يک رواشناس گفت: وسواس يکي از شايع ترين اختلالات و بيماري‌ها در جامعه است و شيوع اين بيماري در زنان است.

عليزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  گفت: وسواس يک بيماري ناخودآگاه است که اختيار و آزادي را از فرد سلب و او را به رفتاري برخلاف ميل و خواسته‌اش وامي‌دارد.
وي تصريح: بنابر تحقيقات انجام شده حدود 2 تا 3 درصد افراد به اين بيماري دچار مي‌شوند و افکار، احساس و تصورات عودکننده و مزاحم در شخص سبب اضطراب، برهم خوردن تعادل و عدم سازگاري با محيط مي‌شود.
عليزاده با اشاره به رشد وسواس همگام با بلوغ افزود: مساعد بودن شرايط درمان در اين زمان سبب بهبود نسبي مي‌شود و در غير اين‌صورت اين بيماري سيري رو به افزايش خواهد داشت.
وي تأکيد کرد: تلاش در جهت کنترل امور از طريق توجه دقيق به موازين، فهرست‌ها و برنامه‌ها، دقت افراطي، تکرار کارها و توجه فوق‌العاده به جزئيات در اين افراد به وفور مشاهده مي‌شود و نسبت به دلخوري اطرافيان در برابر تأخيرها و ناراحتي‌هايي که در اثر اين رفتار ايجاد مي‌شود توجهي ندارند.
عليزاده با اشاره به اينکه علامت اصلي اختلال شخصيت وسواسي، جبري، نظم‌گرايي، کمال‌گرايي و کنترل رواني است افزود: افراد مبتلا به اين اختلال به بهانه کنار گذاشتن فعاليت‌هاي تفريحي اوقات خود را به طور مفرط وقف کار و بهره‌وري مي‌کنند و تمرکز زيادي در انجام امور روزمره مانند تميز کردن مفرط و تکراري منزل از خود نشان مي‌دهند.
وي ادامه داد: اين افراد در مورد مسائل اخلاقي يا ارزش‌ها به طور افراطي وظيفه‌شناس، جدي و انعطاف ناپذير هستند و اجبار خود و ديگران در پيروي از اصول اخلاقي خشک و معيارهاي خيلي سخت ممکن است در آنان ديده شود.
عليزاده گفت: بنابر تحقيقات انجام شده والدين کمال‌جو که فرزندان خود را براساس ضوابط خاصي تربيت مي‌کنند در وسواسي کردن آنان موثرند.
وي يکي از شيوه‌هاي کاهش رفتار وسواس را تقويت رفتار مثبت و حذف رفتار منفي دانست و افزود: آگاهي بيمار نسبت به بيمارگونه بودن رفتارش سبب سهولت کار درمان‌گر و نتيجه بهتر درمان خواهد شد.
عليزاده در پايان خاطرنشان کرد: اگر اين اختلال در اوايل جواني که شروع آنست بهبود نيابد در بزرگسالي افسردگي نيز به آن اضافه خواهد شد./ف
برچسب ها: وسواس ، اختلال ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار