شعاعي :كوهنوردي آبستن بسياري از حوادث است

به گفته مسولين فدراسيون و كارشناسان كوهنوردي آبستن بسياري از حوادث است و بي احتياطي نيز باعث سقوط ورزشكاران مي شود پس بايد در اين ورزش حاشيه امنيت ايجاد كرد.

 محمود شعاعي رئيس فدراسيون كوهنوردي در خصوص هيماليا نوردي و حوادث آن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت نزديك به دو دهه است كه در كشورمان صعودهاي برون مرزي (هيماليا نوردي) صورت مي گيرد و به شكل حرفه اي پرداخته مي شود كه متاسفانه اين ورزش آبستن بسياري از حوادث است و حادثه هاي بسياري در كمين كوهنورد است.
 
وي تصريح كرد: در اين مدتي كه هيماليا نوردي صورت مي گيرد هفده نفر از كوهنوردان كشورمان كشته شده اند كه اين تعداد نسبت به صعودهاي انجام شده بيش از هزار نفر به صعودهاي بين المللي پرداخته اند نسبت كمي است.
 
شعاعي در ادامه گفت:‌ اگر به مراجع جهاني نگاه كنيم مي بينيم كه تا سال 2006 آمار كشته هاي كوهنوردان ايراني در قلل هشت هزار متري به صفر مي رسد البته تيم هاي و گروه هايي از خارج ايران نيز به هيماليا اعزام شده اند كه آمار دقيقي از آنها نيست .
 
وي تاكيد كرد: تيم هايي كه از طرف فدراسيون به صعودهاي برون مرزي اعزام مي شوند ساماندهي مي شوند و طي فرايندي اعزام مي شوند و دراين بين بيش از 100 نفر به صورت اعزام مستقل رفته اند كه از اين تعداد 25 نفر صعود كرده اند و 6 نيز كشته شده اند .
 
شعاعي گفت: يكي از تلخ ترين خاطرات هيماليا نوردي مربوط به كشته شدني محمد او را از معروفترين كوهنورد كشورمان بوده است كه وي در سال 82 در يكي از قلل بر اثر بهمن جان خود را از دست داد و جامعه كوهنوردي يكي از بهترين هاي اين ورزش را از دست داد.
 
وي در خصوص حوادث در صعودهاي داخلي گفت: اين صعودها به دو طريق انجام مي شود در اولين مورد كه ا ز طريق هيتها و فدراسيون برگزار مي شود و به صورت منظم و منسجم انجام مي شود و در نتيجه حوادث مهم كمتر است ولي در تيم هايي كه به طور ازاد مي روند به طور حتم حوادثي در كمين آنها است كه فدراسيون در بعد آموزش بايد عمل كند و مسائل به روزانه را ارائه دهد.
 
شعاعي اضافه كرد: متاسفانه ما ايرانيها كار تيمي انجام نمي دهيم و به صورت انفرادي اقدام به صعود مي كنيم و راهنمايي هايي كه در كوهستان ها هستند به حرف آنها گوش نمي دهند در همين تهران و منطقه كمك چال تا كنون بيش از 100 نفر جان خود خود را از دست داده اند چرا بايد اين طور باشد اگر زماني گفته مي شود كه هوا خراب است و نمي شود به اين ورزش پرداخت عده اي به توجه هستند و متاسفانه حوادث ناگواري دست مي دهد.
 
وي عنوان كرد:‌عمر كوهنوردي كشورمان 70-80 سال است و اين در حالي است كه برخي كشورهاي دنيا سابقه 200-300 ساله در اين زمينه دارند و در خارج نيز اين تلفات وجود دارد./آق
 
 
 
 
 

برچسب ها: شعاعی ، کوهنوردی ، هیمالیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار