نماينده کشور هلند در پارلمان اروپا گفت، سامانه بانکي اروپا مشکلات و نقيصه‌هاي بنيادين دارد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي ؛ مجري اين شبکه ابتدا درباره اوضاع وخيم اقتصادي و بانکي قبرس گفت، افزايش ماليات‌هاي سپرده گذاران در بانک هاي قبرس به پيشنهاد دولت اين کشور، بسيار جنجال برانگيز بوده که اعتراضات گسترده اي را به دنبال داشته است. نماينده هلند در پارلمان اروپا معتقد است اين مشکل به ساير کشورها دست‌کم در جنوب اروپا سرايت خواهد کرد. اين در حالي است که هيچيک از رهبران اروپايي پاسخي مناسب براي اوضاع نابسامان بانکي در قبرس يا يونان ندارند.  

توني مندرز، نماينده هلند در پارلمان اروپا، ضمن گفتگوي اختصاصي با مجري اين شبکه درباره تبعات منفيِ بحران بانکي قبرس گفت، آنان (مقامات اروپايي) مدعي هستند اين معضل، فقط به قبرس مربوط مي‌شود و اين در حالي است که اين مشکل، به هيچ وجه منحصر به قبرس نيست، زيرا در تمامي منطقه يورو، همين نوع مشکلات بانکي وجود دارد. علت بروز اين پديده اين است که مشکلاتي بنيادين در سامانه بانکي اروپا وجود دارد: مثلاً بانک‌هاي اروپايي قادرند از «هيچ» براي خود پول درآورند و سودهاي فراوان ببرند. اين در حالي است که بانک هاي مرکزيِ کشورهاي مختلف اروپايي نيز با حمايت از سيستم هاي معيوب بانکي در اين اتحاديه، به اين شرايطِ تورمي دامن مي زنند. همين امر، حباب هاي بزرگي را در سامانه بانکي ايجاد کرده که هر آن، ممکن است بترکد. 

مثلاً افزايش شديد ماليات هاي سپرده گذاران خارجي و داخلي در بانک هاي قبرس ممکن است منجر به بيرون کشيدن گسترده سرمايه هاي مردم و همچنين شرکت هاي خارجي از بانک هاي اين کشور بشود. بسياري از شرکت هاي بزرگ خارجي در بانک هاي قبرس سرمايه هاي قابل توجهي سپرده گذاري کرده اند که اکنون تلاش دارند سرمايه هاي خود را از اين بانک ها خارج کنند. به نظر مي آيد قبرس با افزايش ماليات هاي سپرده گذاران، در حقيقت به خودش ضربه زده است. 

مندرز تأکيد کرد، هرچند اين مشکل، ابتدا در قبرس رخنمايي کرده، در يونان که مشکلات اقتصادي اش بيشتر از قبرس است نيز ممکن است به وجود آيد. سپس همين گرفتاري ها احتمال دارد به پرتغال، اسپانيا و ايتاليا نيز منتقل شود. اکنون نگراني هاي سرمايه گذاران خارجي و ساير مردم، در حال گسترش به تمامي منطقه يورو است و به احتمال زياد، اين افراد و شرکت ها پول هاي خود را از بانک هاي جنوب اروپا به ساير کشورهاي جهان که از سرمايه گذاران، بهتر حمايت مي‌کنند، منتقل خواهند کرد.

                                 آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
برچسب ها: بنیادی ، بانک ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار