نوروز ديد و بازديدهاي نوروز، اجراي آيين، آداب و رسوم، استقبال از بهاري با طراوت، لحظه‌اي در کنار اقوام، آشنايان و بزرگان فاميل بيانگر آغاز سالي بابرکت و نشاط‌آور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، لحظه‌اي درنگ سير تلخي‌ها، گذر از تنهايي‌ها، سکوت، توقف زمان، کاووس‌هاي شبانه، قطع تماس و ارتباط هم نفس، تنها راه چاره...
سرگرمي‌هاي زمستانه، کرسي و گرماي لطيف و پرمهر پدر، مار، پدربزرگ و مادربزرگ، قصه‌ها و دري به سوي دنياي آرزوها....
صداي گام هاي بهاري، نواي پيک نوروزي، نواختن سرود همگاني طبيعت، گذر کاروان نويدبخش وصال همه نفس و ياري ديرينه، مژده تولد طبيعت و بهار، سرآغاز سلام و ديد و بازديدها ....
ارمغان الهي، مژده نوروز، پايان لحظه‌هاي تنهايي، به جا آوردن عهد و پيمان، يادي از ارتباط عاطفه‌ها....
جعفر باي جامعه شناس گفت: در گذشته فصل زمستان با تمام زيبايي‌هايش، دشواري و سختي‌هاي فراواني را براي مردم به همراه داشت، زمستان نه تنها مايه خرسندي و خوشحالي نمي‌شد بلکه هاله‌اي از غم و غصه را در دل اقشار ضعيف جامعه با گذر زمستاني سرشار از غصه، به جا مي‌گذاشت.
وي با بيان توضيحات بيشتر افزود: زمستان سخت و سرد، با مرگ و ميرهاي فراوان، نبود وسايل مناسب ارتباطي، نبود فرصتي براي ديدار اقوام و آشنايان، مژده بهار تنها راه چاره و آغاز ديد و بازديدهاي اقوام و آشنايان است.
ديد و بازديدهاي نوروزي سرآغاز پيوندهاي عاشقانه! بوي خوش، نسيم نوبهار و نوروز، آغوش پرمهر خويشاوندي، شکفتن شکوفه‌هاي لبخند، مژده بهاري، تبريک و شادباش...
سيدکمال موسوي مشاور و روان‌شناس با اشاره به اهميت ديد و بازديدها در ايام نوروز گفت: نوروز، فرهنگ اسلامي و سنت ايراني، ديد و بازديد نيز، در دين اسلام به عنوان صله رحم از جايگاه مهمي برخوردار است.
وي ادامه داد: صله رحم موجب طول عمر است بنا به روايتي از امام صادق(ع)، روزي دو برادر در نزد امام(ع) حاضر شدند امام صادق(ع) به آن دو فرمود: سه روز ديگر از دنيا خواهيد رفت پس از سه روز، يکي از برادران از دنيا رفت برادر ديگر نزد امام آمد و گفت: من نيز اعمال نماز، روزه، اداي دين، رد مظالم را مانند برادرم به جا آوردم ولي پس از گذشت شش روز هنوز اتفاقي نيفتاده است.
موسوي افزود: امام صادق(ع) فرمود: کار ديگري به جا نياوردي آن مرد در پاسخ امام(ع) گفت: من يک خاله ناتني در روستايي دورافتاده دارم براي آخرين بار به ديدار او رفتم امام صادق(ع) فرمود: به برکت اين صله رحم 30 سال به عمرت اضافه شده است.
بوسه بر دستان پرمهر بزرگان
جعفرباي با اشاره به اهميت و جايگاه بزرگان در خانواده و فاميل گفت: ديد و بازديدها، با ديدار و بوسه بر دستان بزرگان خانواده و فاميل آغاز مي‌شود بزرگان فاميل در روزهاي نخستين نوروز در منازل خود به انتظار کوچکترها پس از اداي آنها در روزهاي باقي‌مانده نوروز به بازديد کوچکترها مي‌روند.
با گذري بر کوچه، پس کوچه‌ها و محل‌هاي قديمي تهران، شهروندي ديرينه و بومي در اين باره گفت: در گذشته به رسم طايفه‌هاي قديمي تهران، پير طايفه در نخستين روز نوروز، زمان تحويل سال، ميزبان اهالي و کوچکترهاي محله بود.
وي ادامه داد: با حضور اهالي و کوچکترهاي محله در منزل پير طايفه و محله، او به همراه اهالي به ترتيب سن، از بزرگ به کوچک به منازل مي‌رفتند و آخرين منزل، در خانه زوج‌هاي تازه عروس و تازه داماد، با اهداي هدايايي از طرف پير و اهالي محله مراسم باشکوه ديد و بازديدهاي عيد نوروز به پايان مي‌رسيد.
سيدکمال موسوي با اشاره به ديد و بازديد از بزرگان فاميل گفت: ديد و بازديد بزرگان فاميل باعث برکت در طي سال و افزايش طول عمر مي‌شود احترام به مادر و پدر در اسلام و قرآن بسيار سفارش شده است عيد نوروز تنها فرصت مناسب براي اداي احترام و توجه به بزرگان فاميل است.
*ديد و بازديد همگاني در محله‌ها و شهرهاي ايران  
جعفر باي با اشاره به نحوه برگزاري مراسم ديد و بازديد همگاني در محله‌ها و شهرهاي مختلف گفت: با گردهمايي آغاز ديد و بازديدهاي همگاني اهالي محله ها و شهرهاي مختلف ايران در منزل پيرمحله، يا اماکن عمومي، مراسم نخستين روز نوروز با اجراي مسابقات محلي آغاز مي شود.
وي افزود: با اجراي بازي‌ها و مسابقات محلي از جمله گردوبازي، تخم مرغ جنگي، خروس جنگي، تيله بازي، سوارکاري، اسب سواري، الاغ سواري، شتردواني، در پايان نيز از طرف پيرمحله به برگزيدگان جوايزي اهدا مي شود.
*خنچه‌هاي نوروزي زوج هاي آسماني
با گفتگويي گرم و صميمانه با شهروند ديرينه و بومي تهران او بر اين باور است:
به رسم مردم قديم در نخستين روز نوروز، از طرف خانواده داماد چندين خنچه نوروز ويژه عروس به خانه مادر عروس فرستاده مي شد مادر عروس نيز براي اداي احترام و تشکر هدايايي را به خانه داماد مي فرستاد.
جعفر باي با اشاره به ديد  بازديدهاي زوج هاي جوان در نوروز گفت: با فرا رسيدن نرروز، از سوي اقوام آشنايان و فاميل برگزاري مراسم پاگشاي نوروز ويژه زوج هاي جوان که تازه ازدواج کرده اند از جمله اهداي هدايا، عيدي و دعوت به منزل، نهار يا شام، از زوج‌هاي جوان استقبال و براي آنها دعاي خير مي کنند.
گام ها آهسته تر، سوسو پرتوهاي ضعيف، نفس ها بي مهر، سردي حضور کم رنگ و پرمهر در کانون عاطفه ها، در انتظار طلوع گرمي بخش دوباره، کجاست؟ آن روزها...
در گفتگويي با شهروندان، آنها بر اين باورند:
کم رنگ شدن حضور و جايگاه بزرگان فاميل، فراموشي فرهنگ ديد و بازديدهاي ديرينه قديمي، سفرهاي نوروزي، نبود عاطفه‌ها، ارتباط گرم فاميلي و صله رحم، افزايش دورويي، فاصله از بزرگان فاميل، رهايي از آنه، ايجاد خانه‌اي به نام سراي سالمندان، ارمغان عصر جديد است.
سيدکمال موسوي در اين باره گفت: حضور بزرگان در فاميل، موجب برکت در زندگي همه ي ماست در عصر جديد با گرايش به فرهنگ غرب، نگاه منفي به سالمندان به عنوان مزاحم، دوري از رابطه گرم خانوادگي، با رفتارهاي توهين آميز، کم رنگ شدن صله رحم، ديد وبازديدهاي نوروزي، بيشتر افراد با فاصله از فرهنگ و سنت اسلامي و ايران، قرباني تهاجم فرهنگي شده اند.
جعفر باي نيز در اين خصوص با بيان و ارائه نظرات خود گفت: افزايش فاصله و شکاف نسلي، کم رنگ شدن حضور بزرگان فاميل، افزايش بي حرمتي ها، افزايش انزوا، گوشه گيري، تنهايي و غريبي افراد، کمبود نشاط دروني، نبود ارتباط گرم فاميلي، کم رنگ شدن ديد و بازديدها و صله رحم، از مشکلات معضلات و آسيب هاي جدي در جامعه کنوني است.
گفتني است: لمس گرماي پر مهر کانون صفا و صميميت، استشمام عطر دل نشين بهاري و عاطفه ها، تابش روزنه هاي اميد و وصال يار ديرينه، لطافت و گرماي آغوش ديد و بازديدهاي نوروز، سلام، تبريک و احوال پرسي هاي بهاري، لحظه‌اي شاد و سالي پربرکت را در بر خواهد داشت./ف
برچسب ها: سنت ، بهار ، اقوام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار