گردشگری یکی از مولفه های آرام بخش برای افراد در جهان صنعتی است که افراد با سفر از دیار و وطن خویش برای چند صباحی اقدام به تنفس هوای تازه ای در زندگی خود می کند.

یکی دیگر از مولفه های مهم توریسم به ویژه گردشگری مذهبی و گردشگری اکوتوریسم و طبیعت، تاثیر آن بر روان آدمی است که باعث آزامش ذهن فرد می شود.
یکی از مهمترین مولفه های گردشگری علاوه بر کسب اطلاعات تاریخی و جغرافیایی برای فرد، ایجاد یک موقعیت مکانی و زمانی جدید در دوره ای از زندگی افراد است که این موقعیت بر ذهن فرد تاثیرات مثبت یا منفی خواهد داشت.
آشنایی با تمدن ها، فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، رسم ها و سنت ها، کسب علم و دانش جفرافیایی از دیگر مولفه های گردشگری برای افراد است.
نیاز به سفر کردن نقشی بسیار مهم در فرصت رها شدن از یکنواختی در انسان ایجاد می کند.
بسیاری از روانپزشکان بر این عقیده اند که نیاز انسان به تغییر محیط زندگی روزمره برای مدت زمانی اثرات مثبتی بر رفتارهای اجتماعی و روانی آنان خواهد داشت.
روانشناسان بر این عقیده اند که گردشگری باعث ایجاد حس کنجکاوی و ایجاد یک فضای شاد و هیجان انگیز در افراد می شود و از این رو گردشگری یکی از موثرترین راهکارهای ایجاد شادابی در بین افراد یک اجتماع است.
یک روانشناس می گوید: سفرهای غیر اجباری که برای افراد گذراندن اوقات فراغت محسوب می شود باعث رفع خستگی و ایجاد تنوع دیداری، شنیداری و کسب تجربه های غیر رسمی در افرا می شود.
پریسا شهبازی گفت: انجام سفرهای نوروزی باعث کاهش استرس به ویژه اضطراب های محیط کار در بین افراد می شود.
به گفته وی، اگر سفرهای نوروزی با مدیریت خانواده همراه باشد و فقط مقصد و رسیدن به مقصد مطرح نباشد، در کاهش استرسهای افراد بسیار چشمگیر است.
وی تصریح کرد: این سفرها موجب کاهش استرس در افراد بزرگسال و بروز روحیه خلاقیت در کودکان و نوجوانان خواهد شد.
شهبازی یادآور شد: سفر باعث می شود انسان با دیگران تعامل داشته و فضای روحی اش با افراد دیگر به اشتراک گذاشته شود.
وی گفت: سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای نوروزی استرس و اضطراب را تا حد زیادی در افراد کاهش می دهد و آن را درمان می کند و دید و بازدیدهای نوروزی سطح بهداشت روان را در افراد افزایش می دهد.
شهبازی افزود: ایجاد احساس تعلق باعث بروز انرژی مثبت در افراد می شود و در این نوع گردشگری فرد از لحاظ ایجاد شرایط آمادگی در پذیرایی و شرایط فیزیکی و بروز ارتباطات عاطفی در بالاترین سطح قرار می گیرد و تا حدود بسیار زیادی از بروز استرسها جلوگیری می شود.
وی گفت: کاهش استرسها و اضطراب ها در سفرهای نوروزی علاوه بر افزایش سطح سلامت فرد، موجب فراهم شدن شرایط جدید زندگی در افراد خواهد شد.
مردم ایران براساس یک سنت دیرین در روزهای نوروز و سال نو به سفرهای نوروزی و دید و بازدید یکدیگر اقدام می کنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.