در حال حاضر بیش از 32 گونه پرنده بومی و مهاجر در بهشت گمشده ی زریبار زندگی می کنند، که اردک سرحنایی و سرسبز از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار حوزه ی میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، تالاب آب شیرین زریبار به کردی زریوار گفته می شود در فاصله 3 کیلومتری غرب شهر مریوان، در کردستان ایران و از مکان های دیدنی و گردشگری این استان است.



آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه‌ی کف جوش و بارش تامین می شود.
در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملا می‌بندد این تالاب در طول 46 درجه 8 دقیقه و عرض جغرافیایی 35 درجه 32 دقیقه و ارتفاع 1285 متری از سطح دریا واقع شده است.


طول دریاچه ی زریوار 5 کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر است وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییره و حداکثر عمق آن 5.5 متر است.


تالاب زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می شود که تاکنون مطالعه نشده است که بررسی بیشتر را می طلبد حجم تقریبی آب تالاب حدود 30 میلیون متر مکعب برآورد شده است محیط تالاب حدود 22/5 کیلومتر و میزان متوسط بارندگی 786 میلیمتر در سال است.


رطوبت نسبی برابر 4.58 درصد و متوسط تبخیر سالیانه معادل 1900 میلی‌متر گزارش شده است.








در حال حاضر بیش از 31 گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می کنند که از این تعداد پرندگان مهاجرند اردک سرحنایی و سرسبز "اگر تنها"، بوتیمار بزرگ و کوچک انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ، و کشیم کوچک، کاکائیها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیجه از گونه های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می آیند./ص
برچسب ها: دریاچه ، زیبار ، اردک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار