مدیر کل ثبت‌احوال آذربایجان غربی گفت: کارت ملی هوشمند، یک کامپیوتر ساده و کوچک است که با اتصال یک کارت خوان می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد.

محمد جوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: کارت ملی هوشمند با ارائه سه کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از کارت به عنوان یک ابزار چند کاره استفاده کرد لیکن رسانه‌های جمعی باید برای تشریح کاربردهای مختلف آن وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: به کمک کارت ملی هوشمند این امکان فراهم می‌شود که کاربردهای مختلف کارت‌های گوناگون از سازمان‌های متعدد در کنار یکدیگر قرار گیرند به طوری که این کاربردها را می‌توان در زمان صدور یا بعد از صدور بر روی کارت قرار داد ولی متصدی هر کاربرد فقط امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به خودش را دارد.

جوان اضافه کرد: این کارت‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که اطلاعات در صندوقچه‌های مختلفی بر روی کارت ذخیره شده است که هر متصدی کلید خودش را در اختیار دارد، به عنوان مثال پلیس فقط به مشاهده اطلاعات گواهینامه رانندگی صاحب کارت قادر است و مشاهده اطلاعات حساب مالی فرد امکان‌پذیر نیست.

مدیر کل ثبت‌احوال آذربایجان غربی به قابلیت‌های مختلف کارت هوشمند اشاره کرد و افزود: کارت ملی هوشمند، یک کامپیوتر ساده و کوچک است که با اتصال یک کارت خوان می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد البته اطلاعات درون کارت ملی هوشمند به طور امن نگهداری می‌شود که کارت از دسترسی‌های غیرمجاز به آن جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: تاکنون کشورهای مختلف اقدام به طراحی و گاهی پیاده‌سازی کارت ملی هوشمند در کشورشان کرده‌اند و به طور تقریبی همه کشورهای خلیج فارس و اغلب کشورهای خاور دور پروژه کارت ملی هوشمند را آغاز کرده‌اند به طوری که در آسیا کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور و هنگ‌کنگ در این زمینه پیشرو بوده‌اند و هم‌اکنون کارت ملی هوشمند دارند که از خدمات مختلف آن استفاده می‌کنند.

جوان خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف دنیا براساس نیاز و امکانات موجود، کاربردهای متفاوتی را روی کارت ملی هوشمند خود گنجانده‌اند اما نکته مشترک در اغلب موارد شناسایی و تصدیق هویت صورت دیجیتال است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.