استاندار چهارمحال و بختیاری با گلایه از نبود اطلاعات جامع و مستند در زمینه منابع آبی این استان گفت: وضعیت کم آبی و کاهش سطح منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری، برای مسئولان کشوری تشریح و تبیین نشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

علی اصغر عنابستانی در شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بخیتاری تصریح کرد: نبود زبان مشترک و اطلاعات واحد و جامع در زمینه وضعیت منابع آبی، از آسیب های جدی است که این استان را، برای اجرای پروژه های ملی تهدید می کند.
وی افزود: ارائه اطلاعات مختلف از منابع متفاوت، مسئولان را از وضعیت فعلی منابع نا آگاه کرده است.
عنابستانی گفت: اگر میزان مصارف بخش های مختلف شرب، کشاورزی، صنایع و معادن، ساختمان سازی، ورودی و خروجی آب، میزان بارش ها و تبخیر آن تدوین شود و در اختیار مسئولان قرار گیرد، تصمیم گیری ها برای پروژه های ملی واقع بینانه تر می شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین از تدوین سند راهبردی آب این استان از سوی پژوهشگران دانشگاه شهرکرد طی سال جاری خبرداد و این اقدام را گامی مهم در راستای تبیین و تشریح وضعیت استان چهارمحال و بخیتاری دانست.

پژوهشگر و عضو مرکز تخقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد نیز در این نشست گفت: اختلاف در اطلاعات و آمار مدیران و نبود منابع مستند و مدون در این استان، میزان مصارف آب در استان را در هاله ای از ابهام قرارداده است.

حسین صمدی با بیان تدوین سند راهبردی آب استان چهارمحال و بختیاری از سوی پژوهشگران مرکز تحقیقات دانشگاه شهرکرد، تعیین میزان آب این استان، کنترل و استحصال و عرضه آن در شرایط مختلف، هماهنگ سازی و تقویت مشارکت بین بخشی در امور آب، انجام اقداماتی برای توانمند سازی این استان به ویژه در خشکسالی ها و برنامه ریزی برای تخصیص بهینه آب در اجرای پروژه های انتقالی را از اهداف تدوین این سند عنوان کرد.

وی افزود: این سند برمحورهای مطالعات پایه، ظرفیت های زیر بنایی، مدیریت استحصال، ظرفیت و توانمندی ها و چالش ها و مشکلات استان تدوین شده است.

صمدی با بیان اینکه تاکنون اطلاعات جامعی برای دما و میزان بارش در شهرستان ها در دست نبوده است تصریح کرد: در این سند، میزان بارندگی در شهرستان ها و میزان دما در تمامی شهرستان ها مد نظر قرار گرفته شده است.

وی میانگین متوسط بارش سالانه استان چهارمحال و بختیاری را، 565 میلی متر و میزان بارش در خشکسالی متوسط را، 428 میلی متر و در خشکسالی شدید، 300 میلی متر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که میانگین تبخیر سالانه در این استان نیز، یک هزار و 500 میلی متر است.
صمدی تصریح کرد: با وجود 10 میلیارد متر مکعب حجم آب منابع موجود در این استان، این میزان در خشکسالی ها، به پنج میلیارد و 200 میلیون متر مکعب می رسد.
وی با بیان اینکه تمامی دشت های استان چهارمحال و بختیاری با مشکل کم آبی مواجه است، افزود: از سال 1364 تاکنون، سطح آب منابع زیر زمینی روبه کاهش است و مخازن آب این استان با اضافه برداشت 168 میلیون متر مکعبی، سالانه با 800 میلیون متر مکعب کسری مواجه می شود.

صمدی، توجه بیشتر مسئولان استانی برای تعیین حق آبه ازپروژه های ملی انتقال آب نظیر پروژه گلاب، تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد را خواستار شد.

در نشست شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری، مطالعه تحقیقاتی به عنوان سند راهبردی واحد تمامی دستگاه های اجرایی تصویب شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.