برخی از واژه ها هر ساله توسط برخی اهالی فوتبال به فرهنگ لغت این ورزش اضافه می شود که از جذابیت های ورزش در آن سال محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، هر ساله بسیاری از چهره های فوتبالی کلمه ها و ترکیب های تازه ای در فوتبال خلق می کنند که در سال 91 نیز شاهد چنین مواردی بودیم. این ترکیب های تازه توسط بسیاری از مهره های ورزشی در مستطیل سبز اعم از مدیر عامل، سرمربی و بازیکنان و ... بوجود آمده بود.

یکی از مهمترین چهره هایی که ترکیب های زیادی در سال 91 به فوتبال ایران آوردند مدیران تیم های سرخابی کشور بودند.

به عنوان مثال علی فتح اله زاده امسال واژه "شوالیه" را بیش از هر زمان دیگری در محافل ورزشی نقل کرد.

وی که عنوان "شوالیه" را دریافت کرده بود تا مدت ها این سوژه را در مطبوعات و رسانه ها آورد.

رویانیان نیز که با انتقادات زیادی در خصوص غیر فوتبالی بودنش مواجه بود خالق و اضافه کننده لغات جدیدی در فرهنگ لغت فوتبال کشور بود که از جمله آن می توان به پورشه و پورشه سواران اشاره کرد.

به غیر از مدیر عامل، سرمربیان تیم های سرخابی نیز از جمله چهره های خلاق بودند.

امیر قلعه نوعی که در بیشتر ایام سال سوژه اصلی مطبوعات فوتبالی است به برخی از خبرنگاران ورزشی اتهام اجنبی پرست را داد و پای این واژه را نیز به دنیای فوتبال باز کرد.

سرمربی سابق پرسپولیس نیز در کنار همه جذابیت ها و خاصیت هایش که تیم پرسپولیس را دوازدهم تحویل گرفت و دوازدهم پس داد یک لقب جالب هم داشت.

به وی فرگوسن مصر می گفتند. مکتب حجازی نیز واژه ای بود که توسط فرهاد مجیدی پا به دنیای مستطیل سبز سال 91 گذاشت. مجیدی که در ابتدا با قلعه نوعی مشکلات زیادی داشت گفته بود من شاگرد مکتب حجازی هستم و با بی اخلاق ها کار نمی کنم.

یکی از حاشیه های جالب دیگر که در خصوص اضافه شدن ترکیب های تازه به فوتبال دیده شد، لغت "آه" بود.آهی که برخی از بازیکنان پرسپولیس معتقد بودند از جانب آنها، گریبان این تیم را گرفت.

کری خواندن های مدیر عاملان سرخابی در سال 91 نیز برخی از واژه ها را به لغت نامه فوتبال کشاند.

از جمله آن می توان به لغت های خلق شده در فصل نقل و انتقالات اشاره کرد.

در جایی که کریم انصاری فرد شاه ماهی پرسپولیس خوانده شد، از جواد نکونام نیز به عنوان قزل آلاهای لیگ نام برده شد.

همین نکونام خودش خالق برخی اصطلاحات بود. وی که در تیم استقلال با حواشی و البته اختلاف های ریز و زیر پوستی هم مواجه بود در یکی از مصاحبه هایش گفت ‌که از بازی در این تیم احساس خوشحالی نمی کند.

لغت ها و ترکیبات اضافه شده به فرهنگ لغت فوتبال تنها توسط فوتبالی های داخلی به کشور وارد نشد بلکه از جمله دورگه های ایرانی که در خارج از کشور توپ می زند می توان به رضا قوچان نژاد اشاره کرد.

وی برای اولین بار در یکی از مصاحبه هایش واژه رگ ایرانی را وارد فرهنگ فوتبال داخلی کرد.

کلمه ها و ترکیب های تازه گاهی تنها یک بار استفاده می شوند و دیگر هم بکار نمی روند، اما در برخی موارد تا مدت ها توسط دیگران استفاده می شود و گاهی به لغت های ثابت در دنیای واژه های فوتبالی تبدیل می شوند./آق

 

برچسب ها: واژه ، فرهنگ ، لغت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۴
بد بود
آخرین اخبار