آشفتگی‌ها در خصوص طرح (اتحادیه اروپا) برای کمک به قبرس که روز سه‌شنبه توسط پارلمان این کشور رد شد و همچنین درخواست کمک قبرس از روسیه، شک و تردیدها را در خصوص مشروعیت طرح اروپایی بر انگیخته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس ؛ واسیلی موناستیریوتی کارشناس در امور جنوب شرق اروپا در دانشکده اقتصاد لندن گفت: «فکر می‌کنم این مسئله که روسیه به قبرس کمک کند و منطقه یورو در نجات قبرس ناتوان نشان داده شود، خطری بزرگ برای منطقه محسوب می‌شود.

وی افزود: این مسئله سوال‌ها و شک و تردیدهای بسیاری را در خصوص مشروعیت اتحادیه اروپا بر خواهد انگیخت. درخواست کمک کشورهای اروپایی از چین و کشورهای عربی برای کمک مالی، به فروپاشی اتحادیه اروپا منجر می‌شود و مسئله لزوم وجود این اتحادیه را به عنوان یک سازمان زیر سوال خواهد برد.از پنج سال پیش که بحران مالی کشورهای مقروض را از یونان گرفته تا پرتغال و ایرلند، به شدت تحت فشار قرار داد، آلمان ثروتمند با پافشاری بر لزوم اجرای تدابیر ریاضتی به عنوان پیش شرط دریافت کمک، نقش اصلی را در ایجاد نگرانی و وحشت بر عهده گرفت و از همان زمان، کمک‌های مالی بیشتر به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شدند تا اقتصادی.

مقامات ارشد در پارلمان‌های اروپا روز پنجشنبه در خصوص امکان پا پیش گذاشتن روسیه برای کمک به کشوری که تنها دو دهم درصد از اتحادیه اروپا را اشغال کرده است، هشدار دادند.
بسیاری از روسی‌ها به تجارت در قبرس متمایلند و بسیاری دیگر نیز در بانک‌های این کشور سپرده دارند.از سوی دیگر اعطای وام بیشتر به قبرس برای روسیه که از فروش نفت و گاز درآمد بالایی دارد، دشوار نخواهد بود و این در حالی است که مسکو در سال دو هزار و یازده نیز دو و نیم میلیارد یورو به نیکوزیا وام با نرخ بهره اندک داده بود.

در این حال تحلیلگران معتقدند روسیه احتمالا در مقابل کمک خود به قبرس،‌ فعالیت در میدان‌های گاز طبیعی را خواستار خواهد شد که قبرس اخیرا در دریای مدیترانه کشف کرده است.نماینده‌های پارلمان اروپا از اقشار سیاسی گوناگون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: برای حل مشکل قبرس به راه حلی اروپایی نیاز داریم، نه یک راه حل خارجی.در این حال، آلمان بدون شک بزرگترین مانع در دستیابی به یک توافق سریع در این زمینه خواهد بود.

مقامات دولت آلمان از آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور گرفته تا مقامات رده پایین‌تر، همه می‌دانند که راضی کردن مردم این کشور برای اعطای بسته کمک مالی به قبرس دشوار خواهد بود؛ چرا که بر خلاف ایتالیا و یا اسپانیا، مردم آلمان نمی‌توانند با کشوری که به عنوان پناهگاهی برای فرار اتباع روسی از مالیات محسوب می‌شود، ابراز همدردی کنند.

این مسئله قدرت فعالیت مرکل را که خواستار پیروزی در انتخابات امسال است، کاهش می‌دهد.
حزب سوسیال دموکرات، حزب مخالف در آلمان، نیز به شدت بر لزوم تغییر مدل اقتصادی قبرس اصرار دارد، اما در عین حال در خصوص خطر بزرگ‌تر مشکل قبرس نیز هشدار داده است.در قبرس پیشنهاد بهره برداری از حساب‌های پس‌انداز عادی در بانک‌ها خشم عموم را برانگیخته است. این طرح در ابتدا از سوی دولت قبرس پذیرفته شد، اما تظاهرات خیابانی پارلمان این کشور را به رد این طرح وادار کرد.

                               آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
برچسب ها: قبرس ، اتحادیه ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار