"احمد اسفندیاری" از اولین شاگردان هنری "محمد غفاری معروف" به "کمال الملک" ، شب 29 اسفند ماه دار فاني را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران؛ "احمد اسفندیاری" در سوم اردیبهشت 1301 در تهران به دنیا آمد.
پدر و مادر این هنرمند نقاش کرمانی بودند اما اجدادش در اصل مازندرانی بود.



اجداد "احمد اسفندیاری" در زمان ناصر الدین شاه قاجار به کرمان تبعید شدند.
مادر اسفندیاری شاگرد ابوالحسن صبا بود.
پدرش به دلیل وجود رنگ و بوی هنر در خانواده وی را نزد کمال الملک گذاشت در نزد این نقاش بزرگ ایران نقاش را بیاموزد.
اسفندیاری در سال 1326 تحصیلاتش را دانشکده به پایان رساند.



* شرکت در اولین رویداد هنری ایران

وی در سال 1327 در اولین دوسالانه نقاشی ایران شرکت کرد.
"احمد اسفندیاری" در تاسیس اولین نگارخانه تجسمی در ایران که به کوشش محمود جوادی پور صورت گرفت نیز همکاری داشت.

* پیشگام هنر نوگرای ایران





وی از جمله هنرمندان تجسمی ایران است که در کنار منصور حسینی، محمود جوادی پور گامی تازه در نقاشی برداشت و هنر نوگرا را در نقاشی ایجاد کرد.
اسفندیاری از جمله هنرمندان پیشگام هنر نوگرای ایران است.
احمد اسفندیاری؛ نقاش پیشکسوت پس از گذراندن یک دوره بیماری شب  29 اسفند ماه سال 91 دارفانی را وداع گفت.

پيام تسليت سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران



"احسان آقایی" سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در پیام تسلیت برای درگذشت استاد احمد اسفندیاری نوشته است: استاد احمد اسفندیاری همانند سال های همراهی با دوست و یار دیرینش محمود جوادی پور وی را تنها نگذاشت و به سوی او و دیار باقی شتافت.

محاسن اخلاقی آن زنده یاد در کنار شعور، درک و دریافت هنری تؤام با خلاقیت از وی هنرمندی بی بدیل ساخته بود که نام و آوازه اش را برای همیشه در تاریخ هنر کشورمان ماندگار خواهد ساخت.

آثار وی ریشه در دیرین هنر ایران داشت و یاد و خاطره ارسی های ایرانی و هندسه منظم معماری صفوی را به ذهن متبادر می کرد؛ گویی معماری فاخر ایرانی دیگر بار با شور و رنگ و نور دلربایی می کند.

بی گمان نقش استاد احمد اسفندیاری برای همیشه در یاد و خاطرمان خواهد ماند. از یگانه قدیم برای وی همراهی و همنشینی با نیکان در زندگی اخروی، و برای تنها دخترش شکیبایی خواهانم.

مراسم تشییع پیکر استاد احمد اسفندیاری از هنرمندان هنرهای تجسمی و از پیشگامان هنر نوگرای ایران، ساعت 10 و 30 دقیقه روز دوشنبه پنجم فروردین ماه صبح از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

استاد احمد اسفندیاری از پیشگامان هنرنوگرای ایران ، در آخرین لحظات سال 91، بر اثرایست قلبی و عوارض ناشی از کهولت سن دارفانی را وداع گفت. وی آخرین بازمانده از اولین نسل پیشگامان تاثیرگذار هنرنوگرای بود که سه ماه پس از درگذشت دوست وهمگلاسی دیرینش محمود جوادی پور به دیار باقی شتافت.

احمد اسفندیاری متولد سوم اردیبهشت سال 1301 در محله فخرآباد (دروازه شمیران) تهران بود.

اسفندیاری هنرآموخته دانشکده هنرهای زیبا بود و در سال 1326 دوران تحصیلش در دانشکده به اتمام رساند و به عنوان پروژه پایانی، تابلویی با موضوع ˈباشگاه افسرانˈ را ترسیم کرد.

از احمد اسفندیاری به عنوان هنرمند پیشگام هنر نوگرای ایران یاد می شود و او توانسته در طول سال های فعالیتش دهها نمایشگاه داخلی و خارجی از آثارش برگزار کند و جوایزی بی شمار به دست آورد.

 
تسلیت معاون هنری وزارت ارشاد برای درگذشت احمد اسفندیاری

 
 حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیت نوشته است: ساحت فرهنگ و هنر وامدار بزرگانی است که عاشقانه برای اعتلای آن از هیچ کوششی دریغ نکرده اند و یکی از سترگان این عرصه استاد احمد اسفندیاری است که نقشی کم نظیر در شکوفایی و پویایی جریان هنر دارد. درگذشت استاد اسفندیاری ضایعه ای جبران ناپذیر برای هنر کشورمان است اما این نام و یاد این هنرمند پیشکسوت با  آثارش که محصول بیش از هفتاد سال فعالیت هنری است همواره زنده و ماندگار خواهد بود.
شاه آبادی در ادامه پیام خود آورده است: درگذشت زنده یاد احمد اسفندیاری؛ هنرمند پیشکسوت نقاشی را به اهالی فرهنگ و هنر و مردم هنردوست تسلیت می گویم و علو درجات را برای آن زنده یاد از درگاه ایزد متعال خواستارم. 





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار