یک حقوقدان با بيان اينكه ایران می‌تواند از طریق کنوانسیون وین جرم دیپلمات سعودي و قتل يك شهروند ايراني را پیگیری کند، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این دیپلمات را به عنوان یک عنصر نامطلوب شناخته و وی را اخراج کند

محمد رسولی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به حادثه تصادف دیپلمات سفارت عربستان با دو نفر از شهروندان کشورمان که منجر به جان باختن یکی از این دو نفر شد، گفت: این فرد خاطي قطعا باید مسئولیت کارش را بپذیرد ولی اين دادگاه است كه باید تصمیم بگیرد خطای وي حقوقی است یا کیفری.
 
این حقوقدان در ادامه با بیان اینکه خسارت فرد يا افراد متضرر در اين سانحه در هر حال بايد جبران شود، افزود: این فرد یک دیپلمات بود و از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است ولی این مصونیت باعث نمی‌شود که جرایم دیپلمات‌ها در کشور محل ماموريتشان نادیده گرفته شود.  
 
وی اضافه كرد: خانواده شاکی می‌توانند شکایت خود را به وزارت امور خارجه ارائه دهند تا از این طریق و از دولت متبوع فرد خاطي پیگیري شود.
 
رسولی با اشاره به کنوانسیون وین درباره توافق‌نامه‌های دیپلماتیک بین کشورها تصریح کرد: ایران از طریق این کنوانسیون می‌تواند  خواستار پیگیری جرم این فرد مست از دولت سعودی باشد.  
 
این حقوقدان با اشاره به بیانیه اخیر وزارت امور خارجه عربستان اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این دیپلمات را به عنوان یک عنصر نامطلوب شناخته و وی را اخراج کند و به همين دليل است كه وزارت امور خارجه عربستان بیانیه‌ای را مبنی بر مست‌نبودن این فرد صادر کرده است.
 
وی در پايان خاطرنشان کرد: در صورتیکه دولت عربستان مسئولیت خطای این فرد را نپذیرد، ایران با توجه به اینکه این فرد مست بوده و در حالت غيرعادي اقدام به رانندگي مي‌كرده است، او را عنصر نامطلوب خواهد شناخت، به همین سبب فرد مورد نظر به عنوان دیپلمات محسوب نشده و شخصی عادی قلمداد خواهد شد که می‌توان از طریق سیستم قضایی کشورمان با او به عنوان یک فرد عادی و خاطی برخورد کرد.  
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار