در سالهای گذشته وجود ماهی قرمز درسفره هفت سین مورد اعتراض و انتقاد جامعه محیط زیستی کشور بود.

 اما هنوز بحث برسر بودن و نبودن ماهی قرمز و تلاش برای برداشتن این بوجود زیبا از سر سفره هفت سین به پایان نرسیده پای سمندر و لاک پشت هم به سفره هفت سین باز شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران نوروز از آیین های تاریخی و باستانی ایران زمین بوده که با فرا رسیدن بهار جشن گرفته می شود از جمله رسوم این عید باستانی سفره هفت سین است یکی از سینهایی که به اشتباه میهمان سفره هفت سین شده است ماهی قرمز است که این موجود نه تنها ایرانی نیست و زیستگاه اصلیش چین و  ژاپن است بلکه هیچ سابقه ای از حضور آن بر روی سفره هفت سین در تاریخ ما وجود ندارد، چند سالی است که علاوه بر ماهی قرمز، سمندر لرستان نیز در برخی خانه ها میهمان این سفره شده است. شاید یکی از دلایل این اتفاق ظاهر زیبا و منحصر به فرد این موجود باشد که باعث شده است تا بسیاری از افراد سودجو را به این فکر انداخته است تا با ارایه این موجود در بازارهای شب عید و فروش آن سود هنگفتی به جیب ببرند غافل از اینکه سمندر نه تنها دارای زیستگاه محدودی در کشور است بلکه از نظر جهانی یک گونه به شدت درحال انقراض است.
کامران کمالی کارشناس محیط زیست سمندرها را بخصوص از رده دو زیستان و جزو راسته دوزیستان دم دار معرفی می کند و می گوید: این جانوران نیز همانند تمامی دوزیستان بدنی بدون پولک دارند و در انتهای انگشتانشان ناخن دیده نمی شود این راسته در کشور ایران دارای دو خانواده است با نام های سمندرهای آسیایی و خانواده سمندرها، سمندرهای آسیایی در سرتاسر آسیا و قسمت اروپایی روسیه یافت می شوند و نیمی از گونه های آن اندمیک ژاپن هستند.
وی با اشاره به اینکه 58 گونه سمندر در این خانواده شناسایی شده است که 2 گونه از آنها فقط در ایران هستند، افزود: گونه های خانواده سمندرها که به نام سمندرهای حقیقی نیز نامیده می شوند، در نیمکره شمالی یعنی آسیا، اروپا، گوشه شمالی آفریقا و آمریکا شمالی پراکندگی دارد خانواده سمندرها دارای 97 گونه در جهان و 5 گونه در ایران است.
وی ادامه داد: یکی از اعضای خانواده اخیرا سمندرها یا سمندرهای حقیقی، سمندرهای لرستان، سمندر کوهستانی لرستانی و یا سمندر امپراطور است این سمندر یک گونه اندمیک تنها در کشور ایران یافت می شود است و معمولا در دره های جنگلی باز بلوط و پسته و تا ارتفاع 300 تا 500متری رشته کوه زاگرس زندگی می کند.
کمالی گفت: این جانور غالبا در نرهایی زادآوری می کند که عموما توسط لکه های جنگلی دارای بیرون زدگی صخره ای احاطه شده اند او معمولا قسمت های کوچک و آرامتر چشمه ها را که ماسه ای و یا سنگلاخی هستند برمی گزیند و از حضور در نهرهای دارای پوشش گیاهی زیاد دوری می کند. این گونه تاکنون از استان های خوزستان و لرستان گزارش شده است.
این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: سمندر لرستانی در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت یک گونه به شدت در حال انقراض دسته بندی می شود.
گفتنی است، مشکل اصلی در نگهداری این جانور پس از تعطیلات نوروز است ازآنجایی که نگهداری این گونه در شرایط اسارت نیازمند شرایط خاصی است و مردم عادی از آن بی اطلاع هستند بطوریکه این جانور در استخرها و یا حوض های یکی از پارک های شهر، درون رودخانه ها و نهرهای اطراف شهر رها سازی می شوند و درصورت زنده ماندن، بدلیل اینکه مکان های نامبرده شده زیستگاه اصلی سمندر نیست سبب برهم خوردن چرخه اکولوژیکی در مقیاس کوچک و درمقیاس بزرگ باعث ایجاد اختلال در حیات گونه های جانواری و گیاهی بومی آن منطقه شود یکی دیگر از معضلات که ممکن است در نتیجه نگهداری این جانور شود احتمال کم وجود بیماری های مشترک است که تاکنون علم پزشکی به حضور آنها پی نبرده باشد./ل
گزارش از هراتیان

برچسب ها: حیوانات ، سفره ، هفت سین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار