کوچ بهاره‌ی عشایر استان کرمانشاه از مناطق ییلاقی به قشلاقی آغاز شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مهندس «علی اشرف منصوری» رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، در جلسه‌ی ستاد کوچ بهاره عشایر استان کرمانشاه که امروز (27 اسفند) در محل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تشکیل شد، اظهار کرد: عشایر استان 30 درصد از کل دام استان و هفت درصد از کل دام عشایر کشور را در اختیار دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه جمعیت دامی عشایر استان را یک میلیون و 500 هزار واحد دامی دانست و گفت: باید در جهت اسکان، ساماندهی و بهبود وضعیت معیشتی عشایر اقدام شود.

وی بر اهمیت توجه به برنامه‌های اسکان و ساماندهی عشایر در راستای افزایش و ارتقاء سطح تولیدات دامی استان تاکید کرد.

به گفته‌ی منصوری، تردد عشایر و دام‌هایشان، اهمیت خاصی دارد و باید شرایطی فراهم شود که با برنامه‌ریزی مناسب این تردد به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی در ادامه به اهمیت تامین امنیت عشایر با توجه به اسکان موقت آنها تاکید و تصریح کرد: باید در این زمینه اکیپ‌های گشتی فعال در استان آغاز به‌کار کند تا کوچ بهاره عشایر بدون هیچ مشکلی انجام شود.

منصوری سپس به اهمیت توجه به خدمات بهداشتی و درمانی عشایر و در مجموع ارتقاء وضعیت عشایر استان اشاره و تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات عشایر تامین آب شرب مورد نیاز عشایر و دام‌هایشان است و باید شرایطی فراهم شود که این مشکل برطرف شود.

در ادامه این نشست «مرتضی قاسمی» مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه به ارائه‌ی گزارشی از وضعیت عشایر استان کرمانشاه پرداخت.

به گفته‌ی قاسمی، جامعه عشایری استان کرمانشاه با 14 هزار و 109 خانوار و جمعیتی معادل 79 هزار و 209 نفر در قالب 14 ایل (کلهر، سنجابی، کرند، قلخانی، گوران، ثلاث باباجانی، جاف، جمهور، ترکاشوند، زوله ، زنگنه، بان زرده، پایروند، بالاوند، زردلان) و طایفه مستقل عثمانوند دوره‌ی ییلاقی خود را عمدتاً در داخل استان و دوره‌ی قشلاقی را در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه و استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

به گفته‌ی قاسمی، آهنگ کوچ در استان کرمانشاه آغاز شد و بسیاری از عشایر در بین راهند.

وی با اشاره به تولیدات سالانه عشایر استان کرمانشاه افزود: سالانه 16 هزار و 750 تن گوشت قرمز، 24 هزار و 500 تن شیر، هزار و 630 تن الیاف دامی و 21 هزار و 900 قطعه انواع صنایع‌دستی (چیغ، چادر، خورجین، توبره، گلیم، گیوه، قالی و قالیچه،نمد، موج، جاجیم و...) توسط عشایر استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به ابراز رضایت عشایر نسبت به وضعیت آبرسانی، گفت: هم‌چنین سال پیش 12 هزار تن جو کنستانتره یارانه‌دار در میان عشایر استان توزیع شده است.

وی از امور عشایر به عنوان یک کار فرابخشی یاد و تاکید کرد: توجه به امور عشایر از عهده یک اداره خارج است و به هماهنگی و همکاری سایر ادارات نیاز دارد.

قاسمی آبرسانی سیار، احداث، نگهداری و مرمت را های عشایری و... را از اقدامات و فعالیت‌های مدیریت امور عشایر در مناطق عشایری استان در سال جاری برشمرد.

وی در ادامه در خصوص مشکلات و محدودیت‌های جامعه عشایری استان سخن گفت و از کاهش اعتبارات عمرانی برای تامین آب شرب دام و خانوار به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات و محدودیت‌های عشایر استان یاد کرد.

قاسمی سپس با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز، گفت: در چنین شرایطی قاچاق دام عشایر افزایش می‌یابد و بسیاری از عشایر در این زمینه اظهار ناامنی کرده‌اند که امید می‌رود با همراهی نیروهای امنیتی این مشکل برطرف شود.

به گفته‌ی قاسمی، هم‌اکنون 70 درصد عشایر استان تحت پوشش پایگاه‌ها هستند و اکثر آنها مسلحند.

وی سپس به اهمیت شناسنامه‌دار کردن دام‌های عشایر برای کاهش میزان قاچاق دام به عنوان یک سرمایه ملی یاد کرد.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: کرمانشاه ، کشاورزی ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.