Blue-Ray نسل جدید دیسک های نوری می باشد که می تواند تا 50 گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره کند.


اورژانس IT باشگاه خبرنگاران بخش چهارم دانشنامه IT را که شامل اصطلاحات رایانه ای می باشد منتشر می کند.

1- دیسک نوری Blue-Ray

Blue-Ray همانند CD یا DVD نام یک دیسک جدید نوری می باشد.بر خلاف CD ها که ظرفیت 700 مگابایتی و یا DVD ها که ظرفیت 4.7 گیگابایتی دارند،می توان روی دیسک های Blue-Ray دو لایه تا 50 گیگابایت اطلاعات را ذخیره کرد.از این دیسک ها برای ذخیره فیلم هایی با کیفیت HD استفاده می شود.

2- عبارت ADSL

ADSL کوتاه شده ی عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line  بوده و یک روش برای انتقال اطلاعات از طریق کابل های تلفن می باشد.مهمترین تفاوت ADSL و DSL در سرعت دانلود و آپلود آن هاست.سرعت دانلود  و آپلود DSL با یکدیگر برابر است اما در ADSL بیشینه سرعت دانلود 1.5 مگابیت بر ثانیه و بیشینه سرعت آپلود 256 مگابیت بر ثانیه می باشد.

3- عبارت ATA 

ATA کوتاه شده عبارت  Advanced Technology Attachment بوده و نوع قدیمی هارد دیسک ها می باشد.این هارد دیسک ها در مدل ATA/100 می توانند تا یکصد مگابایت در ثانیه اطلاعات را جابجا کنند.هارد دیسک های ATA از طریق درگاه IDE به برد اصلی رایانه ها متصل می شوند.

4- درگاه AGP

AGP کوتاه شده ی عبارت Accelerated Graphics Port بوده و درگاهی برای نصب کارت های گرافیک محسوب می شده است.این درگاه ها بر سه نوع یک،دو و سه بوده که دارای ولتاژهای متفاوت می باشند.درگاه AGP با درگاه های PCI جایگزین شد و از سال 2006 تولید بردهای اصلی دارای این درگاه متوقف گردید.


5- کلمه CPU

CPU کوتاه شده ی عبارت Central Processing Unit  می باشد.این قسمت که از آن به عنوان مغز رایانه یاد می شود مهمترین بخش لوازم رایانه ای  است که برای انجام هر عملی به آن نیاز است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار