رييس جمهور با اشاره به شناسايي عوامل تصادفات حادثه آفرين در کشور و سرمايه گذاري هاي انجام شده براي کنترل آن رانندگان را به رعايت قوانين، دقت، ارتقاء مهارت و آرامش در حين رانندگي توصيه کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،‌ "محمود احمدي‌نژاد" در برنامه زنده تلويزيوني سفر بخير شبكه سه سيما با اشاره به حوادث رانندگي در سطح كشور، گفت: خوشبختانه تصادف خطر آفرين نسبت به چند سال گذشته به شدت رو به كاهش است و حركت‌هاي خطرناک و تصادفات وحشتناك در كشور كمتر شده است.
 
رييس جمهور با تأكيد بر اينكه ملت ايران از متوسط هوش لازم در رانندگي خوب برخوردارند، گفت: در رانندگي آرامش، دقت و تسلط بر اعصاب و البته مهارت مهم است و رانندگان عزيز بايد آنرا مورد توجه داشته باشند.
 
احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه چه اتفاقي در كشور افتاده كه در سال 84 با وجود 6 ميليون خودرو در كشور سالانه 28 هزار كشته داشتيم ولي در حال حاضر با وجود 16 ميليون خودرو 19 هزار كشته داريم، گفت: البته حوادث رانندگي در كل دنيا موجب خسارت سنگيني مي شود و تصادف رانندگي تنها حادثه‌اي است كه در آن هيچ سودي وجود ندارد و همواره هزينه زا است.
 
رييس جمهور تأكيد كرد: 28 هزار كشته نه تنها براي ايران بلكه براي هر كشور ديگري هم زياد است، چرا كه سرمايه‌گذاري زيادي مي‌شود تا اميد به زندگي و متوسط عمر زندگي افزايش يابد اما حوادث رانندگي متوسط عمر و اميد زندگي را در كشور پايين مي‌آورد، البته حتي يك نفر كشته هم براي كشور زياد است.
 
احمدي‌نژاد گفت: وقتي 28 هزار نفر در كشور بر اثر حوادث رانندگي كشته مي‌شدند و سالي 7 الي 8 درصد هم به آن اضافه مي‌شد به همين دليل مسئولين كارشناسان و متخصصين از دستگاه هاي مختلف جمع شدند و مطالعات و تحقيقات زيادي انجام شد و در همين راستا تصادفات ريشه‌يابي و علت‌يابي شدند و سهم هر علتي در تصادف مشخص شد.
 
رييس جمهور با بيان اينكه بر اساس تحقيقات انجام شده تصميم گرفته شد در چند جبهه اقدامات مهمي انجام شود، گفت: مهمترين عامل جلوگيري از تصادفات كنترل عامل انساني است كه در اين قسمت به آموزش،‌ فرهنگ‌سازي و كنترل‌هاي پليسي توجه گرديد و اقدامات بسيار خوبي هم انجام شد. البته مردم هم با اين موضوع همراهي بسيار خوبي داشتند .
 
وي افزود: معمولاً‌ در دنيا تغيير رفتار رانندگان خيلي سخت صورت مي‌گيرد، اما براساس گزارش‌هاي موجود تغيير رفتار رانندگان ما به سرعت اتفاق افتاد و رفتار رانندگان به طور كامل تغيير كرد، بنابراين آموزش، فرهنگ و كنترل رفتارها به عنوان اولين عامل انجام شد.
 
رييس جمهور ارتقاء استانداردهاي خودرو را بعنوان عامل ديگر جلوگيري از تصادفات مورد تاکيد قرار داد و گفت: كارخانجات، سرمايه‌گذاران، موسسه استاندارد، نيروي انتظامي و پليس راهور در اين زمينه اقدامات خوبي انجام دادند البته در اين زمينه هنوز در نقطه مطلوب نيستيم ولي سعي مي‌كنيم به آن سمت حركت كنيم.
 
احمدي‌نژاد اصلاح نقاط حادثه‌خيز را يكي ديگر از عوامل كاهش تصادفات و تلفات جاده‌اي ذكر كرد و گفت: نقاط حادثه‌خيز در كشور بسيار زياد بود كه همه اينها با كمك مسئولين شناسايي و به سرعت رفع شدند.
 
رييس جمهور تغيير مدل حمل و نقل و تجهيز جاده به تابلوها، علائم راهنمايي و رانندگي و خط‌كشي‌ها را از ديگر عوامل كاهش تصادفات در كشور ذكر كرد و گفت:‌ اصلاح مشخصات هندسي جاده‌ها يكي ديگر از عوامل حادثه خيز بود و در همين راستا سرمايه‌گذاري خوبي در كشور انجام شد و سالي حدود هزار كيلومتر آزادراه در كشور ساخته شد.
 
وي با اشاره به توسعه اورژانس جاده‌اي در كشور، گفت: 600 مورد اورژانس موجود در کشور به 2 هزار اورژانس افزايش يافته و همين امر باعث كاهش تلفات جاده‌اي هم در صحنه تصادف و هم در انتقال به بيمارستان شده است.
 
احمدي‌نژاد اظهار اميدواري كرد كه در طول برنامه 5 ساله پنجم ايران خود را در زمينه كاهش تصادفات و تلفات جاده‌اي به روز دنيا برساند.
 
رييس جمهور تأكيد كرد: حمل و نقل و رفت‌ و آمد مثل زندگي انسان نقطه پايان و حد ايده‌آل ندارد چرا كه همه عوامل در حال تغيير هستند و اگر خود را به شرايط روز دنيا برسانيم تغييرات را مي‌توانيم خيلي راحت‌تر اعمال كنيم.
 
احمدي‌نژاد با مشاهده چند صحنه تصادف كه از طريق شبكه 3 سيما پخش شد، گفت:‌ در زندگي هم سقوط‌ها با غفلت‌هاي كوچك آغاز مي‌شود، خيلي‌ اوقات انسان در پي سقوط فرصت جبران دارد اما در حوادث رانندگي ممكن است ديگر فرصت جبران وجود نداشته باشد.
 
رييس جمهور در پاسخ به اين سوالي درباره كيفيت خودروها توليدي داخل كشور گفت: به اين مسأله نبايد به صورت صفر و يا صددرصدي نگاه كرد بايد توجه داشت كه روند رو به رشدي را طي مي‌كنيم البته هيچ وقت از وضع موجود راضي نيستيم بهترين شرايط، شرايطي است كه همه مردم داراي خودروي كاملاً امن و با بهترين تجهيزات باشند و هيچ حادثه‌اي رخ ندهد.
 
احمدي‌نژاد گفت: با توجه به شرايط موجود كشور، سرعت رشد كيفيت خودروها پيشرفت خوبي داشته است.
 
رييس جمهور با تأكيد بر اينكه براساس مطالعات انجام شده مسئولين و مقامات بسياري از كشورها با فشارهاي بسيار سنگين و اعمال جرايم بسيار بالا در پي تغيير رفتار رانندگان برآمده اند، گفت: در خيلي از كشورها جرائم رانندگي ساقط كننده است و شايد 20 برابر جرايم موجود در ايران باشد و حتي محروميت‌هاي بسيار سنگيني را براي رعايت قوانين در نظر مي‌گيرند اما ملت ايران ملتي فرهنگ‌پذير است و روند بهبود استاندارد خودرو در كشور مان روند خوبي است كه اميدواريم اين روند سرعت پيدا كند و ما هر چه زودتر به سطح موجود در دنيا برسيم.
 
احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه اگر شما مأمور پليس راهنمايي و رانندگي بوديد و راننده متخلف را مشاهده مي‌كرديد چه برخوردي با وي داشتيد، گفت: وقتي مسئوليت جان رانندگان از جمله همان راننده متخلف با کسي باشد، نبايد اغماضي صورت گيرد بايد توجه داشت كه شديدترين تصادفات زماني اتفاق مي‌افتد كه خودروها با سرعت آزاد حركت كنند ولي اگر خودروها پيوسته و پشت سر هم حركت كنند ايمني خواهند داشت.
 
رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه از نظر شما رانندگي خانم‌ها بهتر است يا آقايان گفت: رانندگي خانم ها بهتر است و خانم‌ها در كارشان دقيق‌ترند البته بايد توجه داشت كه در رانندگي فقط جسارت حادثه خلق نمي‌كند بلكه احتياط بيش از حد نيز حادثه‌آفرين است.
 
وي در پاسخ به سوالي در خصوص هدف تشكيل شوراي عالي حمل و نقل ايمني و ترافيك كشور در سال 91 گفت: سازماندهي اجتماعي و يا نظام اداري نمي‌تواند يك نظام ثابت باشد، براي بخش حمل و نقل در 50 سال قبل يك نظامي درست شد كه در حال حاضر شرايط کاملاً عوض شده است امروز در تهران 14 ميليون نفر سفر انجام مي‌شود و در سطح كشور نيز نزديك به 600 ميليون نفر سفر انجام مي‌شود همچنين نهادها و سازمان‌هاي دست‌اندركاران مديريت اين مسأله از هم جدا شده و داراي وظايف و اختيارات جداگانه‌اي هستند در حالي كه حمل و نقل يك پديده است.
 
احمدي‌نژاد گفت: شوراي عالي حمل و نقل ايمني و ترافيك كشور با هدف هماهنگ كردن اين مسائل ايجاد شد و تصميم دارد تا برنامه‌هاي كلان ايمني را تصويب و اجرا و بر اجراي آن نظارت كند.
 
رييس جمهور با بيان اينكه اين شورا قانوني و مصوبات آن براي تمام دستگاه‌ها لازم است، گفت: رييس اين شورا رييس جمهور است و با تأسيس آن در عمل يك هماهنگي نسبتاً خوبي بين دستگاه‌ها ايجاد شده است.
 
احمدي‌نژاد در خصوص هزينه‌هاي بيمه براي تصادفات و اينكه ايران در زمينه بيمه از كشورهاي ديگر مقداري عقب است، گفت: اين مسأله درست است چرا كه اقتصاد ما اقتصاد دولتي بوده و حتي بيمه‌ها از دولت پول مي‌گرفتند. نگاه اقتصادي بر بخش‌هاي اقتصاد دولتي، حاكم نبود، اما در حال حاضر به سمت اقتصاد مردمي يا همان نگاه درست بر اقتصاد كشور حركت مي‌كنيم.
 
رييس جمهور تأكيد كرد: بيمه بايد حوزه نگاه خود را گسترش دهد و با شناسايي عوامل ايجاد خسارت جاده‌اي، در زمينه كاهش تصادفات اقدامات لازم را به عمل آورد.
 
احمدي‌نژاد تأكيد كرد: شركت‌هاي بيمه مي توانند در كنترل‌ها و جلوگيري از تصادفات سرمايه‌گذاري كنند، مثلاً با نصب دوربين در جاده‌ها، فرهنگ‌سازي و ساخت زيرساخت‌ها اقدامات لازم را به عمل آورند و مطمئناً اگر در اين بخش بطور مثال 2 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كنند بيش از اين رقم، تصادفات براي آنان كاهش مي‌يابد.
 
در پايان اين برنامه مجري با پرسيدن چند كلمه از رييس جمهور از وي خواست كه نظر خود را به صورت مختصر در مورد اين كلمات بيان كند كه رييس‌جمهور نيز اينگونه پاسخ داد.
 
قانون؟ نظم و سلامتي.
 
سفر؟ نشاط و سرزندگي.
 
همسر؟ همه اميد و زندگي.
 
جريمه؟ تلخ و شيرين.
 
رانندگي؟ يك ضرورت و البته نشاط‌آور و لذت‌بخش.
 
جاده؟ راه رسيدن و همه چيز از راه است.
 
رييس جمهور در پايان از مردم خواست كه در هنگام رانندگي به سلامت خود و خانواده خود فكر كرده و قوانين را رعايت كنند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار