استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ارومیه، گقت: افرادی که قلیان مصرف می کنند 20 برابر بشیتر از افراد عادی در خطر مبتلا به سرطان قرار دارند.

دکتر یادگاری در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه افزود: دود قلیان به خاطر غلیظی خاصی که دارد مجرای تنفسی را تنگ و زمینه مبتلا به سرطان های ریه، لوزلمعده و پروستات را شدت می بخشد.

وی با اشاره به آغشته شدن گلیسیرین و ملاس به عصاره های میوه ای تنباکو مصرفی در قلیان، اظهار کرد: گلیسیرین وقتی همراه با دود جذب بدن شود، مشکلاتی جدی در بینایی و عوارضی را به وجود خواهد آورد به طوریکه، می تواند تا مرز از دست دادن قدرت بینایی افراد پیش برود. وی با بیان اینکه، عده ای بوی خوش و میوه ای قلیان را ناشی از مفید بودن آن، تصور می کنند، گفت: بوی خوش قلیان به هیچ دلیل بیانگر مفید بودن آن نیست، چراکه با اضافه کردن عصاره های خوشبو می توان حتی سیگار را نیز معطر کرد ولی آیا این از اثرات مخرب سیگار خواهد کاست؟به طور حتم اینگونه نخواهد بود چرا که اکنون با اضافه کردن برخی اسانس ها به مواد شیمیای نیز می توان آنها را خوشبو کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه هم اکنون باور های غلط دیگری در مورد عدم زیانبار بودن قلیان وجود دارد، مثلا برخی ها نیز وجود آب در شیشه قلیان ها نوعی تصفیه کننده می دانند که مواد سرطان زای قلیان را تصفیه می کند، ولی در حقیقت اینطور نیست، اگر بخواهیم مثال مناسبی برای این موضوع مطرح کنیم باید بگویم، فرض کنید در محلی بسته که یک بخاری در آن در حال گرم کردن محیط است، دودکش آن را جدا و به تشت آبی بگذاریم، طبق ادعای این افراد گاز مونواکسید کربن باید در داخل آب خنثی شود، ولی مطمئنن اینطور نخواهد بود و بیش از 98 درصد گاز سمی حاصل از فعالیت بخاری وارد محیط شده و مسمومیت را در پی خواهد داشت.

وی افزود: آب موجود در شیشه قلیان، نه تنها نقش تصفیه کننده ندارد و مفید نیست بلکه با مرطوب ساختن دود آن، باعث جذب بیشتر و ماندگاری زیاد آن در ریه های می شود.

وی با ابراز تاسف از گرایش جوانان و حتی نوجوانان به مصرف قلیان در کشور، اظهار کرد: قلیان به دلیل دارا بودن دود غلیظ و نیکوتین زیاد، به مراتب زیان بارتر از سیگار است، به جرات می توان گفت مصرف قلیان 100 درصد سرطان زا است؛ تجربه نشان داده جوانانی قلیان مصرف می کنند، در آینده بیشتر در خطر گرایش به مواد مخدر قرار می گیرند./س

برچسب ها: تصفیه ، ارومیه ، قدرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.