در دنياي امروز موتور سيكلت به عنوان يك وسيله نقليه مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران موتور سيكلت هاي دوچرخ با يك پيشرانه تامين كننده نيروي محركه(موتور) به عنوان يك وسيله نقليه ارزان قيمت و بسيار مفيد در بسياري از نقاط جهان مورد استفاده قرار مي گيرد. شايد بتوان موتور سيكلت را دوچرخه اي ناميد كه، در مكانيسم حركتي به كمك يك موتور احتراقي توسعه يافته است.
 
اولين ايده ساخت يك وسيله موتوري دوچرخ يا موتور سيكلت توسط دوسازنده آلماني دوچرخه به نام هاي «گوتليب دايملر» و «ويلهلم مي باخ» در شهربدكانسات(اشتوتكارت) در سال 1855 اجرا و موتور سيكلت اختراع شد، درواقع وسيله اي كه ساخته شده بود همان دوچرخه موتور دار بود كه با مواد نفتي تغذيه مي شد. بدنه آن از چوب و چرخ ها تركيبي از اسپوك هاي چوبي با تسمه ها و يك شاسي فلزي بود كه در كنار پيشرانه تك سيلندر اتوسيكل و يك كاربراتور تلمبه اي، وسيله نقليه ابتدايي مذكور را به حركت در مي آورد. سازندگلن اين اختراع خودروي خود را Reitwagen يعني خودروي سواري نام نهادند. 

هدف اوليه آنها طراحي يك وسيله نقليه رسمي نبود بلكه تلاش آن ها بر طراحي يك حمل كننده موتوري چرخ دار متمركز شده بود. 

البته اگر موتورسيكلت را كسي به عنوان دوچرخه اي كه با نيروي بخار كار كند تعريف نماييد، نخستين موتورسيكلت آمريكايي بوده است ولي نه به شكل موتورسيكلت هاي امروزي.

 اين وسيله در نمايشگاه ها و سيرك هاي آمريكاي شرقي در سال 1867توسط «سيلوستر هاروارد روپر» در ماساچوست در معرض ديد همگان قرار گرفت. يك نمونه از ماشين «روپر» ساخت سال 1869 موجود است. اين دستگاه از يك پيشرانه دو سيلندر زغال سوز ساخته شده است و يك ميله اتصال به طور مستقيم چرخ عقب را به حركت در مي آورد و البته بيشتر به يك سواري امروزي مي ماند تا يك موتورسيكلت. 

در اوايل گسترش صنعت توليد موتورسيكلت، سازندگان دوچرخه بسياري وجود داشتند كه توليدات خود را به وسايلي با پيشرانه هاي دورن سوز مجهز ساختند.

در ابتداي كار تمامي توليدكنندگان طراحي مدل هاي سه يا چهار چرخه را در دستوركار خود قرار دادندو اين حالت امنيت و اطمينان كافي براي كنترل وسيله و زمين نخوردن راننده را تضمين مي كردكه با قوي تر شدن پيشرانه ها و توسعه طراحي بدنه دوچرخه ها توسط سازندگان موتورسيكلت كم كم توسعه يافت.يك مدل دوچرخ بسيار جالب مدل «ميلت» بود كه بعدها در سال 7892 طراحي شد. ميلت از يك پيشرانه پنج سيلندر استفاده مي كردكه به عنوان توپي چرخ عقب نيز به كار مي رفت، سيلندرها همراه چرخ دور مي خوردند و ميل لنگ آن نيز محور عقب را تشكيل مي داد.
 
اولين توليد واقعاً موفق مدل دوچرخ «هيلدن براندو ولفهولر» نام گرفت و در سال 1984 در مونيخ عرضه شد كه يك پيشرانه دوتايي موازي در پايين بدنه نصب شده بود كه سيلندرهاي آن جلو وعقب مي رفت. ميله اتصال مستقيماً به محور چرخ عقب متصل مي شد و به جاي استفاده از چرخ سنگين براي ذخيره انرژي در بين احتراق سيلندر در اين موتور يك جفت تسمه محكم ارتجاعي مورد استفاده قرار گرفته بود كه هر كدام در قسمت خارجي بر سيلندر نصب مي شد. سيستم خنك كننده پيشرانه، با استفاده از يك مخزن آب (رادياتور) كه در بالاي گلگير عقب نصب شده بود، كار مي كرد. در سال 1895 شركت فرانسوي «دوديون باتن» پيشرانه اي ساخت كه امكان توليد انبوه و عمومي موتورسيكلت را فراهم مي كرد.

 اين پيشرانه سبك، كوچك و با دور موتور بالا بود كه از باتري و احتراق زغال استفاده مي كرد. دوديون باتن ، اين پيشرانه 2.1 اسب بخاري را براي استفاده در موتورهاي شهري ارائه كرد، پيشرانه فوق متوسط شركت هاي متعددي همچون «ايندين» و «هارلي ديويدسن» در امريكا كپي شد. اگرچه يك آمريكايي به نام «پنينگتون» تعدادي ماشين از اين دست را در سال 1895 ساخت. اولين توليدكننده آمريكايي موتورسيكلت «آرينت-آستره» بود كه توسط شركت «هتز» در «واتهام ماساچوست» ساخته شد.
 
تا قبل از جنگ جهاني اول، بزرگ ترين توليدكننده موتورسيكلت شركت ايندين بود. پس از آن شركت هارلي ديويدسن اين جايگاه را دراختيار داشت. در سال 1928 كمپاني DKW بود كه به يزرگ ترين سازنده موتورسيكلت تبديل شده بود. موتورسيكلت هاي كارخانه BMW در سال 1923 با موتور دوقلو يا «باكسر» وارد عرصه رقابت شد. پس از جنگ جهاني دوم گروه BSA در سال 1951موتورسيكلت هاي «تريومف» را خريداري كرد تا بدين ترتيب ادعاي توليد يكي از چهار توليدكننده موتورسيكلت در جهان تبديل شود و بعد از آن به عنوان به بزرگترين توليد كننده وقت تبديل گردد.
 
شركت آلماني NSU از سال 1955 تا 1970 به بزرگترين سازنده موتورسيكلت بدل شد. اما در 1970 سالي كه شركت هاي ژاپني و در راس آنها «هوندا» گوي رقابت را از ديگر رقبا ربود كا تا اكنون نيز در اختيار داشته است. 

توليدكنندگان انگليسي (تريومف-BSA-نورتون) تا قبل از از به عرصه آمدن هوندا جايگاه غالبي در توليد موتور سيكلت در بازار داشتند اما توليدات سريع، ارزان، متنوع و با كيفيت برتر ژاپني ها در اوايل 1970 بازار را از دست ديگران و بخصوص انگليسي ها خارج كرد.
 
امروزه شركت هاي هوندا، سوزوكي، كاوازاكي صنعت موتورسيكلت را دراختيار گرفته اند. اگرچه كمپاني هاي مانند هارلي ديويدسن هنوز از محبوبيت بالايي برخوردار هستند و در سال هاي اخير نيز برخي از مارك هاي ديگر و بخصوص مارك هاي ايتاليايي مانند «دوكاتي» نيز توانسته اند محبوبيت زيادي به دست آورند./عب

برچسب ها: دانشنامه ، صنعت ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار