معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شته مومی کلم با تغذيه و مكيدن شيره سلولي از بوته هاي جوان کلزا موجب پيچيدگي و قاشقي شدن حاشيه برگ ها مي شود..

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: شته مومي كلم يكي از مهمترين آفات كلزا و ديگر گياهان خانواده كلم است.

وی تصریح کرد: حمله شته هاي مومي از حاشيه مزارع شروع مي شود، در صورت مشاهده شته مومي كلم بايد حاشيه مزارع سمپاشي و به فاصله دو هفته بعد نيز تكرار شود.

ایرانی فام ادامه داد: اين شته در شرايط زمستان هاي ملايم و معتدل و به دليل عدم حضور دشمنان طبيعي در آن زمان بدون مانع و مشكلي تكثير يافته و در اواخر زمستان يعني از اوايل اسفندماه در مناطق معتدل و تا اواسط فروردين ماه در مناطق سردسير به حالت طغياني درمي آيد به طوري كه در مزارع به گل رفته، تراكم آفت مانع از رشد گياه شده و از عملكرد محصول به ميزان قابل ملاحظه اي كاسته مي شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ذربایجان شرقی یادآور شد: در كلزا، شته ها با استقرار در روي قسمت انتهايي از طرفي موجب ضعيف شدن بوته و پايين آمدن كيفيت و كميت دانه ها مي شوند و از طرف ديگر بر اثر فعاليت آنها، ترشحات چسبنده عسلك روي گياه به وجود مي آيد كه در نتيجه قارچ سياه مولد فوماژين نيز روي آن رشد مي كند.

وی اظهار داشت: جمعيت آفت در روي بوته به حدي است كه كنترل آن را اجتناب ناپذير مي سازد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: شته مومي كلم داراي دشمنان طبيعي زيادي است، از آن جمله مي توان به كفشدوزك ها و مگس هاي سيرفيده اشاره كرد.

ایرانی فام تاکید کرد: براي كنترل شيميايي مي توان از سموم ديمتوآت به ميزان يك ليتر در هكتار، پي متروزين به ميزان يك كيلو در هكتار و كلروپيريفوس متيل به نسبت 5/1 ليتر در هكتار استفاده كرد/س

برچسب ها: کلم ، برگ ، کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.