تا حالا به مفهوم عمیق زیستن اندیشیده اید؟ این که بزرگترین نعمت "حیات" خود حیات است، شده که در هیاهوی روزانه بخواهید همه چیز را از سر و دوش خود بریزید و تنها لبخندی از سر رضایت بزنید ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، زندگی سرشار از لحظه هایی است که گاه به فراموشی سپرده می شود و گاه در آرشیو ذهن به روشنی حفظ می شود و در این بین سنت ها و آیین ها پیوند عمیقی با زندگی ما دارند و در اصل همین آداب و رسوم و آیین و مراسم هاست که به نوعی ریشه های ما را محکم می کند و پیوند ما را با آینده قوی.
آیینی مثل عید نوروز که نزدیک به آن جشن چهارشنبه سوری و لحظه تحویل سال، دیدی و بازدید، سیزده بدر و آیین و مراسمی از این قبیل داریم.
این که هر مناسبت یا رویداد ریشه در کجا دارد مهم است ولی نگاه و اندیشه ما مهم ترین است، این که از هر رویداد چه برداشت و ضبط نماییم تا بتوانیم درست همین جا، همین لحظه در کنار کسانی که دوستشان داریم و یا نداریم زندگی کنیم و به رشد و آرامششان کمک نماییم.
سنت هایی مثل عید نوروز برچسب قشنگ بودنش را ما می زنیم و ما تعیین می کنیم که به چه میزان این سنت حفظ شود و چه قسمت هایی از آن حفظ شود و یا از خاطره ها محو شود و چه حرفی از آن برای گفتن بماند، باید توجه کرد در روزهای خود چه می کاریم و در نوروزهای خود چه برداشت باید کرد.
مرتضی هنری مدرس دانشگاه افزود: آن چه به نوروز اهمیت می دهد و همه نیاکان ما در همه روزگاران آن را جشن می گرفتند این است، نوروز جشن انسان و بهانه ای نشان دادن انسانیت خود است.
وی تصریح کرد: نوروز جشن همه چیزهایی است که درست داریم و شکوه نوروز در شرایطی رخ می نماید که در زندگی سنتی ایران آنچه دارند و توانسته اند نگه دارند به بهترین وجه سامان دهند و بر سفره نوروزی برای همگان بگذارند یعنی همه در آنچه که دارند با یکدیگر شریک می شوند.
هنری خاطر نشان کرد: یادمان نرود که این سفره باشکوه(هفت سین) هر سینی که می گذاریم، نمادی پرمعناست برای حفظ و انتقال آن به آیندگان بکوشیم و آنچه مطرح است این است توجه به مفهوم مقدس خانواده و حفظ بنیان آن، دید و بازدید و سنت "صله رحم" که در مفاهیم دینی نیز به آن اشاره شده است.
گفتنی است: هفت سین نمادی از آن چیزی است که مردم برای یکسال خود می خواهند و آن در سفره ای می گسترند و مقابل دیدگان خود می گذارند تا فراموش نکنند همچون ماهی قرمز برای زیستن تلاش کنند و سبزه را به نشان سبزینگی و رویش می گیرند و سیب و سرکه و سماق و سمنو و سکه و سنبل و تخم مرغ هر یک به نشان یک چیز می گیرند و در آن از خداوند برکت در مال و زندگی شان را خواهانند.
و آن چه از سفره هفت سین می توان برداشت و می توان گفت این است، آنچه که داریم در طبق اخلاص بگذاریم و باروری در تمام فصول شاد بودن را به بهانه های مختلف تجربه کنیم گاه بر سر سفره هفت سین و گاه سفره ها و خوان ها و جاهای دگر نکند که فردای عید و بعد از جمع شدن این سفره، دستگیری از یکدیگر فراموش شود.
هفت سین بهانه ای است برای دوستی با دیگران و دوست داشتنشان و هفت سین نمادی برای با هم بودن است./ل
برچسب ها: هفت سین ، حیات ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار