گروهي از فعالان آمريکايي در کشورشان حرکتي موسوم به "توقف کمکهاي آمريکا به اسرائيل" به راه انداخته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي،  شعار آنها پايان دادن به آپارتايد اسرائيلي است. فعالان اين پويش به حمايتهاي آمريکا از اسرائيل اعتراض دارند. 

يکي از فعالان آمريکايي در اين خصوص گفت: من واقعا نمي دانم؛ چرا آمريکا سالانه سه ميليارد دلار به اسرائيل کمک مي کند.

اين درحالي است که آمريکا در دهه هاي اخير، بزرگترين دريافت کننده کمکهاي مالي آمريکا است که از پول ماليات دهندگان آمريکايي تامين مي شود. از سال 1985 به بعد، آمريکا سالانه حدود سه ميليارد دلار به اسرائيل کمک مالي مي دهد.

اين کمکها حتي در دوران بحرانهاي اقتصادي آمريکا ادامه داشته است. به لطف لابيهاي  قدرتمند آمريکايي ازجمله کميته امور عمومي آمريکا-اسرائيل موسوم به ايپک که طرفدار اسرائيل هستند، آمريکا به شدت از نظر سياسي از تل آويو حمايت کرده است.

واشنگتن دهها قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد را عليه اسرائيل وتو کرده است که در آن، اقدامات تل آويو در نقض حقوق بشر و جنايت عليه فلسطيني ها محکوم شده است. باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا چند روز پيش هنگام سفر به اسرائيل بر تداوم کمکهاي واشنگتن به اسرائيل تاکيد کرد و از روابط اسرائيل و آمريکا به عنوان روابطي تزلزل ناپذير سخن گفت. اين درحالي است که اسرائيل در مقابل خواسته واشنگتن براي متوقف کردن توسعه شهرکهايش در سرزمينهاي اشغالي فلسطيني ايستادگي مي کند. روز به روز بر تعداد آمريکايي هايي افزوده مي شود که از حمايت تزلزل ناپذير آمريکا از اسرائيل انتقاد مي کنند.

"حاتم بازيان" از مسلمانان آمريکايي در اين خصوص گفت: درواقع، آمريکا به زمينه ساز و حامي اصلي سياستهاي اسرائيل درزمينه توسعه شهرکها و ساخت شهرکها و مصادره خانه هاي فلسطيني ها تبديل شده است. آمريکا حامي سياستهاي خصمانه اسرائيل در منطقه است.

لاميس ديک حقوقدان و فعال آمريکايي در اين خصوص گفت: جنبشي که ما به راه انداخته ايم تلاشي براي از بين بردن صداخفه کن اسرائيل در آمريکا و از بين بردن پوششي است که براي ترويج خوانش اسرائيلي از مسائل در آمريکا ايجاد شده است. اين اقدامات، گام مهمي براي احقاق حقوق مردم آمريکا براساس قانون اساسي کشور و بازپس گرفتن اين حقوق از دندانهاي اسرائيل آپارتايدي است. ما اميدواريم اين اقدامات بتواند سبب ارتقاي آگاهي مردم آمريکا شود و آنها بر دولت فشار وارد کنند تا به حمايتهايش از اشغالگري نظامي اسرائيل آپارتايدي و پاکسازي قومي فلسطيني ها پايان بدهد.

گروه موسوم به آمريکايي هاي طرفدار فلسطين، اين حرکت اعتراضي را در آمريکا سازماندهي کرده است. در حال حاضر، تبليغات اين گروه در بيست و پنج ايستگاه متروي نيويورک به چشم مي خورد. قرار است دامنه فعاليتهاي اين گروه به زودي به ديگر شهرها و ايالتهاي آمريکا کشيده شود. اين حرکت نشان دهنده خشم مردم آمريکا از سياستهاي واشنگتن به علت حمايتهاي بي دريغش از رژيم اسرائيل است.

حاتم بازيان گفت: رئيس جمهوران آمريکا به اسرائيل مي روند و به گونه اي صحبت مي کنند که گويي در مناقشه منطقه، بيطرف هستند حال آنکه آمريکا حامي مالي اصلي اسرائيل است. ما مي خواهيم توجه مردم آمريکا را به اين مسئله جلب کنيم و بر اين نکته تاکيد داشته باشيم که سياستهاي آمريکا شکست خورده است.


برچسب ها: اسرائیل ، کمک ، آمریکا ، واشنگتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار