مهاجم يكي از سيستم هاي مهم در فوتبال به شمار مي آيد هر يك از مهاجمان مهارت خاصي براي گلزني دارند كه تك به تك شدن با دروازه بان يكي از اين مهارت ها است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران تك به تك شدن مهاجم با دروازه بان حريف يكي از حساسترين و جذاب ترين صحنه هاي فوتبالي به شمار مي آيد برخي از مهاجمان از موقعيت تك به تك با دروازه بان نهايت استفاده را مي برند و بعضي ديگر ناكام مي مانند و باعث اعتراض هوادارانشان مي شوند.

در اين گزارش شاخص ترين مهاجماني كه مهارت خاصي در گلزني در موقعيت هاي تك به تك با دروازه بان را دارند معرفي كرديم كه در ادامه از نظر خواهيم گذراند.

* پيوس فرصت طلب

فرشاد پيوس را يكي از فرصت طلب ترين مهاجمان تاريخ فوتبال ايران مي دانند تا جايي كه علي دايي با گل هاي بي شمارش هم نتوانست اين لقب را از پيوس بگيرد.

شاخصه مهم پيوس اين بود كه از موقعيت هاي گلزني حداكثر استفاده را مي كرد به خاطر همين هواداران تيم ملي و به خصوص پرسپوليس در دهه 60 با قرار گرفتن پيوس در موقعيتي تك به تك جشن به ثمر رسيدن گل را روي سكوها به راه مي انداختند چرا كه مطمئن بودند كه اين بازيكن تحت هر شرايطي توپ را به تور دروازه مي رساند.

پيوس براي زدن گل در موقعيت تك به تك با دروازه بان حريف شگرد خاصي داشت. وي خيلي خونسرد با دروازه بان حريف پيش مي رفت وبا زدن توپ به زاويه مخالف دروازه بان مهارتش را به رخ مي كشيد.



مهاجم سال هاي نه چندان دور پرسپوليس بيشترين تك به تك هايش را به تيم هاي عربي به خصوص عربستاني ها زد در دوران باشگاهي هم تك به تك هاي معروف او مربوط به سال 67 مي شود، او در بازي مقابل گسترش سه موقعيت تك به تك را به گل تبديل كرد و زمينه ساز پيروزي تيمش شد.

پيوس در قطر هم به واسطه همين تك به تك زدن هايش از شهرت خاصي برخوردار شد او در طول دوران بازگيري اش يك سالن براي الاهلي قطر توپ زد و به عنوان آقاي گل ليگ اين كشور رسيد.

به اين نكته هم بايد اشاره كرد كه محسن عاشوري بازيكني بود كه مداوم پيوس را در موقعيت تك به تك قرار مي داد براين اساس سرمربي تيم ملي وقت سعي مي كرد كه از زوج عاشوري و پيوس مقابل حريفان استفاده كند و تيم ملي بيشتر از عمق حمله مي كرد.

* متولد شدن يك پيوس ديگر در فوتبال

محسن خليلي هم از موقعيت ها تك به تك به دروازه بان به خوبي استفاده مي كند به خاطر همين اهالي فوتبال چند سال پيش بر اين باور بوند كه يك پيوس ديگر در فوتبال ايران متولد شده است.

خليلي در ليگ هفتم بود كه از سايپا به پرسپوليس آمد و با درخشش دراين تيم آقاي گل فوتبال ايران شد محسن آقاي گل هم همانند فرشاد آقاي گل يك ويژگي ممتاز داشت و آن هم استفاده حداكثري از موقعيت هاي تك به تك بود.

هواداران پرسپوليس هنوز تك به تكلي كه اودر دربي برگشت ليگ هفتم به ا ستقلال فيروز كريمي زد را فراموش نكرده اند جالب اينكه درآن دربي خليلي دروازه وحيد طالب لويي را باز كرد كه يكي از بهترين تك به تك گيرهاي فوتبال ايران است.

خليلي با پايان ليگ هفتم و مصدوميتي كه برايش پيش آمد از لحاظ فني كمي افت كرد اما كماكان از موقعيت هاي تك به تك نهايت استفاده را مي كرد همين فصل پيش بود كه خليلي با پيراهن مس كرمان در موقعيتي تك به تك دروازه پرسپوليس را باز كرد تا توانايي هايش را بار ديگر به رخ كشيده باشد.

* مجيدي تك به تك زدن ماهر

فرهاد مجيدي مهاجم استقلال هم در سال هاي اخير با استفاده از تجربه اش به يك تك به تك زن ماهر تبديل شده است.

مجيدي نخستين گل تك به تكش را به دروازه بان ابومسلم در ليگ هفتم زد، بي شك معروف ترين تك به تك كاپيتان آبي ها مربوط به دربي 69 در سال 89 مي شود، وي در دقيقه 90 اين دربي روي پاس جباري با حقيقي تك به تك شد و با دقت هرچه تمامتر توپ را به زاويه مخالف فرستاد.



با توجه به فشار بالاي دربي گل كردن آن تك به تك كار هر بازيكني نبود اما مجيدي با استفاده از تجربه اش يك پيروزي با ارزش را براي تيم مظلومي رقم زد يكي ديگر از تك به تك هاي رسمي مجيدي مربوط به ليگ دهم مي شود.

وي دربازي رو در رو مقابل سپاهان چند مدافع اين تيم را جا گذاشت و با رحمتي تك به تك شد او دراين مصاف تك به تك با بهترين دروازه بان ايران با يك ضربه چپ توپ را به تور دروازه چسباند.

* تمركز عنايتي روي موقعيت هاي تك به تك

عنايتي يكي ديگر از تك به تك زن فوتبال ايران است عنايتي ديگر فرم بدني سابق را ندارد به خاطر همين به جاي زدن گل سعي كرد با ضربه سر از موقعيت هاي تك به تك استفاده كند.

هر چند عنايتي در مقايسه با پيوس خليلي و مجيدي تك به تك زن ماهري نيست اما در مقايسه با ساير بازيكنان در اين زمينه توانايي بالايي دارد.

اوج درخشش عنايتي در استقلال به زماني بر مي گردد كه وي در كنار يك بازيكن سرعتي به نام سياوش اكبرپور بازي مي كرد و بارها در موقعيت تك به تك قرار مي گرفت.

* مدير روستا مهاجم شاخص سالهاي دور

علي اصغر مدير روستا هم يكي ديگر از تك به تك زن هاي شاخص فوتبال ايران بوده است وي در اواخر دهه 60 و اوايل دهه 70 در پاس توپ مي زد با درخشش در اين تيم ملي پوش شد و اسم و رسمي براي خودش پيدا كرد .



بدون شك تخصص مدير روستا هم در تك به تك زدن با بازيكني مثل پيوس قابل مقايسه نيست اما مي توان او را جزو تك به تك زن برتر فوتبال ايران معرفي كرد.

* بي استعداد ترين تک به تک زن ها

بعداز معرفي بهترين تك به تك زن هاي فوتبال ايران مروري بر بازيكناني خواهيم داشت كه تخصص ويژه اي در خراب كردن اين موقعيت ها دارند.به طور حتم آرش برهاني يكي از بدترين تك به تك زن تاريخ فوتبال ايران است برهاني سخت ترين توپ ها را در ليگ ايران به گل تبديل كرده در موقعيت هاي تك به تك به شكلي تعادلش را از دست مي دهد كه غير قابل توصيف است.

مهرزاد معدنچي هم يكي از بدترين بازيكنان در استفاده از موقعيت هاي تك به تك است معدنچي در سال هاي نه چندان دور فقط در پرسپوليس موقعيت ها تك به تك از دست مي داد تا جايي كه دنيزلي را تا پاي سكته پيش برد و علي پروين هم مدعي بود كه وي باعث اخراجش شده است احمد زاده و محسن گروسي هم ديگر بازيكناني بودند كه مدام تك به تك را از دست مي دادند البته در اين ميان مومن زاده با گلزني هم در كل آشنا نبود.

* تك به تك هاي خاطره ساز

خداداد عزيزي و مهدي مهدويكيا دو بازيكن تيم ملي هم دو بار تك به تك هاي فوق العاده با دروازه بان هاي استراليا و آمريكا داشتند.



خداداد عزيزي در دوران بازيگري اش هيچ وقت تك به تك زن مطمئني نبود اما در بازي استراليا مقابل مارك بوستيج عالي به توپ ضربه زد جالب اينكه خداد بارها اعلام كرده ضربه اش به صورت كاملا شانسي به گل تبديل شده است.

مهدوي كيا هم ديگر گل تك به تك مهم فوتبال ايران را به ثمر رسانده است كاپيتان حال حاضر پرسپوليس در جام جهاني 98 در موقعيتي تك به تك مقابل كسي كلر قرار گرفت و دروازه آمريكا را به زيايي هرچه تمامتر باز كرد./آق

برچسب ها: فوتبال ، تک به تک ، عزیزی ، دایی ، پیوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار