورودي كوچك شمالي و چند پنجره اي كه به طرف شبستان بزرگ باز مي شود تامين مي گردد.

طبقه فوقاني نيز شامل تالار ستون داري با شش ستون است. راه پله ورودي به اين تالار از سمت حياط خلوت است كه به اتاق كفش كن وسايل به اين سالن راه مي يابد.

در ضلع شمالي پنجره هايي تعبيه شده كه به داخل شبستان نور مي دهد گرچه در مسجد ملارستم كتبه تاريخي به چشم نمي خورد ليكن با توجه به شيوه بكار رفته مي توان ساختمان آن را به دوره صفويه نسبت داده كه در دوره قاجاريه دوباره سازي شده است

در اين بنا به دليل وجود سنگ قبرهاي مرمري نفيس و با جمع‌آوري و نمايش انواع سنگ قبور گهواره‌اي و صندوقي و سنگ نوشته‌ها و قوچهاي سنگي و ... بصورت موزه سنگ‌نگاره‌ها جهت بازديد عمومي آماده گرديده است.

این مقبره به شماره 2173 درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است/س

 

برچسب ها: مقبره ، پسند آباد ، مراغه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.