نشست سران اتحاديه عرب در شهر دوحه قطر با قرائت بيانيه پاياني به کار خود پايان داد و اتحادیه عرب در اجلاس خود در دوحه تأکید کرد که اعضای این اتحادیه حق دارند مخالفان سوری را مسلح کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  کشورهای عضو اتحادیه عرب در این نشست اعلام کردند که "ارسال هر نوع تجهیزات، از جمله تجهیزات نظامی، به منظور حمایت از مقاومت مردم سوریه و نیز پشتیبانی از ارتش آزاد سوریه را حق خود می‌دانند". 

احمد بن حلي معاون دبير کل اتحاديه عرب بيانيه پاياني نشست سران اتحاديه عرب را قرائت کرد. 

بن حلي گفت: اين بيانيه بر منشور اتحاديه عرب،معاهدات، توافقات پيوستي به آن و روابط قوي ميان کشورهاي عربي تاکيد دارد و خواهان مستحکم  شدن اين روابط است. بايد همکاري قوي اقتصادي، مالي، تجاري، کشاورزي، فرهنگي، صنعتي، اجتماعي و بهداشتي ميان کشورهاي عربي تقويت شود. کشورهاي عضو از همه تدابير و توان خود به ويژه از زور براي مقابله با اين تجاوز و استقرار صلح و امنيت استفاده مي کنند. اين اتحاديه از چالش هاي بزرگ در کشورهاي عربي به شدت نگران است و اين چالش ها تاثيرات درازمدتي بر امنيت و ثبات و حاکميت اين کشورها خواهد داشت.  اوضاع و چالش هاي کنوني در کشورهاي عربي با دقت زيادي بررسي و تلاش شده است به شماري از پرسش هاي مهم درباره چگونگي خارج شدن از اين درگيري ها و بحران ها در منطقه عربي پاسخ داده شود. محقق شدن خواسته هاي شهروندان عربي باعث آن مي شود که اميد در جوانان عرب تقويت شود. اين نشست از پيشنهاد شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر براي تاسيس صندوق مالي حمايت از قدس به ارزش يک ميليارد دلار استقبال مي کند. همچنين از اين کمک مالي براي مقابله با محاصره تحميلي اسرائيل استفاده مي شود.  اين نشست از جامعه بين المللي مي خواهد فورا صلح عادلانه و فراگير، عقب نشيني اسرائيل از اراضي فلسطيني و عربي اشغالي به ويژه منطقه اشغالي جولان و اراضي لبنان در جنوب اين کشور را محقق کند. بر اين مسئل تاکيد مي کنيم کشور فلسطين شريک کامل و اساسي در روند صلح است. اين روند صلح مبتني بر قطعنامه هاي سازمان ملل و طرح صلح عربي براي محقق شدن گزينه دو کشور بر اساس مرزهاي سال 1967 و متوقف شدن همه فعاليت هاي شهرک سازي است تا مذاکرات جدي براي حل کشمکش عربي-اسرائيلي  از سرگرفته شود. نتيجه اين گفتگوها بايد به تشکيل کشور مستقل فلسطين باحاکميت بر قدس شرقي منجر شود. اين کشور بايد از يکپارچگي جغرافيايي برخوردار باشد. از شوراي امنيت مي خواهيم تدابير لازم را براي به رسميت شناختن کشور فلسطين به عنوان عضو کامل سازمان ملل و نهادهاي مرتبط به آن اتخاذ کند.

بن حلي در بخش ديگري از اين بيانيه افزود: ما حمايت کامل خود را از حقوق کامل ملت سوريه اعلام مي داريم. بايد اشغال بلندي هاي جولان بر اساس قطعنامه اي بين المللي پايان يابد و با اقدامات اشغالگران اسرائيلي در تغيير اوضاع حقوقي،طبيعي و جغرافيايي در منطقه اشغالي جولان مخالفت مي کنيم. اين اقدامات اسرائيل نقض آشکار قوانين بين المللي و منشور سازمان ملل و قطعنامه هاي اين سازمان است. ما از اعطاي کرسي سوريه در اتحاديه عرب به ائتلاف ملي نيروهاي انقلاب سوريه در اتحاديه عرب و نهادهاي وابسته به آن استقبال مي کنيم. اين اتحاديه اين ائتلاف را تنها نماينده قانوني ملت سوريه(!) و مذاکره کننده اساسي با اتحاديه عرب مي داند.

آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار