پیامك های محبت آمیز مانند شكوفه های شادی بر درخت دوستی گل كرده است و هر كسی هر جمله ای زیبا به ذهن اش می رسد را ارسال می كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

عده ای ساده نوشته اند كه نوروز مبارك است، بعضی ها هم جمله را پیچ و تاب اش داده اند، اما سر و ته پیام، مفهوم همان بهار و نوروز مبارك را می دهد.

برخی شماره ها نامشخص است و فرستنده نه خود را معرفی كرده و نه پیامك اش نشانه ای از آشنایی دارد.

اما هر چه باشد به یكباره میلیون پیامك در طول چند روز، رد و بدل می شود تا مردم به هم نوروز و عید و بهار را تبریك گفته باشند.

اما نباید از یاد برد كه خاصیت و ویژگی جشن نوروز از همان ابتدای تاریخ، دور نشینی و گردهمایی های خانوادگی و دور هم جمع شدن ها بوده است.

زمانی در آستانه نوروز، هر كس هر كجای دشت و كوهساران قرار داشت، با هر مشقت و سختی كه بود، با پای پیاده یا سوار، برای دیدن عزیزان خویش دل به دریا می زد كه مبادا در این نوروز، دیدار یار مهربان خویش را از دست بدهد.

ویژگی ایرانی ها از دیر باز همین احوال پرسی ها و تعارف كردن های زیاد در نوروز بود كه گاهی دورترین فامیل ها از نظر سببی را نیز دور هم جمع می كرد.

اما از شاد باش های نوروزی اكنون برای بعضی از افراد، تنها در فرستادن یك پیامك خاصه شده و شاید دیدار یاران نیز در این نوروز برای عده ای میسر نشود.

همین كه سال تحویل می شود، به یكباره تبریك های پیامكی از بسیاری از جوانان صادر می شود و انگار قرار است لطافت نوروز، فقط در خط و خطوط همین پیامك ها خلاصه شود و مهر و محبتی در این پیام ها وجود ندارد.

این همه پیامك بدون دیدار چهره به چهره بازار اقتصادی اپراتورهای تلفن همراه را داغ داغ كرده است به گونه ای كه ایرانیان در چند سال اخیر ركورد دار ارسال پیامك شده اند.

نهایت دوستی ها در عصر انفجار اطلاعات كه مردم باید از احوال هم بیشتر از گذشته خبر داشته باشند، شاید خلاصه شود در همین جلماتی كه برخی از آنها حتی قافیه و وزن عروضی را ندارد.

انگار با ورود به دنیای مدرن و فن ابزار، بسیاری از این دوستی ها بین افراد در عصر اطلاعات تبدیل به  دوری و دوستی  شده است و برخی از تجهیزات مدرن مبدل، واسطه های اجتماعی می باشند.

با ورود به دهه پایانی قرن بیستم كه قرن ارتباطات و انفجار اطلاعات نامگذاری شد، تجهیزات ارتباطی نیز رشد یافت و در این بین تلفن در صدر این تجهیزات قرار گرفت و تلفن همراه  یا موبایل نقش بیشتری در ارتباطات به خود اختصاص داده است.

دلیل گرایش به این وسیله مدرن را می توان خدمات آسان، در دسترس بودن، اتصال سریع و قابلیت حمل و جابه جایی و ورود به شبكه های جهانی دانست.

با توسعه و گرایش تلفن همراه در بین مردم، اپراتورها هم برای فراگیر شدن این وسیله ارتباطی در همه سنین و كسب در آمد بیشتر، اقدام به ارائه خدمات نوین از جمله خدمات اعتباری به مشتریان و مشتركان كردند.

اما بسیاری از پیامكهای شادباش نوروزی، جملاتی می باشند خالی از احساس و برخی از جملات تبریك سال یا آنقدر تكراری شده اند كه ذوق مخاطب را كور می كنند و یا آنقدر بی ربط به نوروز می باشند كه می شود فهمید نوعی رفع تكلیف  از طرف دوستان است.

برخی از پیامك های نوشتاری حسی ادبی ندارد و برخی دیگر از این پیام ها حتی اصول زبان پارسی را كنار می زد و تنها كلماتی سر هم شده بود.

حجم بالای پیامكهای نوروزی باعث كاهش كیفیت مضامین و كیفیت نوع كاربرد واژگان فارسی شده است و تخلیص و خلاصه گزینی های بی ربط برای كاهش هزینه های تلفن همراه در نوروز نیز باعث آسیب دیدن لایه های سطحی زبان ادبی می شود.

خلاصه گزینی ادبیات در پیام های نوروزی، باعث می شود جمله های جدیدی در بین مردم بروز كند و مفهوم تعدادی از كلمات در ناخواده اجتماعی تغییر داده شود.

یك جامعه شناس علوم ارتباطات گفت: بخشی از دوستی ها و رفاقت نسل جوان، ‌اعتباری است و این خاصیت گرایش به جامعه ابزارگراست كه ابزارها، سطح دوستی ها و نه نوع دوستی ها، ‌را تعیین می كنند.

ثریا صالحی افزود: ارتباطات اجتماعی بین افراد در قالب  گفتمان  صورت می گیرد و خود گفتمان زیر بنای بسیاری از علوم اجتماعی، نظیر انسان‌شناسی، زبان‌شناسی اجتماعی، جامعه ‌شناسی، ارتباطات اجتماعی و علوم ارتباطات است و حتی در جهان كنونی نیز ایجاد یك پدیده صنعتی دارای گفتمان می باشد كه این گفتمان در صنعت یك گفتمان ادراكی است.

وی گفت: یكی از مهم‌ترین شاخصه‏های دنیای نوین، پدیداری رسانه‏های ارتباط جمعی می باشد كه به عقیده برخی از دانشمندان، دنیای مدرن را از دنیای سنتی جدا كرده و بشر را با یك تجربه تازه اجتماعی روبرو ساخته است و تمامی رسانه‏ها، از یك ویژگی مشترك بهره مند هستند و آن پیام رسانی است.

وی افزود: مزایا و معایب تلفن همراه بسیار زیاد است اما رفتارهای اجتماعی باید به گونه ای نباشد كه وسیله ای جایگزین برای ارتباطات چهره به چهره در افراد باشد.

به گفته وی، اتحادیه بین‌‌المللی ارتباطات دوربرد (ITU) از جمله نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد می باشد كه مطالعات خود در زمینه معایب و مزایایی تلفن همراه و تاثیرات آن بر ساختارهای اجتماعی انجام داده و نسبت به جایگزین ابزارهای ارتباطی به جای ارتباطات چهره به چهره هشدار داده است.

به گفته وی، نوروز جشن همگرایی است و نباید تنها در یك پیامك خلاصه شود بلكه ارتباط چهره به چهره این جشن از منظر ارتباطات اجتماعی باید حفظ شود.

بهره مندی از تلفن همراه هم اكنون، همه سنین را در بر گرفته است اما بیشترین استفاده آن را، نسل جوان و نوجوان به خود اختصاص داده اند. /س

برچسب ها: پیامک ، تبریک ، عید نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.