مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال 1387 با صدور پيامی ،اين سال را سال «سال نوآوری و شكوفايی» خواندند.

به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران؛ متن پيام نوروزى مقام معظم رهبرى به مناسبت حلول سال 1379 هجرى شمسى‏ به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

يا مقلّب القلوب و الابصار، يا مدبّر اللّيل و النّهار، يا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.

طليعه‌ی بهار، امسال يك عيد سه گانه است: اولاً ميلاد مسعود نبی مكرّم (صلّی الله عليه و آله و سلم) و سپس ميلاد مسعود حضرت صادق (عليه الصّلاه و السّلام) و آنگاه روز عيد نوروز ملی ايرانی. به حضرت بقيه الله (ارواحنا فداه) سلام عرض می‌كنم و اعياد مبارك را به ايشان تبريك می‌گويم و همچنين به عموم ملت ايران و به عموم مسلمانان و به همه‌ی محبان و عاشقان اهل بيت پيغمبر، تبريك عرض می‌كنم؛ همچنين به همه‌ی ملتهايی كه عيد نوروز را گرامی می‌دارند و در اين جشن آغاز سال با ايرانيان شريك و سهيم هستند. اميدواريم اين سال خوب، اين بهار زيبا و پُر طراوت، يك سال پُر بار برای عموم مسلمانان و بخصوص برای ملت عزيز ايران باشد. لازم می‌دانم در آغاز عرايض، به خانوادهای معظّم شهيدان و جانبازان و ايثارگران راه حق تبريك عرض كنم.

نگاه گذرايی می كنيم به سال 86 و نگاه كوتاهی به سال 87 . سال 86 سال مهم و پُر حادثه و عزت‌آفرينی برای ملت ايران بود. در آغاز اين سال ماجرای دستگيری و سپس عفو و آزادی ملوانهای متجاوز بيگانه به كشورمان، ملت را سرافراز كرد و چهره‌ی ملت عزيز ما را در دنيا چهره‌ای مقتدر و در عين حال بردبار و پُرگذشت نشان داد؛ در پايان اين سال هم انتخابات پُر شكوه و با عظمت ملت و انتخاب نمايندگان مجلس شورای اسلامی، برای چشمان حيرت‌زده‌ی جهانيان يك حادثه‌ی بزرگ، و برای ملت ايران ـ برای دوران چهار سال ـ سرنوشت ساز بود. در اين حادثه هم ملت عزيز ما عظمت خود، اقتدار خود، حضور پُر صلابت خود و عزم جدی خود را برای درست اداره كردن كشور و حضور در ميدانهای مديريت كشوری، نشان دادند.

در طول سال 86 كارهای با ارزشی از سوی مسئولين كشور ـ چه دولت، چه مجلس و چه مسئولين در سراسر بخشهای گوناگون ـ و همچنين كارهای بزرگی از سوی آحاد ملت، انجمنهای علمی و مجموعه‌های دانشجويی و كاوشگر، برای ملت ايران انجام گرفت و ملت ايران را در ميدانهای مختلف و عرصه‌های مختلف به پيش برد؛ پيشرفتهای علمی، پيشرفتهای عمرانی و كارهای سازندگی مهمی كه در بخش آبادانی كشور انجام گرفت، همه‌ی اينها ـ چه آنچه مربوط به بحث تقنين و چه آنچه مربوط به مرحله‌ی اجرا بود ـ برای ملت ايران بسيار پر سود و ان‌شاءالله مايه‌ی پيشرفت و شكوفايی شد.

البته در طول سال ضايعات و فقدانها و ناكامی‌هايی هم داشتيم: چه در برنامه‌های گوناگون و چه در مورد از دست دادن شخصيتهای عزيز. البته زندگی همين است و برای يك ملت، شاديها و غمها، شيرينيها و تلخيها هميشه به هم آميخته است؛ مهم اين است كه در ميانه‌ی اين حوادث گوناگون، يك ملت بتواند هدف خود را مشخصاً در نظر داشته باشد و بسوی آن هدف گامهای بلندی بردارد. آخرين حادثه‌ی تأسف‌بار هم فقدان عزيزان دانشجويی بود كه در سانحه‌ی دلخراشی اتفاق افتاد و همه‌ی ما را مصيبت‌زده كرد.

اما در مورد سال 87 كه اكنون آغاز می‌شود، چشم‌انداز و اميدهای ما بسيار روشن و متعالی است. در اين سال نظام مقدس جمهوری اسلامی سی سالگی خود را تمام می‌كند و سه دهه را پشت سر می‌گذارد. در اين سه دهه، ملت ايران و مسئولين تلاشهای بسيار با ارزشی انجام دادند: در دفاع از كشور، در دفاع از استقلال و عزت ملی و در پيشرفتِ به سمت اعتلای علمی و عملی. در طول اين سالهای متمادی، ملت ايران بر آن بود كه عقب‌ماندگيهای سالهای طولانی گذشته‌ی پيش از انقلاب را جبران كند و موفقيتهای بزرگی هم در اين راه به دست آورد. آنچه در طول اين سالهای متمادی انجام گرفته است، در تاريخ ملت ايران كارهای برجسته و ان‌شاءالله ماندگاری خواهد بود.

و اما امسال سالی است كه ما اميدهای زيادی به حركت و تلاش در اين سال بسته ايم. اولاً مجلس تازه نفسی به ميدان كار و تلاش قدم می‌گذارد و ثانياً دولت خدمتگذار و پُر تلاش و خستگی‌ناپذيری بر سر كار است. اگر مجلس و دولت ان‌شاءالله با حكمت و درايت و تدبير كارها را برنامه‌ريزی بكنند، اميد اين هست كه ما در اين سال بتوانيم كارهای بزرگی انجام بدهيم. هم در صحنه‌ی داخلی و هم در عرصه‌ی پيچيده‌ی بين‌المللی، ملت ايران نياز به كار و ابتكار و تلاش مجدانه دارد. ما بايد آنچه را كه در گذشته ـ در دروان حكومت طاغوتها ـ از دست داده‌ايم و دچار عقب ماندگی شده‌ايم، جبران كنيم؛ اين ايجاب می‌كند كه ما تلاشمان را هرچه می توانيم بيشتر و بيشتر و جدی‌تر كنيم. در عرصه‌ی داخلی آنچه مورد نياز است، پيدا كردن راههای ميان‌بر همراه با تدبير و درايت و حكمت است؛ ما نمی‌توانيم آرام و معمولی حركت كنيم؛ بايد با شتابی حساب‌شده و منظم و منضبط پيش برويم. بايد بتوانيم كارهايی را كه برای نسلهای آينده ماندگار خواهد بود انجام بدهيم. در عرصه‌ی بين‌المللی دوستانی در جهان داريم، دشمنانی هم داريم، كسانی هم هستند كه دشمن نيستند لكن رقيب ما هستند؛ اين عرصه‌ی پيچيده هم نياز دارد كه تلاشمان را مدبرانه و شجاعانه و عزت‌مدارانه برنامه‌ريزی كنيم. در اين عرصه اگر موفق بشويم، اين موفقيت در توفيقات داخل كشور و پيشرفتهای بزرگ ملت ايران در زندگی خود هم اثر خواهد گذاشت.

خوشبختانه مسئولين كشور عزت ملی را كاملاً در نظر دارند و می‌دانند كه در مقابل زياده‌خواهی دشمنان، راه نجات تسليم شدن و عقب‌نشينی كردن نيست؛ اگر دشمن زورگويی و زورگيری می كند، بايد در مقابل دشمن ايستاد و پيشرفت كرد. علاج ملت ايران در كسب اقتدار است؛ اين اقتدار فقط به معنای اقتدار نظامی نيست؛ بايد اقتدار علمی، اقتدار اقتصادی، به دست آوردن قدرت اخلاقی و اجتماعی و بالاتر از همه‌ی اينها اقتدار معنوی و روحی ـ كه از اتكال به خداوند متعال برای يك ملت حاصل می شود ـ هم كسب كنيم. اگر بخواهيم در صحنه‌ی قدرت‌يابی ملت ايران پيش برويم و به هدفهای خود دست پيدا كنيم، ملت و دولت بايد به يكديگر دست دوستی و همكاری كامل بدهند؛ همچنانی كه بحمدالله ملت همواره پشتيبان مسئولان بوده است، بايد اين پشتيبانی ـ هر چه بيشتر ـ ادامه پيدا كند و ملت و دولت با يكديگر همكاری كنند. قشرهای گوناگون ملت ايران، قشر عالمان و فرزانگان و محققان، قشر دانشجويان، قشر كارگران و كشاورزان، قشر سرمايه‌گذاران و كسانی كه قادرند با سرمايه‌گذاری خود ملت را به پيش ببرند، مديران بخشهای گوناگون مؤسسات دولتی و غيردولتی، همه‌ی اينها بايد احساس بكنند كه بار سنگين پيشرفت كشور بر دوش آنهاست و تكليفی است الهی و مردمی و نتائج انجام اين تكليف عايد همه خواهد شد و همه ـ و بيش از همه، خود آن كسانی كه اين تكليف را به بهترين وجهی انجام داده‌اند ـ از آن سود خواهند برد.

من برای اين سال دو چيز را انتظار می‌برم: يكی اين‌كه در همه‌ی بخشهايی كه گفتيم بايد نوآوری بوجود بيايد؛ مسئولان دولتی در روشهای اقتصادی، در روشهای سياسی و ديپلماسی، در پيشبرد كشور به سمت علم و تحقيق، در گسترش فرهنگ مطلوب در ميان كشور، در ارائه‌ی خدمات به همه‌ی قشرها بخصوص قشرهای محروم و مظلوم، در آبادانی كشور، آحاد مردم در دانشگاهها، در بنگاههای اقتصادی، در دستگاههای گوناگون اجتماعی و خدماتی، هر كدامی نياز دارند در كار خود و در عرصه‌ی فعاليت خود نوآوری كنند؛ اين نقطه‌ی اولی است كه مورد انتظار ماست. در اين سال بايد نوآوری فضای كشور را فرا بگيرد و همه خود را موظف بدانند كه كارهای نو و ابتكاری را ـ در سايه‌ی مديريت صحيح و تدبير درست ـ در فعاليت كشور وارد كنند. انتظار دوم اين است كه فعاليتهايی كه در سالهای گذشته انجام گرفته است، كارهايی كه دولت كرده است، سرمايه‌گذاری‌های بزرگی كه مسئولان گوناگون و آحاد مردم در بخشهای مختلف ـ چه سرمايه‌گذاری مادی، چه سرمايه‌گذاری معنوی ـ انجام داده‌اند، اينها به شكوفايی برسد و مردم نتايج آن را در زندگی خود حس كنند. برخی از كارها امروز آغاز می‌شود، لكن بزودی نتيجه‌ی خود را نشان نمی‌دهد؛ كارهايی كه در سالهای اخير انجام گرفته است و همچنين بسياری از كارهايی كه در طول سالهای گذشته انجام گرفته است، بايد نتايج خود را بتدريج به مردم نشان بدهد و كام مردم را شيرين كند؛ بايد آنچه را كه كاشته‌ايم، شكوفا بشود و به مردم ثمر بدهد. لذا من امسال را «سال نوآوری و شكوفايی» می‌نامم و انتظار دارم كه ان‌شاءالله هم در زمينه‌ی نوآوری و هم در زمينه‌ی شكوفايی، ملت ما شاهد نتايج شيرينی باشند و سال را ان‌شاءالله به بهترين وجهی، با عزت، با موفقيت، با كاميابی و شادابی و با توان بيشتر به پايان ببرند.

از خداوند متعال توفيق آحاد مردم عزيزمان و توفيق مسئولين محترم كشور را مسئلت می‌كنم و اميدوارم دعای حضرت بقيه الله (ارواحنا فداه) شامل همه‌ی مردم باشد و روح مطهر امام بزرگوارمان ـ كه گشاينده‌ی اين راه و آغازكننده‌ی اين فصل جديد زندگی ملت ايران بودند ـ با اولياء پروردگار محشور گردد.

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

بازخواني پيام‌هاي نوروزي مقام معظم رهبري/ نوروز 1387


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار