کارشناس آمريکايي گفت، ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي چين در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و صنعتي در داخل آمريکا، طي چهار سال گذشته، ششصد درصد افزايش يافته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي ؛ مجري اين شبکه ابتدا درباره سفر وزير خزانه‌داري آمريکا به چين گفت، اين نخستين ديدار رسمي رئيس جمهور جديد چين با يک مقام رسمي خارجي به حساب مي‌آيد. از مسائل مطروحه در ديدار و گفتگو ميان شي جينپينگ، رئيس جمهور چين، با جک لو، وزير خزانه‌داري آمريکا، مسئله حملات سايبري است که هر دو کشور مدعي‌اند قرباني حملات هکرها از جانب کشور مقابل بوده‌اند.

همچنين اين دو شخصيت درباره حق محفوظ ناشران، مخترعان و ساير مالکان سرمايه‌هاي فکري و علمي و همچنين غيرقانوني بودن نسخه برداريِ بدون مجوز يا جاسوسي علمي از منابع صنعتيِ حساس در هر يک از دو کشور، بحث و تبادل نظر خواهند کرد. واشنگتن همچنين از پکن خواهد خواست اجازه دهد، ارزش يوان، واحد پولي چين، در برابر دلار آمريکا، با سرعت بيشتري افزايش يابد. آمريکا ضمناً خواهان تسهيل دسترسيِ بيشترِ شرکت‌هاي آمريکايي و محصولاتشان به بازارهاي داخلي در چين خواهد شد، زيرا به عقيده مقامات آمريکايي، محصولات چيني دسترسي گسترده‌اي به بازار داخلي آمريکا دارند. 

کليتون دوبي، مدير مرکز مطالعات مناسبات آمريکا-چين، در استاد دانشگاه کاليفرنياي جنوبي، ضمن گفتگوي زنده از شهر لس‌آنجلس با مجري اين شبکه درباره سفر وزير خزانه‌داري آمريکا به چين و مسائل مهم براي دو کشور در اين سفرِ رسمي گفت، ملاقات جک لو با رهبران چيني که به تازگي در چين روي کار آمده‌اند، ديداري چالش برانگيز خواهد بود، زيرا لو از جانب آمريکا مسائل ناراحت کننده‌اي را با مقامات چيني در ميان خواهد گذاشت و رهبران چيني نيز فشارهاي متقابل به آمريکا وارد خواهند کرد. هر دو طرف، نگراني‌هاي مشابهي را در رابطه با امنيت سايبري و همچنين نياز به دسترسيِ آزادانه‌تر به بازارهاي طرف مقابل، در اين گفتگوها مطرح خواهند کرد. 
مجري افزود، کاخ سفيد در هفته گذشته اعلام کرد، امنيت سايبري، به چالشي فزاينده در مناسبات اقتصادي ميان چين و آمريکا تبديل شده است. از سوي ديگر، چين مصرّانه تأکيد دارد که پايگاه‌هاي اينترنتي آمريکا را هک نمي‌کند. مجري پرسيد: آيا احتمال دارد طرفين به هيچگونه توافقي در اين زمينه دست پيدا کنند؟ 

دوبي پاسخ داد، خير، من تصور نمي‌کنم که يک طرف در اين گفتگوها صرفاً خطاب به طرف مقابل بگويد، همه چيز از جانب شما بي‌عيب است و فقط نقص در کار ما است که به شبکه هاي اينترنتي شما تجاوز کرده‌ايم! بلکه هر دو طرف، سال‌ها است اتهاماتي به طرف مقابل در اين زمينه مي‌زنند. 

مجري پرسيد، آمريکا مي‌گويد ما از دسترسي به بخش‌هايي از بازار چين محروم بوده‌ايم و چين از سوي ديگر مي‌گويد، ما نيز از سرمايه‌گذاري در بخش‌هايي از اقتصاد آمريکا منع شده‌ايم. آيا به نظر شما دو کشور قادر خواهند بود شکاف‌ها و اختلافات فيمابين را در اين رابطه کاهش دهند؟ 
اين کارشناس آمريکايي پاسخ داد، حقيقت اين است که در اين جبهه، پيشرفت‌هاي قابل توجهي، حتي پيش از سفر جک لو به چين، به دست آمده است. از سوي ديگر، برخي از شرکت‌هاي آمريکايي که در چين فعاليت مي‌کنند، از فشارهايي که بر آنان وارد مي‌شود، شاکي هستند. مثلاً تقريباً نيمي از شرکت‌هاي آمريکاييِ فعال در چين مي‌گويند، دولت چين به ما فشار آورده که به عنوان پيش‌شرط صدور مجوز براي ادامه فعاليت در چين، شما بايد برخي از اسرار فناوري خود را به ما منتقل کنيد. چين تاکنون مانع دسترسي شرکت‌هاي آمريکايي به بخش‌هايي از صنايع خاص چيني شده و اين کار را با صادر نکردن مجوز فعاليت براي اين کمپاني‌هايِ آمريکايي انجام داده است. 

اين کارشناس در خاتمه افزود، آمريکا نيز دسترسي نسبتاً خوبي به بازار چين داشته، زيرا ظرف حدود دوازده سال گذشته، صادرات آمريکا به چين، پنج برابر شده است. در همين مدت، صادرات محصولات چيني به آمريکا نيز چهار برابر شده است. لذا مشاهده مي‌کنيم که حجم و ارزش مبادلات تجاري ميان دو کشور در سال‌هاي اخير بسيار بالا بوده است. 

                              آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 


برچسب ها: چین ، آمریکا ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار