شگفتی ها و دیدنی های سیستان و بلوچستان تنها محدود به کویر و ساحل نیست بلکه بناهای تاریخی و مکان های دیدنی بعنوان جذابیت خاصی این استان از دید گردشگران دور مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، استان سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور است که زیبائیهای آن در پشت کویر پنهان مانده و کمتر معرفی شده است بی شک نام سیستان با شاهنامه و حماسه های ملی ایران عجین شده است که هرگاه یادی از دلاوری های رستم، جنگاوری های یعقوب لیث و دانش مردمان باستانی شهر سوخته می رود، ناخودآگاه انسان به اهالی این خطه رشک می برد.


هرگوشه سیستان وبلوچستان جذابیتی ویژه دارد، چرا که انگار تمام زیبائی ها و نشانه های فصل ها را در نواحی مختلف آن با نظم خاصی چیده اند بطوریکه چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از شهرهای مهم سیستان و بلوچستان است از یک سو رو به دریا و سوی دیگر رو به کوه و کویر دارد کمی آنطرف تر تالاب زیبای لیپار در میان دو کوه استوار از آبهای سرگردان شکل گرفته و جایگاه پرندگان گوناگونی همچون طاووسک، تیهو، باقرقره، لک لک، قو اصیل سفید و خاکستری بهمراه پوشش گیاهان متنوعی از درختان گز و چش است.


براساس این گزارش، درخت انجیر معابد یا لوور که محلی ها به آن کرگ نیز می گویند، از درختان تیره کائوچوئی است که در نواحی گرمسیری جنوب از جمله سیستان و بلوچستان می روید. سایه پرمهر این درخت که ریشه های بیشماری در خاک می نشاند، در هوای گرم و تفتیده جنوب، گوهری پربهاست و از این رو برای محلی ها درختی مقدس به شمار می رود. این درخت همیشه سبز بوده و شکل و فضای پیچیده ای می آفریند بطوریکه هر گردشگری را به حیرت وا می دارد.



گاندو بزرگترین خزنده ایرانی و بازمانده خزندگانی است که از 265 میلیون سال پیش روی زمین می زیسته اند این تمساح چنان خود را با طبیعت بلوچستان تطبیق داده که می تواند ماهها نباریدن بارا و خشک بودن بستر رودخانه ها را تاب آورد.


اماشگفتی ها و دیدنی های سیستان و بلوچستان تنها محدود به کویر و سواحل نیست بلکه دژ ناصر و بهپور در ایرانشهر، قلعه پرتغالی ها، تپه سیاهبون، شهرسوخته، کوه خواجه، قلعه زابلی در سراوان، قلعه ناصری در خاش و .... نمونه هایی از آثار باستانی جذاب این استان زیباست که از دید گردشگران دور مانده است.


لازم به ذکر است که دستاورد مردم پاکی و بی ریای خاش، تنها تولید سیمان نیست، چرا که سالمندان خاشی هنوز دلاوری های ابراهیم خان سعدالدوله و سپاهیان بلوچش را در نبرد با نقشه شوم انگلیس به یاد دارند که روباه پیر چه شکست سختی از دست دلاوران خاش خورد.





استان سیستان و بلوچستان علاوه بر جاذبه های طبیعی، به نسبت وسعت و موقعیت خود در کشور، از بناها تاریخی و مکان های دیدنی متعددی برخوردار است که اکثر گردشگرانی که این استان را برای تعطیلات نوروزی خود انتخاب می کنند، سالیان سال پای ثابت آنجا می شوند. /ص


گزارش از: علیرضا شوکتی  
 

برچسب ها: کویر ، بلوچستان ، سیستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار