نخستین نورافشان آرامگاه فردوسي پس از مرمت توسط كارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوي اين اثرهنري ومجلل درموزه توس رونمايي شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان میراث فرهنگی؛  سرپرست معاونت ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان رضوی اظهار داشت : این نورافشان قدیمی براساس بررسی های انجام شده دارای چهل جای شمع و یا بیشتر بوده و مربوط به نخستین بنای تکمیل شده آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1313 خورشیدی برروي مقبره اين شاعرحماسه سرا نصب شد. 
حسین عباس زاده  افزود: در حلقه بالای این اثر عبارت «به پاس بزرگداشت فردوسی توسي که زنده کند پارسی» و پيرامون آن اشعارحماسي حكيم ابوالقاسم فردوسي درداخل قاب ترنجي نوشته شده و علاوه بر آن در تزئین این نورافشان تلفیقی از هنرهای صناعی از جمله نگارگری، مینیاتور، خطاطی ، قلمزنی و فلزکاری درقالب اسلیمی ، گل و بوته و موتيفهاي گیاهی بوده و نگارگری هایي به سبک رضا عباسی دراين اثرهنري ديده مي شود.
وی تصريح كرد: : اقدامات مرمتی این اثر كه حدود سه ماه به طول انجاميد شامل پاکسازی، استحکام بخشی، موزون سازی و تثبیت تمامی الحاقاتی بوده و ازشاخصه هاي اين اثر كاربرد پيچ هاي دست ساز و پرچ براي اتصال قطعات آن است؛ همچنين استفاده ازقطعات فلزبرنج ونقره درزمينه آبي فيروزه اي زيبايي خاصي به اين نورافشان داده است.
عباس زاده گفت: هم اکنون حاضراين نورافشان قديمي درموزه توس قراردارد كه گردشگران و زائران نوروزي مشهد مقدس مي توانند از اين اثرهنري بازديد کنند.
شايان ذكراست قطر دهانه این نورافشان قدیمی 110 و ارتفاع آن به 130 سانتی متر می رسد که به صورت هشت پر و حجمی با آویز و قندیل های برنجی ریخته گری است وبرروي آن هشت گريفون با 24 شمعدان،سواركار با طرح اشكاني با نيزه و تير و كمان درحال نبرد،آهوبالدار4قطعه وهشت عودسوز مدور كوچك ديده مي شود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار