زلزله در شهرهای ورزقان، اهر و هریس در آذربایجان در مرداد ماه سال 91 موجب از دست دادن تعدادی از هموطنانمان و تخریب و آسيب برخي آثار تاريخي در اين شهرهاشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، مرداد سال 91 سازمان میراث فرهنگی با رویدادها واتفاقات خوب و بدی همراه بود که در این گزارش برخی از این اتفاقات خواهیم پرداخت .
بنابر این گزارش؛  از اتفاقات روزهای نخست در  مرداد ماه می توان به پیدا  شدن سکه ها و سفال های قدیمی در هنگام ساماندهی طاق بستان و تخریب خانه ی تاریخی در رشت اشاره کرد. 
همچنین در چهارمین روز از همین ماه بر پشت بام تئاتر  شهر سازه های دیده شد که منظره ی این بنای ارزشمند با معماری منحصر به فردش را مخدوش کرده بود به همین دلیل  رضا موسوی کارشناس مرمت آثار تاریخی در این خصوص گفت:  ساختمان تئاتر شهر ترکیبی از فلز و بتون است به همین دلیل  باید قبل از ساخت آزمایشهایی روی زمین آن منطقه انجام شد تا میزان تحمل وزن این سازه مشخص شود اما متاسفانه این آزمایشها انجام نشد با وجود اینکه ساختمان تئاتر شهر عمر زیادی  ندارد و متاسفانه به نظر می رسد عمر این ساختمان رو به پایان است و به بازنشستگی زودتر از موعد دچار شده پس نباید به آن فشار آورد با اقدامات اخیر نیز رمقی چندان برای ساختمان تئاتر شهر باقی نمانده است و کسانی که مدعی ساخت یک سازه شبیه تونل روی سقف تئاتر شهر هستند می گویند سازه ساخته شد سبک است اما آن تونلی که روی سقف  ایجاد شده به طور قطع میزبان تعدادی تماشاگر خواهد بود،  حتی اگر سازه هم وزنی نداشته باشد رفت و آمد تماشاگران  به احتمال زیاد نصب تعدادی دکور برای اجرای تئاتر فشارهایی را بر بنای تئاتر شهر وارد می کند. 
بعد از انتقاد هایی که کارشناسان و مدیران سازمان میراث فرهنگی در این خصوص صورت گرفت میراث فرهنگی تهران پیگیری هایی برای جمع آوری  این سازه ها انجام داد در روزهای هشتم و نهم مرداد ماه سال 91 اتفاق هایی دیگری  از جمله کشف سکه های نایاب ایرانی توسط باستان شناسان روسی و کشف 15  گورستان به قدمت تقریبی 300 ساله در گیلان و همچنین کشف یک سیستم پیشرفته ی مهندسی در تخت جمشید رخ داد .
 در روز دهم  مرداد ماه رویداد مهم دیگر رخ داد یکی از آن  رویدادها  بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی در ساخت کرمان نفوذ رطوبت دربناهای با ارزشی  چون مسجد جامع کرمان بود و دیگری مشخص شدن چند کلمه در کتیبه ی بیستون بود. 
 در روز یازدهم مرداد خبری مبنی بر آتش سوزی در بازار منتشر شد که خوشبختانه بنایی تاریخی در این آتش سوزی آسیب ندید. 
 از اتفاقات مهم دیگر این ها نصب آسانسور در شهر زیر زمینی ملایر بود و اسدالله بیات مدیر کل میراث فرهنگی  همدان در خصوص این موضوع گفت: برای دیدن این مجموعه نیاز است چهار متر در زیر زمین برویم و چون امکان ایجاد تغییر و رودی مجموعه نبود آسانسور کوچکی که بیشتر شبیه بالابر است را نصب کرده ایم. 
 در روزی از مرداد ماه خبر تاسف باری مبنی بر وقوع 2/6  ریشتری زلزله در آذربایجان شرقی در شهر های ورزقان ،‌اهر و هریس منتشر شده متاسفانه جان تعدادی از هم وطنان ما را گرفت و این زلزله باعث تخریب و آسیب به برخی از بناهای تاریخی از شهرهای ورزقان و اهر و هریس شد و میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی کمیته کاری مرمت آثار تاریخی آسیب دیده از زلزله را تشکیل داد تا هر چه زودتر  بناهای آسیب دیده ساماندهی و مرمت شوند. 
در روزهای پایانی مرداد ماه اتفاق تاسف بار دیگری برای میراث فرهنگی رخ داد و آن هم چیزی نبود جز تخریب خانه ی دیگری در بهبهان و همین طور تداوم داشتن نابودی میراث فرهنگی کشور کم بسیار ناگوار است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار