حضور مساجد در كنار كليساها و عمق ژرفاي فرهنگ و تمدن كهن كه بر اساس الفت و صلح و دوستي و سخت كوشي مردم است از آذربايجان غربي، سرزمينی بهشتي از اديان و اقوام ساخته است و اين استان گواه زنده جاودانگي اقوام و اديان است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه 

مورخان ایرانی و عرب مانند ابن خردادبه، بلاذری، ابن فقیه، مسعودی، یاقوت حموی، زکریای قزوینی و ابوالفدا و حمزه اصفهانی شهر شیز یا تخت سلیمان امروزی را زادگاه زرتشت دانسته ‌اند و نیز وجود آتشكده‏ هاى بزرگ و مهم چون آتشكده آذر گشسب در اطراف این استان نشانگر وجود جمعيت انبوه زرتشتى در اين نواحى است.

این در حالی است که کلیسای تاتائوس یا به زبان محلی قره کلیسا، نهمین اثر ثبت شده جهانی کشور که توسط حواریون عیسی مسیح(ع) بر مقبره طادی مقدس و سه هزار و 500 نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شده نشان از قدمت تاریخ و تمدن این دیار است.

شکل گیری تمدن های آشور، اورارتو، مانا، ماد و پارس در قبل از اسلام و ظهور سلسله ها و حکومت های محلی در این بخش از ایران بزرگ به همراه حضور اقلیت های دینی متعدد ترک، کرد، ارمنی و آشوری به همراه هم مرزی با سه کشور خارجی سبب شده تا استان آذربایجان غربی بزرگ ترین مرکز تعامل فرهنگی در غرب کشور باشد.

آذربایجان غربی با مردمانی اصیل از تمامی ادیان و اقوام مختلف ایرانی، زبانها و گویشهای متعدد به همراه نشانه ها و بقایای استقرار انسان از هزاره اول قبل از میلاد، دو اثر ثبت شده جهانی و هزاران اثر تاریخی - ملی، طبیعت متنوع، جنگلهای انبوه با کوههای سربه فلک کشیده موزه ای کوچک از گنجینه بزرگ ایران باستان است.

این استان مانند نگینی درخشان در تاریخ ایران اسلامی بوده که رود ارس در شمال آن سینه زمان را می شکافد و فریاد برمی آورد، تخت سلیمان در جنوبش یادگار ارزشمند گذشتگان بوده و ذره ذره خاک دشت چالدران لبریز از غرور و غیرتمندی و غار شگفت انگیز سهولانش چشم هر بیننده ای را متحیر کرده و طبیعت رویایی آن، مخلوق را به تحسین خالق بر می انگیزاند.

نوروز و سفر به دیار جاذبه های طبیعی آذربایجان غربی

آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص سرزمینی در اکثر اوقات سال دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده که این امر زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی در اکثر ایام سال راه فراهم آورده تا آنان نیز از زیبایی های چشم نواز استان همچون دریاچه ارومیه و آثار تاریخی ثبت شده در مجامع ملی و جهانی لذت ببرند.

در مسیر ارومیه - مهاباد - سردشت غار سهولان، سد جزیره گردشگری مهاباد، مسجد جامع مهاباد، بازار سنتی، تالاب کانی برازان، حمام لج میرآباد، جنگلهای سردشت، آبشار شلماش، رودخانه زاب و چشمه گراو را در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

رودخانه زرینه رود، موزه میاندوآب، تخت سلیمان، زندان سلیمان، آبگرم احمد آباد، چمن متحرک چملی، کوه بلقیس و غار کرفتو نیز از جاذبه های مسیر گردشگری ارومیه - میاندوآب - تکاب در جنوب آذربایجان غربی به شمار می روند.

گذر از مسیر گردشگری ارومیه - ماکو- پلدشت- مرز بازرگان نیز امکان بازدید از کاخ باغچه جوق، مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، دخمه شیرین و فرهاد، دشت بورالان، منطقه عشایری، عمارت کلاه فرنگی، دامنه های آرارات، چشمه ثریا، تالاب آغ گل، سد ارس، رودخانه ارس، ساختمان شهربانی سابق بازرگان و سد بارون را به گردشگران می دهد.

و بالاخره در شمال آذربایجان غربی از ارومیه - سلماس - خوی- قره ضیاءالدین تا چالدران، مسجد مطلب خان، بازار سنتی، دروازه سنگی، پل قطور، مرز رازی، تفرجگاه فیرورق، مزارع آفتاب گردان، آبشار خوی، کلیسای سورپ سرگیس، قلعه تاریخی بسطام، قره کلیسا، دشت تاریخی چالدران، مقبره سید صدرالدین، کلیسای زرزر و کتیبه خان تختی را در مقابل دیدگان گردشگران نمایان می کند.

دریاچه ارومیه و جزایر اطراف آن، مدرسه هدایت، مسجد سردار، بنای سه گنبد، کلیسای ننه مریم، یخچال تاریخی نه پله، بازار قدیمی، پیش اسکی خوشاکو، دریاچه مارمیشو، روستای بند، دره شهدا، تاکستان های انگور و باغ های سیب جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان ارومیه بشمار می روند.

آداب، رسوم، صنایع دستی و سوغات آذربایجان غربی

مردم آذربايجان غربي به رسم ديرين از اولين روزهاي ماه اسفندماه به استقبال نوروز مي روند و مطابق سنت هاي کهن و قديمي مردم آذربايجان غربي هفته اول اسفند ماه را "چيله قووان" يعني هفته اي که چله زمستان را فراري مي دهد يا يالانچي چارشنبه (چهارشنبه دروغين) مي ناميدند و با آيين هايي اتمام فصل زمستان را جشن مي گرفتند.

در گذشته آذربايجان، چهارشنبه هفته دوم اسفند ماه موسم به "کوله چارشنبه" يعني چهارشنبه کوتاه بود و سومين چهارشنبه نيز "موشتولوقچي چارشنبه ( چهارشنبه پيام آور) يا قره چارشنبه ( چهارشنبه سياه يا بزرگ) يا خبرچي چارشنبه نام داشت.

در مطالعات مردم شناسي انجام گرفته هر کدام از اين چهار چهارشنبه ماه اسفند، نمادي از عناصر چهارگانه يعني آب، خاک، باد و آتش بودند که با طبيعت کشاورزي منطقه آذربايجان غربي نيز سنخيت دارند و مردم نيز هر کدام از اين چهارشنبه ها را به نوعي با آيين هايي خاص گرامي مي داشتند.

فرش و گلیم آذربایجان غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه اى برخوردار است، طرحهاى شهرستان خوى و تکاب با عنوان های ریز ماهی و آهنین افشار در سطح بین المللی دارای جایگاه ویژه ای بوده که در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه گرى و چرم سازى بوده که به شکل هاى گوناگون به بازار عرضه شده و ریزه کارى و نازک کارى چوب و تولیدات صنایع چوبى ارومیه از اقلام سوغاتى مهم این شهرستان هستند.

نقل بیدمشکی، حلواى گردو و هویج، محصولات کشاورزى از قبیل عسل، لبنیات، کشمش، سیب، انگور و عرقیات گیاهى نیز از جمله سوغاتی های خوراکی آذربایجان غربی هستند./س

 
برچسب ها: جهان ، برف ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.