يک کارشناس سياست خارجي گفت: معاذ الخطيب به اين نتيجه رسيده بود که مستقل باشد، بهتر مي تواند افکار خود را در چارچوب آن ساز و کارهاي خودش دنبال کند و به همين دليل استعفا داد.

مصطفي قوام در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، درباره استعفاي معاذ الخطيب از رياست ائتلاف ملي سوريه، گفت: معاذ الخطيب بعد از گذشت مدتي رويکردش عوض شده بود و به اين نتيجه رسيده بود که جز با مذاکره و حل و فصل مسائل بر سر ميز مذاکره، راه حل ديگري نمي تواند خواسته هاي آنها را محقق کند و با عمليات نظامي و کارهاي تروريستي، علاوه بر اينکه راه به جايي برده نمي شود، تنفر بيشتر مردم نسبت به اين گروه را در بر دارد، به همين دليل رويکردش را عوض کرده بود و تمايل داشت با شرکت در مذاکرات چندجانبه در سوريه يا هر کشور ديگري اين مسئله را دنبال کند.

وي تصريح کرد: متاسفانه غرب به سرکردگي آمريکا و اسرائيل دنبال ساقط کردن حکومت قانوني بشار اسد هستند و اهداف ديگري را براي حفظ امنيت اسرائيل در حال و آينده دنبال مي کنند و به همين دليل، معاذ الخطيب را تحت فشار قرار دادند.

وي افزود: فکر کنم معاذ الخطيب به اين نتيجه رسيد که مستقل باشد، بهتر مي تواند افکار خود را در چارچوب آن ساز و کارهاي خودش دنبال کند و به همين دليل استعفا داد.

وي گفت: خود گروه هاي مسلح هم، نخست وزيري که انتخاب شده است را به دليل حداقل آراء و نظرات گروه هاي نجات ملي که در آن لحاظ نشده بود را رد کردند. يک اختلافي بين آنها ايجاد شده و بزودي اين تشکل آنها از هم پاشيده مي شود و تمام زحماتي که به زعم خودشان غرب کشيد و بدنامي که براي ترکيه و قطر و عربستان ماند، تمام اينها هدر خواهد رفت و آنچه که پيروز خواهد شد، به حول و قوه الهي مردم سوريه هستند.

قوام در پايان خاطرنشان کرد: به نفع مردم سوريه شد که دشمنان واقعي خودشان را بهتر شناختند و اين جنگ چند ساله يک مقاومت و پايداري بيشتري در مردم براي مقابله با جريانات آتي در مملکتشان ايجاد کرد.

البته به اين اعتقاد رسيده بود که راهکارهاي موجود، حرکات تروريستي و کشتار مردم جواب نمي دهد و غرب هم با فشارهايي که به او مي آورد، مي خواستند به نوعي غير مستقيم او را کنار بگذارند تا فرد ديگري را جايگزين وي کنند و اين فشار غرب هم بي تاثير نبوده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: استعفا ، معاذ الخطیب ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار