شهرستان رشتخوار با 350 اثر تاریخی و گردشگری، آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار با معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی از آمادگی این شهرستان برای استقبال از مسافران نوروزی خبر داد.

 محمود باعقیده در جمع خبرنگاران گفت: دستگاه های خدمات رسان آمادگی خود را برای فراهم کردن خدمات و امکانات مورد نیاز مسافران نوروزی اعلام کرده اند.

وی افزود: در سفر به شهرستان رشتخوار و روستاهای آن به یک نکته جالب بر می خوریم که آن تناوب مشخص سبک معماری و خانه سازی آنهاست طوری که به عنوان مثال سبک خانه سازی قدیم روستای نوق با روستای آبنیه که حدود دو تا سه کیلومتر فاصله دارند بسیار متفاوت است.

او با اشاره به آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان خواستار حضور مسافران نوروزی در این شهرستان شد.

وی یکی از مناطق تاریخی شهرستان رشتخوار را روستای اکبر آباد در فاصله 13کیلومتری جنوب شرقی شهر رشتخوار ذکر کرد و گفت: قدمت قلعه اکبر آباد به حدود 120سال پیش یعنی دوران قاجاریه باز می گردد.

این قلعه توسط عیسی خان قرائی و پسرش ذوالفقار خان قرائی که ملاک بزرگ و خان کل منطقه بوده اند ساخته شده است.ابعاد این قلعه در حدود 135×120 متر می باشد و دارای هفت برج دیده بانی بلند است که در چهار گوشه قلعه و وسط اضلاع (بجز ضلع ورودی) واقع شده اند.

رییس میراث فرهنگی رشتخوار همچنین خانه قدیمی قرائی ملقب به حاجی خان یاور را یکی از مکانهای زیبای تاریخی شهر رشتخوار معرفی کرد و گفت: خانه حاجی خان یاور حاکم رشتخوار در داخل شهر و در خیابان امام خمینی (ره) شمالی واقع شده است.این سکونتگاه با وسعت 2200 مترمربع با توجه به کتیبه آن در دوره قاجار و در سال 1344 قمری ساخته شده و مشتمل بر ایوانی با شش ستون ، تزئینات کاشیکاری و آجرکاری است که از جلوه ای خاص برخوردار می باشد.

با عقیده، یکی دیگر از مراکز تاریخی شهرستان رشتخوار را قلعه کریم آباد ذکر کرد و گفت: روستای کریم آباد از توابع دهستان رشتخوار و بخش مرکزی در فاصله شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رشتخوار واقع شده است.

قلعه کریم آباد در جنوب این روستا قرار دارد که با توجه به شواهد معماری موجود و مصالح بکار رفته، این بنا مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که به علت قرار گیری قلعه در روستای کریم آباد به قلعه کریم آباد شهرت یافته است.

بنا دارای مالکیت دولتی می باشد که دارای پلان مربع شکل به ابعاد 100×100متر در راستای شمال شرقی و جنوب غربی است.

ورودی قلعه در ضلع شمال شرقی قرار گرفته است و عرض ورودی دو متر و ارتفاع آن 70/2متر می باشد که توسط یک سر در با طاق هلالی و خشت هایی به شکل دندان موشی تزئین گشته است.

قلعه کریم آباد دارای چهار برج در چهار گوشه بوده که قطر داخلی آن به هشت متر می رسد.

ضخامت دیوار های برج یک متر و ارتفاع برج ها در بلند ترین نقطه به 10متر می رسد.

فضاهای داخلی قلعه توسط چهار حیاط و اطاقهای پیرامون آن تقسیم بندی شده است.

مصالح بکار رفته در بنا شامل خشت خام وکاهگل است و برای پوشش نهایی از اندود گچ در فضاهای داخل استفاده شده است.

مزار شیخ امان قلی یکی دیگر از آثار تاریخی و گردشگری رشتخوار است که در روستای سنگان در 20 کیلومتری شهر رشتخوار قرار دارد.

مزار شیخ امان قلی در چند متری ضلع شمالی مزار شاه سنجان واقع است.

شیخ امان قلی یکی از عرفای زمان خویش بوده و از آنجا که پیش بینی پیروزی نادر شاه را در حمله به هرات می نماید، نادرشاه پس از بازگشت و مطلع شدن از مرگ شیخ دستور ساخت مزاری برای وی صادر می کند و این بنا بر این اساس در دوره افشاریه ساخته می شود.

مزار شیخ امان قلی بنایی است با نمای خارجی هشت گوش و نمای داخلی چهار ضلعی که گنبد آن فرو ریخته است.

هشت ایوانچه با ابعاد متفاوت در پیرامون بنا واقع شده که از چهار ایوانچه ورودی هایی با طاق جناغی به سمت مزار ایجاد شده است.

بنا بیشتر جنبه زیارتگاه دارد و از آجر و گل ساخته شده و تزئینات آن شامل آجرکاری و تزئینات آجری می باشد.

آب انبار جنگل از توابع شهرستان رشتخوار یکی دیگر از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان است.

آب انبار قلعه جنگل مخروطی به قطر قاعده حدود 12 متر با چهار دهانه ورود آب به عرض حدود یک متر و منبع استوانه ای شکل بزرگ در زیر قاعده مخروط می باشد.

رودخانه سالار یا کال سالار که پل سالار بر روی آن احداث گردیده است در 27 کیلومتری جاده تربت حیدریه رشتخوار و حد فاصل روستاهای ملک آباد و سنگان رشتخوار قرار داشته و حدود 80 سال قدمت دارد.

ریس میراث تاریخی و گردشگری رشتخوار از دیگر مکانهای مورد بازدید علاقه مندان داخلی و خارجی در سفر های نوروزی را مسجد حاجی خان یاور دربافت قدیم رشتخوار ودر کنار آب انبار دو قلو ذکر کرد و گفت: این مسجد دارای دو فضای تابستانی و زمستانی می باشد.

به گفته وی مسجد جامع تاریخی رشتخوار هم یکی از مکانهای قدیمی شهر رشتخوار است که در جنوب شرقی شهر رشتخوار و در کنار محور رشتخوار به خواف واقع شده است.

برخی این بنا را خانقاه نامیده اند اما با توجه به یافته ها و کاوش های باستان شناسی مسلم است که بنای مزبور مسجد یا مسجد مدرسه ای دو ایوانه است.

با عقیده افزود: شالوده بنا احتمالا در دوره خوارزمشاهیان ریخته شده و در دوران تیموری مرمت گردیده است اما امروزه از این مسجد گنبد خانه ای بزرگ، ایوانی وسیع و شبستانی به انضمام محرابی در گوشه جنوب غربی آن باقی مانده است.

گنبد خانه تنها بخشی از بناست که محفوظ تر مانده است.

طرح گنبدخانه در پایین مربع مستطیلی است که در قسمت فوقانی با گوشه سازی به کثیرالاضلاع تبدیل شده و گنبدی آجری بر آن استوار شده است.

داخل گنبدخانه دارای تزیینات آجرکاری است آجرچینی پوشش بنا و طاقنماهای پاکار آن به صورت خفته راسته و زیگزاک اجرا شده است.

در زیر این طاق نماها، کتیبه های قرآنی و کمربندی به خط کوفی گچبری شده است در قسمت هشت ضعلی بنا، چهار نورگیر تعبیه شده که نور مور نیاز را تامین می کند

علاوه بر آن مزار ˈپیر یاهوˈ با طبیعتی زیبا در فاصله 25 کیلومتری شهر رشتخوار در ارتفاعات روستای سعادت آباد قرار دارد.

این تفرجگاه زیبا دارای آبشاری خروشان با درختان پسته کوهی ،زرشک ،چنار کوهستان ،بلوط ،چشمه های آب گرم معدنی وگذرگاههای پر پیچ و خم در دل نهرهای آب زلال وگوارا است.

مزار پیریاهو از سالکان طریقت و تصوف در بلندترین نقطه کوه و نزدیک به چشمه آبگرم قرار دارد که هر سال پذیرای خیل ارادتمندان وی می باشد.

سد شهید یعقوبی نیز بر روی رودخانه کال سالار ساخته شده و هدف از ایجاد آن توسعه و بهبود کشاورزی در اراضی پایین دست سد و همچنین مهار سیلاب رودخانه کال سالار بوده است.

این سازه از نظر ساختار از نوع خاکی سنگ ریزه ای با هسته رسی است.

وجود این سازه و فراوانی آب سبب پراکنش درختان، درخچه ها و گیاهان مختلف در این منطقه گردیده که گردشگران بسیاری به عنوان تفرجگاه از این مکان و طبیعت زیببای آن بهره می برند.

دره ییلاقی در ریز هم در فاصله هشت کیلومتری شمال شرقی شهر رشتخوار و نزدیکی روستای فتح آباد با وضعیتی کوهستانی وکوهپایه ای دارای آب و هوایی مطلوب ومفرح است که رودخانه ای فصلی در فصول گرم سال باعث طراوت هوای آن می شود.

آب و هوای مناسب این ناحیه را از پوشش متنوعی از جمله گیاهان خود رو، باغات میوه و درختان غیر مثمر سرشار کرده است.

مناظر طبیعی دره ییلاقی ˈدر ریزˈ چشم اندازهایی را بوجود آورده که توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

منطقه ییلاقی کوه سنگ سنگان نیز در 9 کیلومتری روستای سنگان قرار دارد. حاشیه راه پوشیده از تپه ماهورها و ارتفاعات سنگی بسیار زیبایی است که مسیر آن آکنده از درختان مثمر و غیر مثمر پراکنده می باشد.

از مهم ترین ویژگی های این منطقه وجود سایه های دلپذیر ،آبروهای کوچک و بزرگ و وجود نقاط مناسب برای استراحت گردشگران و طبیعت دوستان است.

تنگل علی آباد هم در هشت کیلومتری جاده اصلی و نزدیکی روستای آبنیه است.

رودخانه ای جاری، زیبایی در ساختار کوهها، تپه ماهورهای اطراف، پوشش گیاهی چشم نواز در ارتفاعات از ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد این مکان به شمار می آید.

کوه های این تنگل دارای قله های زیبایی است که برای علاقه مندان به توریسم ورزشی و کوهنوردی مناسب می باشد.

همچنین از ابتدای ورود به این منطقه به دلیل طولانی بودن مسیر، چندین آبشار کوچک و بزرگ و در بعضی نقاط نیز حوضچه هایی دیده می شود.

بند نوق نیز در فاصله 11 کیلومتری جاده اصلی و در مجاورت روستای نوق قرار دارد که آبهای حاصل از جاری شدن در مسیل رودخانه در آن جمع شده و به مصرف باغات و زمین های کشاورزی و پوشش گیاهی اطراف می رسد.

به برکت آبهای جاری این منطقه از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است.

پیرامون این بند توسط تپه های مرتفع شنی و سنگی احاطه شده و از نظر مکانی بسیار جالب توجه و دارای طبیعتی بسیار مطلوب برای گردشگران است.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان رشتخوار گفت: زمینه اسکان 500 مسافر نوروزی در اماکن رفاهی شهرستان فراهم شده و سه پایگاه راهنمایی و اطلاع رسانی لازم را به مسافران ارائه می دهند.

وی همچنین از توزیع 15 هزار نسخه بروشور و نقشه راهنما و گردشگری در شهرستان رشتخوار خبر داد.

او افزود: شهرستان رشتخوار بیش از 300 اثر تاریخی و 50 نقطه گردشگری دارد که سال گذشته بیش از 20 هزار نفر از مناطق مختلف کشور از این مراکز بازدید کردند.

شهرستان رشتخوار با 4297 کیلومتر مربع وسعت و مرکزیت شهری به همین نام با دو بخش مرکزی و جنگل و چهار دهستان آستانه، رشتخوار، جنگل و شعبه دارای 60 روستا می باشد./س


برچسب ها: اداره ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.