مدیر عامل شرکت آب ومنطقه ای خراسان شمالی گفت :طول شبکه های آبیاری و زهکشی ساخته شده در پایاب سدهای در حال بهره‌برداری استان 158 هزار متر است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، علیرضا عامری افزود: این شبکه ها در مجموع 18 هزار هکتار زمین کشاورزی پایاب سدهای استان را به صورت توسعه زمینهای آبی و یا بهبود آبیاری زمینهای دیم پوشش می دهند.

وی گفت: شبکه آبیاری و زهکشی زمینهای پایاب سد شیروان با 80 کیلومتر طول، وسیعترین شبکه آبیاری در استان است که بیش از پنج هزار و 700 هکتار زمین را پوشش می دهد. وی افزود: حدود 58 کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی نیز برای پوشش بیش از پنج هزار و 200 هکتار از زمینهای پایاب سد شیرین دره در دست ساخت است که شبکه مورد نیاز برای آبیاری 525 هکتار آماده بهره برداری شده است.

عامری اظهار داشت:‌ علاوه بر این موارد حدود 125 کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی برای پوشش بیش از سه هزار هکتار از زمینهای پایاب چهار سد جدید که در استان در دست ساخت است ساخته می شود خواهد شد.

وی طول شبکه های آبیاری و زهکشی پنج سد در دست مطالعه استان را بیش از یکصد کیلومتر و وسعت زمینهای زیر پوشش این شبکه ها را حدود هشت هزار هکتار اعلام کرد.

میانگین بارندگی در خراسان شمالی را 294 میلیمتر و سرانه آب در این استان را سه هزار متر مکعب در سال مدیر عامل شرکت آب ومنطقه ای خراسان شمالی اضافه کرد: این رقمها در کشور به ترتیب 251 میلیمتر و حدود دو هزار متر مکعب است.

به گفته وی حجم منابع آب تجدیدپذیر استان دو میلیارد و 420 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 630 میلیون متر مکعب از این مقدار آبهای سطحی استان را تشکیل می‌دهد و 790 میلیون متر مکعب نیز آبخوانهای زیر زمینی را تغذیه می کند. این استان 838 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 60 درصد آن در شهرها ساکن هستند./ع

برچسب ها: آبیاری ، زهکشی ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.