چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود که این جشن ریشه ای عمیق در آیین و سنت های مردمان مناطق کردنشین نیز دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است. در گذشته های دورتر، مردم در این شب آتش بزرگی را بر می افروختن و آن را تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه می داشتند.

چهارشنبه سوری یکی از کهن ترین آیین های سنتی است که در فرهنگ کردنشینان جایگاه ویژه ای دارد.

در چهارشنبه سوری رسم بر این است که زن، مرد و کودک از روی آتش بپرند و با گفتن « زردی من از تو و سرخی تو از من» بیماریها و ناراحتی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

در گذشته های کرمانشاه چنین رسم بود که در اغلب نقاط شهری و روستایی، هر خانواده ای بوته های خار را که از پیش فراهم شده روی بام یا حیاط خانه در برخی نقاط روستایی در اطراف تپه ها و یا روی کوه ها انباشته می کردند و آنها را آتش می زدنند، در این هنگام از بزرگ و کوچک هر کدام سه بار از روی بوته های افروخته می پریدند.

در بعضی نقاط روستایی، پسر بچه ها توپ های پارچه ای را که از قبل تهیه کرده اند به سر چوبی می بندند و آنها را به نفت آغشته و بعد از آتش زدن به آسمان پرتاب می کنند، بزرگترهای آنها معتقدند با این کار سال کهنه می سوزد و سال نو با خوشی و شادمانی از راه می رسد.

اگر در روستایی کسی عزادار باشد، از هر طرف آن خانه 10 نفر از همسایه ها به احترامشان آتش روشن نمی کنند.

در شب چهارشنبه سوری برنامه های متنوعی برگزار می گردد که کوزه شکستن، مراسم قاشق زنی و فال گوش ایستادن از جمله این برنامه ها است.

کوزه ویژه چهارشنبه سوری که در بیشتر نقاط ایران رایج است در استان کرمانشاه نیز مرسوم است، فال کوزه جالب ترین و سرگرم کننده ترین مراسم چهارشنبه سوری است.

در شب چهارشنبه سوری پس از آنکه آتش بازی و آیین های دیگر پایان یافت زنان و دختران دور هم جمع می شوند و به تفال می پردازند، برای این منظور هر کس نشانه ای مانند انگشتر، سنجاق، گوشواره، انگشتانه و غیره را در کوزه آب می اندازند.

مراسم فال گوش ایستادن یکی دیگر از رسوم شب چهارشنبه سوری است که براساس این رسم فرد در حالی که کلیدی را زیر پا گذاشته، به حرف مردم گوش می سپارد که بی توجه به او سخن می گویند.

مراسم قاشق زنی هم در شب چهارشنبه سوری مروسم است، قاشق زنی با یک قاشق و کاسه که مدام به هم می زند و چادری بر سر دارد به منازل دوست و آشنا می رود و با زدن و ایجاد صدا، صاحبخانه را متوجه می سازد و مقداری هدیه دریافت می کند.

آجیل چهارشنبه سوری نیز مجموعه خوردنی است که از هدایا و نعمت های خاک است که بشر از هزاران سال پیش از طبیعت و زمین می گیرد این آجیل معمولا از انجیر، کشمش، خرما، توت خشک، بادام و پسته تشکیل شده است/س

برچسب ها: کرمانشاه ، چهارشنبه ، سوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.