ناظر عالی سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور نوروز را بهترین الگوی جهانی شدن فرهنگی خواند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، علویان صدر در اولین جلسه ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی در سال92 افزود: چند سالی است که کارشناسان بین المللی به این نتیجه رسیده اندکه میراث ملموس به تنهایی برای ارضای روحیه گردشگری و علاقه مندی به تاریخ بشر کافی نیست.

وی با بیان اینکه پس از ثبت جهانی نوروز، میراث ناملموس به عنوان یکی از جدی ترین جاذبه های جهانی گردشگری به شمار می رود، خاطرنشان کرد: نوروز نخستین اثر ارزشمند جهانی در عرصه فرهنگی است که با همراهی هفت کشور ثبت جهانی شده است.

علویان صدر ارمغان نوروز به جهانیان را نوعدوستی و محبت به یکدیگر دانست و گفت: با نفوذ گستره اثرگذاری این جشن و آیین ، چهار کشور دیگر نیز برای پیوستن به جشن نوروز درخواست و اعلام آمادگی کرده اند.

معاون میراث فرهنگی کشور نوروز را از چند جهت برای ثبت در تقویم جهانی دارای اهمیت خواند و گفت: اینکه چندین هزار سال قبل چنین آیین و جشنی را مبنای تمرکز فرهنگی یک کشور قرار داده اند حرکتی ارزشمند و قابل تامل است.

علویان صدر نوروز را آیینی با محوریت اهمیت به نهاد خانواده خواند و تصریح کرد: در دنیای امروز که مسائل خانوادگی و عشق به نهاد خانواده و همراهی با آن یکی از بحران های بشر به شمار می رود، وجود آیین های زنده ای با محوریت خانواده حائز اهمیت بوده و باید بیش از پیش تقویت شود.

وی با تاکید بر لزوم نهادینه کردن این آیین فرهنگی غنی ، جشن های نوروز را نماد همبستگی و همگرایی جهانی توصیف کرد و گفت: جشن نوروز به عنوان یک منشا شادی و نشاط نیز حائز اهمیت است.

علویان صدر با اشاره به نیاز به استفاده از ظرفیت آیین ها و جشن های بومی کشور به عنوان توانمندی های قدرتمند ایران در صنعت گردشگری تصریح کرد: برای بهره مندی بیشتر باید در مسیر انتقال میراث معنوی و هویت ملت به جامعه جهانی حرکت کنیم./س

 

برچسب ها: نوروز ، الگوی ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.