بيماري هاي قلبي عروقي، نخستين دليل مرگ و ميردر استان به شمار مي رود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، طبق بررسی آماری دانشگاه علوم پزشکي استان 39 درصد مرگ و ميرها در استان به دليل بيماري هاي قلبي – عروقي بوده است.که عمل اصلی آن کم تحرکی است.

بر اساس این آمار مار آ نننننن ننننن 20 درصد مردان و 48 درصد زنان استان تحرک کمي دارند و مصرف غذاهاي چرب و شور و روغن هاي حيواني که جزو عوامل زمينه ساز بيماري هاي قلبي – عروقي است، در اين استان به شکل عادت درآمده است.

يک پزشک فوق تخصص بيماري هاي قلب و عروق در اين باره گفت: ديابت يا بيماري قند، فشار خون بالا، مصرف سيگار، چربي خون بالا، استرس و عوامل فاميلي جزو ريسک فاکتورها يا عوامل خطرساز بيماري هاي قلبي - عروقي به شمار مي رود.

ساعد وحدت با بيان اين که بسياري از بيماري هاي قلبي و عروقي قابل پيشگيري و کنترل است، افزود: با کنترل ديابت، پيشگيري از چاقي، کاهش چربي خون، رعايت اصول تغذيه اي و مصرف نکردن سيگار مي توان تا حد زيادي از اين بيماري ها پيشگيري کرد.

وي مصرف سيگار مداوم را به طور صددرصد از عوامل بيماري قلبي و عروقي دانست و اظهار داشت: در مردان و زنان سيگاري ميزان HDL يا چربي خون خوب و مفيد براي بدن و ميزان دفاع بدن در مقابل بيماري هاي قلبي کاهش مي يابد.

وحدت خاطر نشان کرد : با وجود آن که مصرف ميوه و سبزيجات تازه در پيشگيري از بسياري از بيماري ها به ويژه بيماري هاي قلبي – عروقي تأثير به سزايي دارد، اما متأسفانه ميزان مصرف آن در 96 درصد مردم خراسان شمالي ناکافي است در حالي که هر فرد بايد روزانه حداقل 3 تا 5 واحد ميوه و سبزي مصرف کند./س

برچسب ها: بیماری ، قلبی ، عروقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.