آنتي وار در گزارشي به قلم استفان والت نوشت چرا آمريکا در افغانستان شکست خورد؟ آمريکا در حال تظاهر به پيروزي است با اين حال همزمان تلاش دارد اين شکست افتضاح آميز خود در افغانستان را پيروزي جلوه دهد و اين خود مايه خجالت و رسوايي است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتي وار ؛ کارشناسان و تحليلگران نظرات مختلفي درباره دلايل شکست آمريکا مطرح کرده اند. بيشتر تحليلگران سياست خارجي آمريکا نکات بسيار جالبي درباره اين شکست و عدم کارکرد ارتش آمريکا اعلام کرده اند با اين حال همه آنها يک نکته بنيادي را که کل عمليات آمريکا و ناتو را تحت تاثير قرار داد-- به ويژه حمله آمريکا به عراق که زمينه را براي ظهور دوباره طالبان فراهم کرد-- ناديده گرفته اند. 

مشکل اصلي ارتش آمريکا مشکلي ساختاري است. هدف اصلي آمريکا در افغانستان بدون تخصيص گسترده منابع قابل دستيابي نبود با اين حال فوايدي که در پي اين تعهد گسترده حاصل مي شد، کمتر از هزينه ها بود. به بيان ديگر پيروزي در افغانستان ارزش هزينه هايي که آمريکا در افغانستان متحمل مي شد نداشت. 

دستيابي به پيروزي هدفمند در افغانستان که شکست طالبان وتشکيل يک دولت موثر و دموکرات در کابل تعريف شده بود، نيازمند اعزام نيروهاي بيشتر در افغانستان بود. با اين حال شمار نيروها در افغانستان هيچگاه به ميزان کافي نرسيد و اين نقص به همراه مشکلاتي که در خود افغانستان وجود داشت از جمله اختلافات فرقه اي، ناهمواري ارضي و ديگرمحدوديت هاي جغرافيايي و زيربنايي همگي دست به دست هم داد تا آمريکا نتواند به هدفي که پيروزي در افغانستان توصيف کرده بود دست يابد. 

از طرف ديگر پيروزي در برابر طالبان همواره بسيار دور از دسترس آمريکا بوده است زيرا پاکستان همچنان به حمايت از طالبان ادامه مي دهد و همواره مامني براي شبه نظاميان فراري از افغانستان بوده است. با اين حال هيچگاه آمريکا نخواسته است پاکستان را مجبور به توقف اين حمايت کند زيرا در اين صورت مجبور به آغاز جنگي ديگر و حمله به پاکستان مي شد. آمريکا با تخمين هزينه ها از اعزام گسترده نيرو به پاکستان و اقدام نظامي برضد اين کشور صرفنظر کرد زيرا نيازمند همکاري پاکستان در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين و پيگيري مبارزه با القاعده بود. آمريکا همچنين از طرف ديگر نگران توان هسته اي پاکستان است و همين پيروزي در برابر طالبان را بسيار دشوارتر کرد. 

به طور خلاصه مي توان گفت آمريکا در افغانستان محکوم به شکست بود زيرا به هيچ وجه نمي توانست بر مشکلاتي که در مسير دستيابي به پيروزي در افغانستان وجود دارد فايق آيد. از طرف ديگر حمله همه جانبه نيز اشتباهي بزرگ بود زيرا در عوض هزينه هايي که در افغانستان مي کرد منافع زيادي نصيبش نمي شد و بنابراين آمريکا نيز به نظر راضي از شکست کنوني است. 

                                             آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
برچسب ها: آمریکا ، افغانستان ، محکوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار