متاسفانه در سال هاي اخير مراسم چهارشنبه سوری، شكل سنتي خود را از دست داده و تبديل به بازي هاي خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مواد محترقه اي كه در زمان انفجار علاوه بر توليد صدای بسيار گوشخراش و آزارنده، آسيبهاي جدي به چشم، دست و ساير قسمتهای بدن وارد مي كنند.

از اين رو تمامي دستگاه ها در تلاش هستند با ايجاد آمادگي لازم پيش از وقوع هر گونه حادثه اي، ايام پايانی سال را بدون مخاطره و به سلامت سپري كنند.

آمار بالاي مصدومين حوادث چهارشنبه آخر سال در سالهاي گذشته، زنگ هشداری برای دستگاه های متولي از جمله نيروی انتظامی، ‌دانشگاه علوم پزشكي به عنوان ارائه دهنده خدمات درمانی، مراكز آتش نشانی، مركز مديريت حوادث و فوريت های پزشكی، آموزشگاه ها و... و مهمتر از همه خانواده ها جهت نظارت دقيق تر بر فرزندانشان، جهت جلوگيري از بروز حوادث احتمالي است.

در حوادث مرتبط با چهارشنبه پاياني سال زخم، پارگي و بريدگي، شايع­ترين نوع آسيب ها به شمار مي رود و سوختگی درجه يك و خراشيدگي و سايیدگی در رتبه های بعدی قرار مي گيرد.

مصدومين، معمولا حين بازی با مواد محترقه، حين گذر به صورت عابر پیاده، حين تماشا، حين پريدن از روي آتش، حين تهیه و ساخت مواد مذکور و يا حين انجام وظيفه دچار آسيب مي شوند.

شايع ترين ناحيه آسيب در مصدومين خدمت رساني شده در اورژانس بيمارستانها، بعلت حوادث مرتبط با آتش بازي شب چهارشنبه پاياني سال به ترتيب دست و چشم مي باشد. اين در حاليست كه از كل تماسهاي مردمي مرتبط با مصدومين شب چهارشنبه پاياني سال، حدود نيمي از آنان در محل درمان شده و درصد قابل توجهي از آنان با توجه به شدت جراحت  توسط آمبولانس به بيمارستانها اعزام مي شوند.

از آنجايي كه اكثر مصدومين چهارشنبه اخر سال، نوجوانان و جوانان و از جنس مذكر هستند، زمان طولاني درمان، ضايعات و اثرات ناشي از سوختگي، معلوليت و از دست دادن عضوي از بدن و در موارد حادتر مرگ مصدوم ، هزينه هاي گزاف درمان و تبديل شدن نيروي كارآمد و مولد جامعه به نيروي از كار افتاده و سربار و تحميل هزينه هاي سنگين بر اقتصاد كشور مي طلبد، اقدامات موثرتري در زمينه پيشگيري از وقوع چنين حوادثي در روزهاي پاياني سال صورت گيرد.

هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

خوشبختانه امار پايين تعداد مراجعات به بيمارستانهاي استان چهارمحال و بختياري، در آخرين چهارشنبه سال گذشته نشان از ارائه آموزشها و راهكارهاي موثر در اين زمينه دارد.

مدير بيمارستان ايت اله كاشاني شهركرد گفت: به منظور به حداقل رساندن آسيب و حفظ جان و سلامت مصدومين حوادث چهارشنبه آخر سال اين بيمارستان در روزهاي پاياني سال به حالت  اماده باش است.

هدايت اله لله گاني، با بيان اينكه بيشتر مصدومين دچار سوختگي و آسيب هاي چشمي بر اثر انفجار مواد محترقه مي شوند، افزود: علاوه بر اورژانس، كليه پرسنل و تجهيزات پزشكي بخش سوختگي و چشم نيز محيا شده است.

وی اظهار داشت: بخش سوختگي اين بيمارستان از سال ۸۸ راه اندازي شده است و قابليت ارائه خدمات درماني و اعمال جراحي ترميمي و برداشت زخم ها و بافت هاي عفوني و بستري بيماران را داراست.

لله گاني تصریح کرد: با راه اندازي اين بخش، امكان انجام اعمال جراحي زيبايي، ترميمي، ضايعات مادرزادي شكاف لب و كام و بستري بيماران سوختگي و برق گرفتگي در استان چهارمحال و بختیاری فراهم شده است.

مدير بيمارستان ايت اله كاشاني شهركرد اظهار داشت: اين بخش داراي ۱۵ تخت فعال است و ضريب اشغال تخت هاي آن به ۶۰ درصد مي رسد.

وي گفت: با توجه به امكانات فراهم شده، بيماران با سوختگي حدود ۴۰ -۵۰ درصد در اين بخش پذيرش شده و مصدومين با درصد بالاتر پس از دريافت خدمات اوليه به استان اصفهان منتقل مي شوند.

لله گانی، با بيان اينكه بخش عمده اي از مراجعات اين بخش غير اورژانسي هستند و مواردي را شامل مي شود كه از سوي ساير پزشكان جهت تكميل درمان و ترميم به اين بخش مراجعه مي نمايند افزود: در حال حاضر امكانات لازم براي ارائه خدمات به متقاضيان در حد مطلوب فراهم است.

مدير بيمارستان ايت اله كاشاني شهركرد تاکید کرد: بخش چشم از ديگر بخش هايي است كه در روزهاي پاياني سال در حالت آماده باشد است.

وی، تعداد تخت هاي اين بخش را ۲۲ تخت و ضريب اشغال آن را ۳۵ درصد اعلام كرد.

لله گانی گفت: در حال حاضر اعمال جراحي شامل: آب مرواريد، پارگي چشم،‌ خونريزي چشم، توده پلك، خال چشم، ‌تزريق پوتاكس لنز گذاري جا اندازي لنز، سوختگي چشم و پيوند قرنيه كه از مهمترين اعمال است در بخش چشم اين بيمارستان انجام مي شود.

مدير بيمارستان ايت اله كاشاني شهركرد افزود: خوشبختانه سال گذشته موردي از سوختگي چشم ناشي از آتش سوزي و انفجار مواد محترقه در بيمارستان نداشتيم.

فوق تخصص جراحي پلاستيك و زيبايي بيمارستان ايت اله كاشاني شهركرد، با اشاره به اينكه هرگونه سهل انگاری در مواجه با بيما دچار سوختگي مي تواند زيان هاي جبران ناپذيري بر سلامت مصدوم وارد كند گفت: متاسفانه در برخي موارد شاهد انجام اقدامات غلط اطرافيان و يا حتي خود فرد مصدوم براي تسكين درد در ساعات اوليه مصدوميت هستيم.

افصلي بروجني اظهار داشت: با توجه به نزديك شدن به چهارشنبه آخر سال و احتمال بروز سوختگي ناشي از انفجار مواد منفجره و در معرض شعله آتش لازم است نكاتي را در اين خصوص مطرح نمايئم.

وي يادآور شد: اولين اقدام در برخورد با مصدوم دور كردن وي از محل حادثه بدون ايجاد آسيب بيشتر به بافت اسيب ديده است.

افصلي گفت: بايد تا حد امكان از ورود فشار و حركات شديد ناحيه آسيب ديده جلوگيري شود.

فوق تخصص جراحي پلاستيك و زيبايي بيمارستان ايت اله كاشاني شهركرد، با بيان اينكه سوختگي با درصد شدت متفاوت درمان هاي متفاوتي را دارد افزود: شستشو با آب سرد مي تواند تا زمان رسيدن مصدوم به درمانگاه موثر واقع شود.

وي تصريح كرد: پوست سخت ترين محافظ ايمني بدن در مقابل تهاجم ميكروب ها و آسيب هاي ناشي از اشعه نوراني است و با آسيب ديدن پوست سلامت فرد تهديد شده لذا بايد براي محافظت از بافت آسب ديده در مقابل نور خورشيد دقت كافي را داشت.

افصلي، با بيان اينكه كودكان آسيب پذيرترين قشر در حوادث آتش سوزي و انفجار مواد محترقه هستند خاطر نشان کرد: بهترين راه برای مقابله با آسیبهای مرتبط با حوادث چهارشنبه پایانی سال پيشگيري و مراقبت ويژه والدين از فرزندان و آگاهي كردن انان از خطرات احتمالي است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.