در اين گزارش حکمت 351 نهج البلاغه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ،شايد براي هر کسي اتفاق افتاده باشد، زماني که از سختي‌ها و ناملايمتي‌ها به ستوه مي‌آييم و ديگر تواني براي مقاومت نداريم، به يکباره ورق برمي‌گردد و سختي‌ها رو به آساني مي‌گذارد و آرامش فرا مي‌رسد.
اين اتفاقات بعد از زنجيره‌اي از بلا و مصيبت هم صادق است که بعد از آن سختي و مشقت و مصيبت جاي خود را به آرامش و آسايش مي‌دهد و اوضاع به روال عادي برمي‌گردد.
و گاه اتفاقات شيرين که نشان از آساني و راحتي است جايگزين آن مي شود.
شايد از اين بابت است که اين حقيقت يک قانون خداوندي است و در پشت تمام سختي‌ها و مصيبت‌ها آزمايش نهفته است.
حضرت علي(ع) در حکمت 351 نهج‌البلاغه در اين باره اين گونه مي‌فرمايد: چون سختي‌ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد و آن هنگام که حلقه‌هاي بلا تنگ گردد، آسايش فرا رسد.
و از اين نکته حضرت حق و ائمه بزرگوار تأکيد بر صبر مصائب دارند نشان از آن است که براي سختي و بلا حد و مرزي است تا فراتر از طاقت ناب انسان نباشد.
اما در اين مرحله‌ي گذر و آزمايش کساني که ايمان خود را حفظ کرده، برنده و آنان که خود را باختند و همه چيز را فنا شده ديدند بازنده اصلي اند وقتي از دنيا بارها و به مراتب به عنوان مرحله ي عبور و مزرعه‌اي براي کشت آخرت ياد شده است بايد دانست که دست حکيمي توانا و خردمند بر مديريت آن است و هر که دستگير اين حکيم شد هر چند که در نگاه ما بيشتر درگير بلا و مصائب دنيايي مي شود و سهم بيشتري خواهد داشت اما رو سفيدي در اين آزمايش ها نويد يک زندگي جاويد و پر از زيبايي اما از جنس دنيايي ديگر وعده شده.
يقيناً خدشه و ايرادي به وعده‌ي الهي وارد نيست.
پس از سختي و بلا نهراسيم که هر که در اين درگه مقرب تر است جام بلا بيشترش مي‌دهند.
با صبر و توکل بر خدا ورق زريني بر تقويم زندگي مان بزنيم و ارزان بخريم روزگار حقيقي زندگي را در بهشت جاويد./ف

برچسب ها: گزارش ، حکمت ، روزگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.