آیین اسب چوبی که همراه با آواهای محلی برگزار می شود یکی از مراسم آئینی مرسوم در سبزوار است که در جشن ها به ویژه در ایام نوروز در این دیار اجرا می شود.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در آئین ها ، رقص ها و حرکات محلی که همراه با آهنگ های اصیل در نقاط مختلف کشور از جمله سبزوار اجرا می شود معانی و تعابیر زیبایی نهفته است که گویای سر منشا و شکل گیری آن در گذشته هستند.

هر یک از این رقص ها و آئین های محلی به ضرورت زمان شکل گرفته و حرکاتی بی معنا و از سر لهو و لعب نمی باشند.

این آئین های کهن نشان از غنای فرهنگی ایران زمین دارد و سبزوار با پیشینه قوی فرهنگی خود از این قاعده مستثنی نیست.

اسب چوبی بزرگترین نماد همبستگی و پیوند در سبزوار است و منظور از سبزوار در اینجا، نه تنها سبزوار جغرافیایی کنونی بلکه اقلیم فرهنگی سبزوار است.

اسب چوبی نمادی از شخصیت منفور در پوشش حکومت مغول نیز دانسته شده که همیشه در پایان مغلوب گشته و مردم این نابودی را جشن می گرفتند. بر این اساس، گسترش فرهنگ سربداران از منطقه شمال ایران تا مناطق شرقی ، جنوبی و قسمت هایی از کشور روسیه سابق را شامل می شود و اوج گیری گسترش فرهنگی سبزوار در دوران سربداران بوده است. در شهر های اطراف مثل بردسکن ،نیشابور، بیارجمند و حتی ترکمنستان و تاجیکستان هم این مراسم اجرا می شود.

آیین اسب چوبی هنوز هم در مناطقی از سبزوار از جمله در مراسم جشن و سرور ، عروسی ها ، ایام عید نوروز و همچنین در یکی از بزرگترین نمایش های آیینی، میدانی با عنوان ˈغم بارا شادی بیاˈ در آخرین چهارشنبه سال در برخی روستاها از جمله روستای طبس اجرا می شود. آیین ˈاسب چوبیˈ تاکنون توسط هنرمندان شهرستان سبزوار در جشنواره های منطقه ای، کشوری، جشنواره فیلم فجر و حتی درکشورهای آلمان و روسیه به اجرا در آمده که افتخاری برای این شهرستان است. /س


برچسب ها: آیین ، اسب ، چوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.