امشب ماه، غول منظومه شمسی و غول سرخ الدبران با هم دیدار خواهند داشت.

علی ابراهیمی سراجی، کارشناس نجوم و رویتگر هلال ماه در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: سیاره مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که جنسی از گاز دارد و به غول گازی منظومه شمسی معروف شده است و پنجمین سیاره از طرف ستاره خورشید می باشد که به دلیل بزرگی چهارمین شی درخشان آسمان است.

وی افزود: سیاره مشتری پس از خورشید،‌ ماه و ناهید در آسمان می درخشد و قدری حدود 11 برابر قطر زمین را به خود اختصاص داده که در مداری بیضوی شکل به دور ستاره خورشید به مادر منظومه شمسی در حال چرخش می باشد.

ابراهیمی سراجی تاکید کرد: این سیاره دارای 4 قمر اصلی است که چون گالیله آنها را کشف کرده به نام 4 قمر گالیله ای معرفی شده است و در رده ی نزدیکترین قمرها به این سیاره قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: قمر ماه بعد از خورشید دومین جرم پر نور آسمان زمین است که در تاریکی آسمان به راحتی قابل رویت می باشد و به دلیل نزدیکی به زمین ناظران زمینی می توانند به راحتی و با استفاده از یک دوربین دو چشمی ساده عوارض سطحی آن را رصد کنند.

وی در خصوص قمر ماه عنوان کرد: این قمر در مداری بیضوی شکل به دور سیاره زمین در حال چرخش است که در طی همین چرخش اشکال مختلفی همچون هلال، ماه نیمه، تربیع و بدر یا کامل را از خود به نمایش می گذارد.

ابراهیمی سراجی خاطر نشان کرد: ستاره سرخ رنگ الدبران یک غول سرخ با جرمی حدود 25 برابر جرم ستاره خورشید است که در صورت فلکی ثور یا گاوه چشم گاو را تشکیل داده است.

وی افزود: این ستاره دارای قدرتی حدود 5/2 درجه است که در آسمان تاریک با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است.

وی یادآور شد: ساعت 23:27 شامگاه امشب می توانید شاهد مقارنه سه جرم ماه، مشتری و ستاره سرخ الدبران که هر کدام قدری حدود 4 و 5/2 درجه دارند در آسمان باشید.

گفتنی است: این مقارنه با چشم غیر مسلح در آسمان تاریک قابل رویت است./ح
برچسب ها: ماه ، رصد ، ستاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار