رعايت اصول ساده بهداشتي در خريد و نگهداري از ماهيان قرمز نقش مهمي در پيشگيري از بروز بيماري‌هاي مشترك بين انسان و ماهي و سلامت خانواده‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ علاقمندي مردم براي خريد ماهي قرمز با فرارسيدن عيد نوروز افزايش مي‌يابد  كه در اين رابطه رعايت اصول ساده بهداشتي مي‌تواند نقش مهمي در پيشگيري از بروز بيماري‌هاي احتمالي مشترك بين انسان و ماهي و سلامت خانواده‌ها داشته باشد. هرچند تاكنون در كشور، گزارش مستندي از بروز بيماري‌هاي خطرناك منتقل شده از ماهيان زينتي منتشر نشده است.

اداره كل دامپزشكي استان خراسان رضوي با هماهنگي سازمان دامپزشكي كشور با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي بهداشت و بيماري‌هاي ماهيان زينتي، دستورالعمل جامعي را با هدف ساماندهي انتقال و عرضه ماهي قرمز صادر كرده، كه براساس آن ميزان نظارت بهداشتي و نمونه‌برداري از مراكز تكثير و نگهداري ماهي قرمز افزايش يافته‌است به طوري ‌كه صدور مجوز حمل و نقل و عرضه براي متقاضيان، پس از انجام آزمايشات انگل‌شناسي، باكتري‌شناسي و بعضاً ويروس‌‌شناسي ميسر خواهد بود.

در ادامه اين گزارش با معرفي ماهي قرمز و روش هاي نگهداري از آن مي پردازيم. نام علمي ماهي‌قرمز " كاراسيوس اوراتوس" (‌Carassius auratus) مي‌باشد و از خانواده كپور ماهيان است. 

خاستگاه اوليه اين ماهي كشور چين بوده و جزو اولين ماهيان آكواريومي محسوب مي‌شود.

ماهي قرمز در شرايط مناسب نگهداري تا 20 سال عمر مي‌كند، ولي در شرايط نگهداري خانگي معمولاً بيش از 6 تا 8 سال عمر نمي‌كند.

بايد توجه داشت ماهيان قرمز در درجه حرارت بالاي 25 درجه و زير 10 درجه سانتيگراد آسيب‌پذير هستند و تغييرات ناگهاني دماي آب سبب مرگ آنها مي‌شود.

در نگهداري ماهي‌قرمز، سطح آب داراي اهميت بيشتري نسبت به حجم آب مي‌باشد، تا اكسيژن مورد نياز ماهي در آب حل شود. دستكاري ماهي باعث آسيب ديدن پوشش سطحي ماهي شده و ماهي را نسبت به باكتري‌ها و انگل‌هاي آب حساس و آسيب‌پذير مي‌كند.

هر ماهي‌قرمز براي ماندگاري طولاني حداقل به يك ليتر آب نياز دارد كه روزانه بايد تعويض گردد و ظروف نگهداري ماهي هم بايد به صورت دوره‌اي شسته شده و با استفاده از محلول‌ نمك‌طعام 3% يا ساير مواد مجاز (مانند تركيبات يُده و...) ضدعفوني شوند و پس از شستشوي ماده ضدعفوني، مورد استفاده قرار گيرد.

غذاي ماهي مي‌بايست كم پروتئين و سرشار از كربوهيدرات باشد و بايد در ظروف كاملاً دربسته و در جاي خشك، خنك و تاريك نگهداري شود.

 در مورد آب‌هاي شرب شبكه آبرساني شهري، براي تعادل گازها و خروج كلر، بايد آب را قبل از استفاده حداقل به مدت 48 ساعت در ظروف دهان‌گشاد نگهداري و سپس مورد استفاده قرار داد.

ماهي قرمز عيد را از مراكز معتبر بهداشتي تحت نظارت سازمان دامپزشكي تهيه كنيد كه علاوه بر مسقف بودن، قابليت شستشو و ضدعفوني را داشته و از آب بهداشتي كافي از نظر دما و اكسيژن برخوردار باشند، همچنين كليه لوازم فروش، نگهداري و حمل و نقل آنها نيز بايد بهداشتي باشد.

استفاده از دستكش در تماس با ماهيان قرمز خصوصاً براي افراد حساس و داراي آلرژي لازم است.از دستمالي چشم، صورت و دهان بعد از كار با آكواريوم يا ظرف نگهداري ماهي خودداري نمائيد.شستشوي كامل دست‌ها با آب و صابون پس از هر بار دست‌زدن به آب يا ماهيان ضروري است.  


گزارش از زينب عبدي 
برچسب ها: روش ، خرید ، ماهی قرمز ، نگهداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار