روزنامه زمان ترکیه در مقاله اي تحت عنوان "عذرخواهي رژيم صهيونيستي" به علل عذرخواهي "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي از دولت تركيه بدليل يورش وحشيانه صهيونيست به كاروان غزه مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان، "فاطمه ديشلي زيباك" استاد علوم سياسي دانشگاه آنكارا در ابتداي مقاله به عذرخواهي نتانياهو از دولت تركيه اشاره مي كند و مي افزايد "بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از دولت تركيه بدليل يورش وحشيانه نظاميان صهيونيست به كاروان راهي غزه كه در سال 2010 ميلادي روي دادعذرخواهي نمود. در جريان آن حمله هشت شهروند ترك حاضر در آن كشتي كمك رسان به مردم غزه به شهادت رسيدند."
 
نويسنده در ادامه اذعان مي كند كه عذرخواهي نتانياهو از تركيه پيروزي اي براي اوباما و سياست خارجي وي نبوده بلكه رژيم صهيونيستي متوجه شده كه در منطقه منزوي شده است و در اين باره مي افزايد "دولت آمريكا مايل است عذرخواهي نتانياهو از دولت تركيه را به نفع خود مصادره كند و اين گونه القا كند كه اين پيروزي اي ديپلماتيك براي سياست خارجي دولت اوباما بوده است. در حالي كه واقعيت آنست كه علل و عوامل ديگري رژيم صهيونيستي را وادار به اتخاذ چنين تصميمي نموده است."
 
وي در ادامه به علل و عواملي كه نتانياهو را مجبور به عذرخواهي از تركيه نمود مي پردازد و مي افزايد "سامي كوهن" از روزنامه "مليت" چاپ تركيه در مورد علل عذرخواهي نتانياهو از دولت تركيه مقاله اي را نوشته است. وي نخستين و مهم ترين دليل اين اقدام از سوي نتانياهو را اين مسئله مي داند كه وي درك كرده است كه اسرائیل در اثر بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا در منطقه بشدت منزوي شده است. از سوي ديگر قدرت جنبش حزب الله لبنان نيز افزايش يافته است و. آن رژيم از اين موضوع احساس خطر مي كند. دومين عامل نيز آنست كه روابط سرد ميان رژيم صهيونيستي و تركيه بر رابطه دولت تركيه با آمريكا نيز تاثير منفي گذاشته است. "
 
وي همچنين عذرخواهي نتانياهو از تركيه را موفقيتي براي كشور تركيه مي داند و در اين باره مي افزايد "سدات لاشينر" از سرمقاله نويسان روزنامه "استار" چاپ تركيه نيز معتقد است كه عذرخواهي نتانياهو از تركيه پيروزي اي براي سياست خارجي كشور تركيه بوده است و خود نشان دهنده آنست كه رژيم صهيونيستي عليرغم تلاش در جهت استفاده از شيوه هاي تروريستي و حمايت از آنان در داخل تركيه در پيگيري اهداف خود شكست خورده است."
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار