بازار سنندج که کار ساخت آن به دوران صفویه برمی‌گردد و با الگوگیری از بازار امام اصفهان طراحی شده است که بنا به دلایلی متوقف شده بود و در زمان قاجاریه دوباره ادامه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج، بازار سنندج از قسمت‌های عمومی و خدمت‌رسانی اعم از حمام، میدان‌ها و مغازه‌های خدماتی تشکیل شده است که در راستای گذر آهنگران، گذر بزازان و گذر عطاران قرار دارند.
حمام‌ها یکی از اماکن دیدنی این بازار با تزئینات فاخر است. حمام خان و حمام خلیفه‌فتاح که در این بازار قرار دارند اخت آنها مربوط به دوران قاجاریه است و حمام اسرامی در زمان معاصر است که در حال حاضر متروکه است. مسجد قیامتی، مسجد رشید قلابیگی و مسجد داروغه از دیگر مکان‌های تاریخی و دیدنی بازار سنندج به شمار می‌آیند.
بازار آصف به صورت زیرزمینی احداث شده  به نحوی که حداقل تبادل حرارتی با محیط اطراف و کم‌ترین اتلاف گرما را داشته باشد. بنای این بازار طوری ساخته شده است که در تابستان محیطی خنک و در زمستان فضایی گرم دارد و سیستم سازه‌ای آن دیوار حمال و دیوار تاقه چشمه است. این بازار از راستاهای اصلی و فرعی اعم از تیمچه، چهارسو، میدان‌ها و سراها تشکیل شده است.
بازار سرتپوله یکی دیگر از بازارهای تاریخی سنندج است که در ابتدا درون محله‌ایی بوده و به‌خاطر بنای امامزاده هاجرخاتون رونق پیدا کرده است و الان بازار به شکل سر باز درآمده که از راستای مغازه‌ها تشکیل شده است در کنار این بازار منازل تاریخی کاراگاهی و رحیم‌زاده با تزئینات بسیار وجود دارد./س
برچسب ها: بازار ، حمام ، آصف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.