معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: جلوگيري از ريزش دانه در موقع برداشت، از بين‌بردن علف‌هاي هرز و تك‌بوته‌هاي گندم در داخل مزرعه و شخم عمقي از راه‌هاي اساسي كنترل شپشك ريشه گندم است .

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: به‌طور كلي اين شپشك در سراسر نيمه غربي كشور كم و بيش فعاليت دارد، درصد آلودگي بوته‌هاي گندم در بعضي از مزارع مورد حمله اين آفت به بيش از 50 درصد و حتي در مواردي تا حدود 100 درصد نيز مي‌رسد.

وی تصریح کرد: پوره‌هاي سن يك و دو آفت كه در قسمت طوقه در زير خاك و ناحيه گروه‌هاي پنجه‌زني بوته‌هاي گندم قرار مي‌گيرند، با قطعات دهاني زننده و مكنده خود از شيره گياهي تغذيه كرده و باعث ضعيف‌شدن و عدم پنجه‌زني و رشد طبيعي آنها مي‌شوند.

ایرانی فام با اشاره ای به رشد کم بوته های آلوده به این آفت ادامه داد: در مزارع آلوده معمولاً بوته‌هاي گندمي كه مورد حمله شپشك ريشه قرار گرفته‌اند، رشد بسيار كمي دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بیان رنگ زرد این بوته ها یادآور شد: اين بوته‌ها به حالت علفي و كوتاه باقي مانده، زردرنگ مي‌شوند و به سهولت از بوته‌هاي سالم، قابل تشخيص هستند.

وی افزود: بوته‌هاي گندم آلوده اغلب به مرحله باروري و خوشه‌دهي نمي‌رسند و درصورت ادامه رشد، طول آنها به مراتب كوتاه‌تر و پنجه‌زني آنها نيز خيلي كمتر از بوته‌هاي گندم سالم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: اجراي شخم به موقع بهاره در اراضي آيش براي ازبين‌بردن تك بوته‌هاي گندم و برقراري آيش يا تناوب در کنترل شپشك ريشه گندم تاثیرگذارخواهد بود.

ایرانی فام با توصیه ای به زارعان تاکید کرد: مبارزه شيميايي با اين شپشك به دليل اين‌كه در داخل خاك و در قسمت طوقه و ناحيه گره‌هاي پنجه‌زني بوته‌هاي گندم آلوده است، تأثير مطلوبي ندارد، بنابراين توصيه نمي‌شود/س

برچسب ها: کنترل ، شپشک ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.