معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع با اشاره به اين که طراحي ناوشکن جماران 2 کاملا بومي است گفت: ناوشکن جماران 2 يک ناوشکن پيشرفته و با سيستم دفاعي پيچيده است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران ويژگي ناوشکن پيشرفته جماران شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "محمد اسلامي" معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

اسلامي در ابتدا در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه ويژگي‌هاي ناوشکن جماران 2 چيست؟ گفت: ما توانستيم يک بار ديگر به فرمان مقام معظم رهبري لبيک بگوييم به طوري که صنعتگران دفاعي کشور توانستند فرمايشات ايشان را محقق سازند.


*طراحي داخلي و بومي ويژگي منحصر به فرد جماران 2 است


وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در زمان آب‌اندازي جماران 1 در بندرعباس افزود: يکي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد ناوشکن جماران 2 طراحي داخلي و بومي آن است به گونه‌اي که محققان و مهندسان ايراني طراحي خود را با محاسبات دقيق و روي کاغذ انجام دادند و در نهايت توانستند به خلق يک محصول مطابق نيازها و الزامات نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي بپردازند.

معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع با اشاره به اين که طراحي ناوشکن جماران 2 کاملا بومي است، خاطر نشان ساخت: اين شناور بدون اختباس از الگوي ديگري طراحي شده است.

اسلامي با اشاره به اينکه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در مسير رشد و تعالي قرار گرفته است، اظهار داشت: دستاوردهاي تکنولوژي و دانش به يک سيستم تبديل شده که از آن مي‌توان در سامانه‌هاي ناوبري، مخابراتي و الکترونيکي براي مراقبت و ديده باني استفاده کرد.

وي با اشاره به اينکه دستاوردهاي تکنولوژي در قالب سيستم بر روي ناوشکن جماران 2 به کار گرفته شده است، افزود: اين ناوشکن پيام آور صلح و دوستي است.

معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که ناوشکن جماران 2 چه تفاوت‌هايي با جماران 1 دارد گفت: ناوشکن جماران 2 از نظر ابعاد و اندازه با جماران 1 تفاوتي ندارد.


*کلاس ناوشکن جماران 2، 1500 تن است


وي با اشاره به اين که کلاس اين ناوشکن را 1500 تن مي‌نامند گفت: حدود 1130 الي 140 کيلو وزن خالص ناوشکن جماران 2 است.

اسلامي خاطر نشان ساخت: کلاس ناوشکن جماران 2 به همراه سوخت، آب و ملزومات مصرفي به 1500 تن تبديل شده است.

معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع در پاسخ به سوال ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد هزينه ساخت اين ناوشکن در مقايسه با مشابه خارجي آن چه قدر است بيان کرد : بسياري از کشورها از شناورهاي خود به عنوان ابزار سلطه استفاده مي‌کنند و ناوهاي خود را نمي‌فروشند.


*ارزش جماران 2، 72 ميليون دلار است


وي با اشاره به اينکه قيمت ناوشکن جماران 2 ، 300 ميليون دلار برآورد شده است، اظهار داشت: ارزش اين ناو برابر با 75 ميليون دلار است.

اسلامي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که بومي سازي تجهيزات اين سامانه چه قدر است اضافه کرد: کاستي‌هاي نيروي دريايي در جماران 1 موجب به کارگيري آخرين دستاوردهاي تکنولوژي در جماران 2 شده است.

اسلامي گفت: تفاوت ساختار سازه ارتقاي سيستم رانش و قدرت تحرک و مانورپذيري، قابليت پردازش سريع براساس سامانه‌هاي ديده باني ناوبري مخابراتي و الکترونيکي، مديريت سامانه نبرد و ارتقا سيستم‌هاي راداري پيشرفته را مي‌توان از جمله 5 محور اساسي تفاوت و برتري جماران 2 نسبت به جماران 1 نام برد.

معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع با اشاره به اين که ناوشکن جماران 2 به تکنولوژي روز دنيا مجهز شده است، بيان کرد: اين سامانه توانايي شناسايي بيش از صد هدف را در زير دريا آسمان منطقه عملياتي و در سطح دريا را دارد.

وي با اشاره به اين که اين سامانه قدرت تصميم گيري را براي فرمانده عمليات به گونه‌اي فراهم مي‌کند که بتواند بهترين تصميم را اتخاذ کند گفت: اين ناوشکن قدرت عملياتي کاملا کارآمدي را در اختيار فرمانده ناو قرار مي‌دهد.


* ناوشکن جماران 2 سيستم فريب ناپذير هوشمند است


اسلامي اظهار داشت: ناوشکن جماران 2 سيستم فريب ناپذير هوشمند است.

معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع در پاسخ به سوال ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد چه اقداماتي براي اين که اين ناوشکن در رديف تجهيزات صادراتي وزارت دفاع قرار بگيرد صورت گرفته است بيان کرد: ما هر آن چه را که داريم در انحصار خود قرار نمي‌دهيم.

وي با بيان اين که امروزه محصولات وزارت دفاع در کشورهاي متعددي به کار گرفته مي‌شود، خاطر نشان ساخت: ما براي ناوشکن جماران 2 بازاريابي و کار تحقيقاتي را انجام خواهيم داد تا بتوانيم آن را هم براي کشورهاي دوست توليد کنيم.

اسلامي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که چه زماني اين ناو به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ملحق خواهد شد، افزود: بايد از همکارانم به ويژه در سازمان دريايي صنايع دفاع قدرداني کنم و به آن‌ها خدا قوت بگويم.

معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع افزود: براي الحاق اين ناو به نيروي دريايي بايد آزمون‌هاي ساحلي و دريايي انجام شود بنابراين در اين رابطه کادر نيروي دريايي بايد آموزش‌هاي لازم را ببينند.


*سيستم دفاعي جماران 2 پيچيده است


وي با اشاره به اين که در مرداد ماه اين الحاق به صورت رسمي در نيروي دريايي صورت خواهد گرفت، خاطر نشان ساخت: ناوشکن جماران 2 يک ناوشکن پيشرفته و با سيستم‌هاي دفاعي پيچيده است.

اسلامي اضافه کرد: ناوشکن جماران 2 يک کار بومي وطني قابل تقدير است.

معاون فني و تحقيقاتي وزارت دفاع در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که عملکرد سازمان‌ها براي ساخت اين ناوشکن چگونه بوده است، گفت: 7 سازمان صنعتي وزارت دفاع در ساخت ناوشکن جماران 2 درگير بودند.

وي با اشاره به نقش آفريني همکارانش در موسسه تحقيقاتي دانش صنعتي مالک اشتر نيروي دريايي ارتش و تعدادي از دانشگاهها گفت: حدود 50 مرکز مشخص به صورت واحد صنعتي تحقيقاتي در ساخت ناوشکن جماران 2 نقش آفرين بوده‌اند.

اسلامي گفت: امروز ما ثمره روزها، ماهها و سالها کار را در ساخت ناوشکن جماران 2 مشاهده کرديم.

وي در خصوص اهداف ساخت و راه اندازي اين ناوشکن افزود: درياي خزر جزو مرزهاي دريايي سرزمين آبي کشور به شمار مي آيد بنابراين نيروي دريايي بايستي بتواند از فرهدات کشور حفاظت و مراقبت کند.

اسلامي با اشاره به حضور هوشمندانه نيروي دريايي در مرزهاي آبي کشور گفت: قابليت‌ها بايد به مرصه ظهور برسد و اين کار با هوشياري و بيداري نيروهاي مسلح، متعهد و شجاع و با تجهيز به سيستم‌ها و سامانه‌هاي مورد نظر ميسر خواهد شد.

معاون فني تحقيقاتي وزارت دفاع در خصوص ماموريت‌ها و برنامه‌هاي ناوشکن جماران 2 بيان کرد: با ديده باني و مراقبت مي‌توان هر گونه حرکت مجاز و غيرمجازي را شناسايي کرد.

وي با اشاره به اين که حدود 30 ماه کار طراحي ناوشکن به طول انجاميده است، گفت: براي آن که طرحي قطعي داشته باشيم بايد همه اقلام اصلي را تدارک مي‌ديديم.

اسلامي با اشاره به عدم امکانات سيستمي و صنعتي براي آب اندازي در شمال کشور اظهار داشت: در بيرون از شهر بندر انزلي زميني را از نيروي دريايي در اختيار گرفتيم و در آن‌جا شروع به ساخت يک شناور دو هزار تني کرديم که در حقيقت يک ظرفيت بي‌نظيري براي شمال کشور به حساب مي آمد تا بتواند شناورهاي تجاري و نظامي را درون خود جاي دهد.

وي با اشاره به اين که اين شناور براي سرويس و يا تعميرات عمليات ساخت مونتاژ طراحي و به آب انداخته شده است، گفت: اين شناور يک رکورد بزرگ در سيستم انتقال و جابه جايي به حساب مي آيد.

معاون فني و پشتيباني وزارت دفاع با اشاره به جابه جايي بيش از 1100 تن بار به صورت عرضي و طولي افزود اين ناو خواب را از چشم‌هاي مهندسين ما ربوده بود تا اين که آن‌ها توانستند اين ناو را به دامن آب براي عمليات آب اندازي بياندازند.

اسلامي اضافه کرد: به لطف خداوند متعال همکاران ما توانستند به افتخارات بزرگي دست يابند.

معاون فني و پشتيباني وزارت دفاع با بيان اين که براي رفع دغدغه‌ها بايد از ظرفيت‌هاي داخلي استفاده کرد افزود: دانش ايراني به يک سيستم تبديل شده است به گونه‌اي که مي‌داند از کدام دانشگاه و کدام ظرفيت براي تبديل دانش به فناوري استفاده کنند.

اسلامي با اشاره به استفاده از تمام دانشگاههاي کشور و بهره گيري از شرکتهاي دانش بنيان گفت: امروزه بيش از 3000 شرکت دانش بنيان را در کشور ساماندهي کرده‌ايم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براين که چند نفر به صورت مستقيم براي ساخت و طراحي اين ناوشکن در بخش طراحي مشغول فعاليت هستند، گفت: به صورت دائمي 200 نفر مشغول کار و تلاش براي ساخت ناوشکن جماران 2 شده‌اند.

معاون فني و تحقيقاتي وزارت دفاع در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که علت آشفتگي دشمنان کشور پس از موفقيت‌هاي صورت گرفته چيست گفت: به دنبال هر موفقيتي که صورت مي‌گيرد خواب را از چشمان غربي‌ها ربوده خواهيم ساخت.

وي گفت: به ياري خداوند متعال اين مسيري که ما در آن قرار گرفته‌ايم به شدت مورد نکوهش دشمن است به گونه‌اي که دشمن نمي‌خواهد شاهد موفقيت کشور باشد.

اسلامي اظهار داشت: ما با همت مردم ايران و به ياري مقام معظم رهبري و هم چنين به لطف خداوند متعال توانمند شده‌ايم.

وي با اشاره به اين که به کوري چشم دشمنان مسيرمان را تا بلنداي آسمان قاطع‌تر از گذشته پيش خواهيم رفت خاطر نشان ساخت: در سال 91 هر روز به لطف خداوند بيش از يک دستاورد کسب کرده‌ايم.


*با وجود شرايط بد اقتصادي لوکوموتيو حرکت متوقف نشد


معاون فني و تحقيقاتي وزارت دفاع بيان کرد: در سال 91 با وجود شرايط بد اقتصادي لوکوموتيو حرکت متوقف نشد.

اسلامي با اشاره به اين که سيستم و سلاح‌هايي که بر روي ناوشکن نصب شده توانايي اصابت به هدف با قدرت بالا دارد، افزود: اگر هواپيماي جنگنده و يا بالگردي در منطقه ماموريت ناوشکن جماران 2 ديده شود اين سامانه توانايي دفاع بالا را از خود خواهد داشت.

وي با اشاره به توانايي کشف و شناسايي اهداف از سوي ناوشکن گفت: اين ناو توانايي تعقيب موشک‌هاي کوروس، اژدرها و سيستم‌هاي پدافند هوايي را دارد.

معاون فني و تحقيقاتي وزارت دفاع با اشاره به رادارهاي کاملا پيشرفته و متفاوت ناوشکن جماران 2 افزود: ان شاءلله ناوشکن جماران 3 از ناوشکن جماران 2 با کيفيت‌تر خواهد شد.

اسلامي اظهار داشت: ان شاءلله به ياري خداوند متعال تا قبل از پايان سال 92 ناوشکن جماران 3 و در سال 94 ناوشکن جماران 4 به آب خواهيم انداخت.

معاون فني و تحقيقاتي وزارت دفاع با اشاره به اين که براي ناوشکن جماران 3 سيستم‌هاي الکترونيکي پيشرفته تري در نظر گرفته شده است افزود: به ياري خداوند متعال امکانات رادار گريزي جماران 3 را تقويت خواهيم کرد.

وي گفت: يکي از ظرفيت‌ها و ساختارهاي ما در وزارت دفاع مرکز آينده پژوهشي است به گونه‌اي که کار مراکز آينده پژوهشي رصد و ديده باني کشورهاي مشابه خودمان خواهد بود.

اسلامي با اشاره به اين که دستاوردهاي تکنولوژيک روز دنيا را رصد خواهيم کرد، خاطر نشان ساخت: مرکز آينده پژوهشي يافته‌هاي خود را به مرکز توسعه فناوري و دفاعي منتقل خواهد کرد.

معاون فني و تحقيقاتي وزارت دفاع در پايان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که آينده صنعت دريايي کشور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد افزود: ما به ياري خدا وارد ساخت ناوشکن فوق سنگين شده‌ايم به گونه‌اي که کار طراحي آن شروع شده و با سرعت ادامه پيدا خواهد کرد.

وي اضافه کرد: سال آينده اولين زيردريايي 500 تني را که با طراحي و ساخت جمهوري اسلامي است را با تمام اقلام ايراني شاهد آب اندازي آن خواهيم بود.

وي با اشاره به اين که در حال حرکت به سمت ساخت زير دريايي و شناورهاي فوق سنگين هستيم اظهار داشت: افق بسيار روشني پيش رو است اميدواريم بتوانيم با گسترش ظرفيت صنعتي و گسترش حوزه بازار بتوانيم يکي از پررونق‌ترين صنايع دفاعي را در بخش دريايي شاهد باشيم.

اسلامي با بيان اين که بايد تمام ظرفيت‌هاي ملي را به کار گرفت گفت: در اين راه هم‌پايي و همراه شدن سازمان‌ها بسيار دخيل است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وزارت ، دفاع ، ناو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار