هیات بازبینی بخش خیابانی شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران پس از بازبینی هفتاد اثر رسیده به این بخش ، به جای اجرای نمایش های خیابانی ، برپایی کارگاه های اموزشی برای دانشجویان و هنرمندان تئاتر خیابانی را به دبیرخانه جشنواره پیشنهاد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران؛ هیات بازبینی بخش خیابانی شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران پس از بازبینی هفتاد اثر رسیده به این بخش ، به جای اجرای نمایش های خیابانی ، برپایی کارگاه های اموزشی برای دانشجویان و هنرمندان تئاتر خیابانی را به دبیرخانه جشنواره پیشنهاد داد.


متن کامل بیانیه هیات بازبینی بخش تئاتر خیابانی به شرح زیر است:
به نام خدا
بیانیه هیات بازبینی بخش خیابانی شانزدهمین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران                        
دوستان و همکاران عزیزشرکت کننده در بخش تاتر خیابانی
 
 با سلام واحترام وضمن آرزوی سلامتی و سالی سرشار از تلاش و موفقیت ، لازم می دانیم در مورد ارزیابی اثار ارسالی دراین بخش وجایگزینی کارگاه های آموزشی تاتر خیابانی به جای اجرای نمایش در ایام جشنواره ،توضیحاتی به شرح ذیل را بیان کنیم .
حقیقت این است که پس از بازبینی هفتاد اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره شانزدهم ، چیزی جز کسالت و اندوه بر دل ما و به جای نماند، چرا که انتخاب ده اثر از میان کل اثارارسالی جهت حضور در بخش تاتر خیابانی ممکن نبود ، شاید با خود تامل کنید که بیشتر این آثار در جشنواره های دیگر به راحتی وبارها حضور یافته  و چه بسا جوائز بسیاری نیز دریافت نموده اندومعضل اساسی ما درهمین نکته آشکار می شود . نکته بسیار مهم و اساسی این جاست که متولیان فرهنگی و ...تاتر خیابانی  در طول این سالها با جهت گیری ها و اندیشه های غیرعلمی  و فاقد تخصص لازم وکافی، چه بر سر تاتر خیابانی کشور آورده اند . تاجاییکه نه تنها صورت مسئله اصلی درگونه نمایش ها، از بین رفته ،بلکه در طرح ان نیز به خطا رفته و این سخن از جای گرم وُ دل خوش بر نمی آید که ما خود سال ها در این عرصه فعالیت کرده و با مشکلات آن غریبه نیستیم اما ملاحظات بسیاری دراین آثار دیده می شود که جای هیچگونه توجیحی را باقی نمی گذارد.
اولین سوالی که در این باره باید از خود بپرسیم این است که چرا ما به عنوان پدیداورندگان آثار هنری وتولید اندیشه، مدیوم تاتر خیابانی را انتخاب کرده ایم ؟ نگاه ما در وهله یِ اول به خودمان چیست ؟ با توجه به آثار دیده شده ،چیستی این پرسش تنها ما را با این جواب مواجه می کند که نگاه ما، هنرمندان تاتر خیابانی، به خودمان یک نگاه هنرمندِ درجه دو و سه است و تنها به شرکت و حضور در جشنواره ها فکر می کنیم ، از آنجا این چنین با قاطعیت می گوییم زیراکه سالهاست  نمایش های این بخش رابازبینی کرده  و  با موارد بسیاری روبه رو شده ایم که غالبا گروه ها، فیلم اثاردوره های  گذشته خود را هر ساله به دبیرخانه ارسال نموده و انگار نه انگار که تاتر خیابانی می بایست اغلب متوجه مسائل روز مردم و جامعه باشد و باید برای این مردم باشد اما متاسفانه به لحاظ فرم و محتوا با تنها چیزی که دراین اثار روبه رو می شویم  تکرار و تکرار و تکرار است . تاتر خیابانی ما نه تنها در آستانه شروع سال هزار وُ سیصد وُ نود وُ دو، قدمی به پیش بر نداشته بلکه بسیارو بسیار پس رفت داشته است . بر هیچکدام ما پوشیده نیست که این نگاه درجه دو و سه به هنرمندان تاتر خیابانی از کجاست ، از جشنواره هایی که در اختتامیه هایشان این بخش را جدی نمی گیرند ، از پولی که نمی دهند ، از امکاناتی که نیست وَوَ وَ ، اما در این وانفسا خودمان چه می شویم . چرا لحظه ای، به تفاوت و احترامی که در طول این سال ها، جشنواره تاتر دانشگاهی برای این بخش قائل بوده فکر نمی کنیم؟ ؟ چرا بعد از تمام شدن دوران دانشجویی به تربیت نیروهای جدید و تقویت خودمان فکر نمی کنیم و هی و هی و هی آثارمان را به اسم افرادی دیگر به دبیرخانه ارسال می کنیم . به چه دلیلی ؟ تنها افتخار کنیم که در جشنواره ها حضور پیدا می کنیم و جایزه می گیریم ؟ مگر نه این که بنیان تاتر خیابانی بر اساس تماشاگر و نقش تماشاگر شکل می گیرد ، پس بیاید صادقانه از خودمان بپرسیم ما چقدر به تماشاکنانمان فکر کرده ایم یا در تراز وجدان بیاندیشیم که آیا همانقدر که به جشنواره و چیزهای دیگر فکر کرده ایم به این مردم ایستاده در باد وُ باران وُ پیاده رو ها وُ خیابان ها فکر کرده ایم ؟ مردمی که هیچ گاه جدای ما نبوده ونیستند . ما از سبک ها و مکتب ها حرف نمی زنیم از نبود سلیقه و احترام حرف می زنیم . از نبود حساسیت در انتخاب و چیدمان جزء جزء اجزای شکل دهنده تاتر خیابانی حرف می زنیم . از شکل . از فرم . از نشناختن بداهه . بداهه ای که می تواند در کل یک تاتر خیابانی اعم از لباس ، گریم ، بازی ، متن و کارگردانی تاتر خیابانی تععین کننده باشد . به عنوان نمونه، در بیشتر از هفتاد در صد از نمایش های ارسالی از مشکلات جوانان ما، تنها موضوع ازدواج آن هم به گونه ای بسیار سخیف و ساده لوحانه با گذر از خوان های متفاوت مطرح می شود ، همین؟ حالا ما به راحتی یک تاتر خیابانی ساختیم ؟ کاش صادقانه تر هر کدام ما خود و کارنامه هایمان را مروری کنیم و باز از خود سوال کنیم رسالت تاتر خیابانی در چیست ؟ چه بخش ها و گونه هایی دارد ؟  در خیلی از آثار چنان سوار بر اسب احساسات پیش می رویم که یادمان می رود تماشاگر هایی رفته رفته به ما می پیوندند و آنها حق دارند تا سهمی از ما و اندیشه های ما را دریافت کنند . تاتر خیابانی می تواند ارزش های اجتماعی و زیباشناسی تاتر را با خود به میان توده های مردم برده و بسیار تاثیر گذار باشد ، زیرا در این جا تاتر به سراغ مردم می رود و به توسعه یافتن این هنر و شناساندن آن به مردم کمک می کند و این نیاز را می توان در انان به وجود آورد که تاتر هم روزی مثل خوراک ، پوشاک و .. جز یکی از نیازهای اصلی و ضروری به حساب آید . پس یادمان نرود که شهروند یک جامعه بودن تنها به مفهوم زندگی در آن جامعه نیست و ما می بایست کاری کنیم تا تماشاگر نقش فعال خود را باز یابد . از اندیشیدن و دیگران را به اندیشه وا داشتن غافل نشویم و نگذاریم مردم و تماشاکنان ما در مواجهه با تاتر خیابانی تنها با دلقک هایی تو خالی مواجه شوند ، موقعیت های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی و سرزمین وُ خاکمان را خوب ببینیم و رصد کنیم ، به حوصله تماشاگر فکر کنیم به ایجاد علاقه و اهلی کردن .
به هرتقدیر با توجه به مواردی که طرح و بیشتر یاد آوری شد ، جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی ایران که نقش بسیار مهمی در تربیت  نسل های تئاتری مختلف این سرزمین داشته با توجه به اهداف و آینده نگری هایی که وضوح ناخوشایندیشان در آثار ارسالی نمایان است و تنها جز در جازدن ،اسم دیگری نمی توان برای آن قائل شد با نظرات ومشاوره هیات محترم بازبینی ،بر آن شد تا لحظه ای بایستد و به گذشته خود برای ساخت آینده و سرنوشتی بهتر با تامل نگاه کند و در این میان باز جای خالی آموزش بود که موج می زد . بنابراین این دبیرخانه بر آن شده تا تمام تلاش خود را برای راه اندازی کارگاه های آموزشی تاتر خیابانی در بخش های بازیگری ، نمایشنامه نویسی خیابانی و کارگردانی با دعوت از اساتید  داخلی وخارجی به کار گیرد تا با دعوت از شما فعالین تاتر خیابانی در این سال ها از جای جای کشور عزیزمان بتوانیم تقدیری بهتر برای خود ، مردم و تاتر خیابانی کشورمان رقم بزنیم .امید که مسیر انتخاب  شده گامی باشد برای دسیابی به تئاترخیابانی علمی و اکادمیک.
سجاد افشاریان ،علیرضا استادی،سامان خلیلیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار