بندرعباس به دلیل موقعیت جغرافیای مخصوصا در زمان تعطیلات از مسافران زیادی پذیرای می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عمارت کلاه فرنگی، این ساختمان توسط هلندیها در سال ۱۱۱۰ هجری قمری ساخته شده و قلعهای با ۱۶ برج و ۳ دروازه بوده که به عنوان اداره گمرک استفاده می شده است.

حمام گلهداری، این حمام از پنج گنبد بزرگ و کوچک ساخته شده و به حمام شاه عباس نیز معروف است.

معبد هندوها، که در بندرعباس به بُت گورُ معروف است در سال ۱۳۱۰ توسط هندوهای ساکن بندرعباس به سبک معماری هندی و توسط معماران هلندی بنا شده و در حال حاضر به عنوان موزه تاریخی استفاده میشود. این معبد در مرکز شهر و در خیابان امام خمینی واقع شدهاست.خوری به نام «گور سوزون» نیز در بندر عباس وجود دارد که گویا هندوهای ساکن شهر مردگان خود را در کنار آن میسوزاندن و احتمالا بنا به سنت هندوها خاکستر آنها را به این خور میریختند. امروزه بخشی از فاضلاب شهر از این راه به خلیج فارس میریزد.

مسجد ناصری (بندر عباس) که در سال ۱۳۰۴ هجری قمری ساخته شدهاست. این مسجد در سال ۱۳۸۶ بازسازی شدهاست.

مسجد صحراباغی این مسجد در سال ۱۳۱۰ هجری قمری بنا شدهاست. مسجد گله داری تاریخ ساخت آن مربوط به ۱۲۹۶ هجری قمری میباشد. مسجد جامع دلگشا در سال ۱۱۷۵ هجری قمری بنا شدهاست. 

در خیابان مسجد جامع بندرعباس واقع در بلوار طالقانی قرار دارد و یادگار قرن 12 و 13 ه.ق محسوب می شود. 

بخش قدیمی شبستان دارای ستونهای متعدد با سر ستونهای گچبری شبیه گله داری و مسجد دژگان است. شبستان این مسجد دارای یک بخش الحاقی نیز می باشد.

امامزاده سید مظفر (بندر عباس)، این آرامگاه از زیارتگاههای عمده استان محسوب میشود و در بلوار امام خمینی واقع است.

مجموعه برکههای باران، این برکهها که تاریخ بنای آنها به دوره صفویه باز میگردد در بلوار پاسداران و کوی ۲۲ بهمن واقع است.

پل لاتیدان، در مسیر کاروان لار – بندرعباس در جهت گسترش امور بازرگانی احداث شد. این پل در 50 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و مربوط به دوره صفوی می باشد.

محله باستانی سورو که در غرب بندرعباس قرار دارد و به دوران ساسانیان بر میگردد.

پارک ساحلی سورو هست که اونجا همه امکانات از جمله جت اسکی موتور سواری در ساحل و قایق سواری داره.

یكى از آثار جالب توجه بندرعباس، معبد هندوها است كه در خیابان امام خمینى بندرعباس قرار دارد. ساختمان این معبد، در سال 1310 ه. ق. در زمان حكومت محمد حسن خان سعدالملك حاكم وقت بندرعباس، از محل جمع آورى هدایاى هندوها، توسط تجار هندى ساخته شده است. 

اساس ساختمان این معبد عبارت است از یك اتاق چهارگوش میانی كه بر روی آن گنبدی قرار گرفته. سبك معماری این گنبد را مقرنس های پیرامون آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلكه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می سازد. 

فضای درونی معبد طرح این بنا كاملا از معماری معابد هندی متاثر است. این معبد از جمله نشانه های معدود تاریخی بندرعباس است كه توجه هر تازه واردی را به خود جلب می كند.

آرامگاه امام زاده سیدمظفر (امام زاده سيد مظفر)

این آرامگاه از زیارتگاه های عمده بندرعباس و استان هرمزگان محسوب می شود. امامزاده سید مظفر از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می باشد كه از سالیان دور مورد توجه عموم مردم، خصوصا مردم استان هرمزگان بوده و هر ساله پذیرای زائران بیشمار مشتاق خود می باشد.
آرامگاه امام زاده سید مظفر

آرامگاه با چهار مناره؛ اوج زیبایی را به نمایش گذاشته است. برخلاف سایر آرامگاه ها و زیارتگاه های کشور؛ این زیارتگاه فاقد آینه کاری بوده و تماما با کاشی های زیبا منقوش شده است.

مسجد و حمام گله داری 

مسجد گله داری از جمله آثار قدیمی و دیدنی موجود در شهر بندرعباس است که تاریخ ساخت آن مربوط به ۱۲۹۶ ه. ق. می باشد. این مسجد دارای صحن، شبستان و مناره است. شبستان بزرگ مسجد دارای ۳۶ ستون مزین به گچبری است. این مسجد در خیابان امام خمینى بندرعباس و در محله قلعه شاهى واقع گردیده. مسجد گله داری از مستحدثات حاج عبدالرحیم گله دارى است كه در سال 1296 ه. ق. ساخته شده و در سال 1338 توسط حاج شیخ احمد گله دارى مرمت شده است.

حمام گله داری، تنها حمام باقیمانده قدیمی شهر بندرعباس بوده و احداث آن در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری صورت گرفته است. این حمام از پنج گنبد بزرگ و كوچك ساخته شده و به حمام شاه عباس نیز معروف است. از این حمام در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استان هرمزگان مورد بهره برداری می باشد.

منبع:
بانک اطلاعات تورها و آژانسهای مسافرتی و اطلاعات گردشگری  ایران و جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار